به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، هند در بحبوحه افزایش حملات حوثی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن به دنبال از سرگیری واردات نفت خام از ایران است. شایان ذکر است که هند در حال حاضر و به دلیل تحریم‌ها نفتی از ایران خریداری نمی‌کند، دولت این کشور واردات نفت از ونزوئلا را نیز پس از برداشته شدن تحریم‌های نفتی این کشور آغاز کرد.

این موضوع ممکن است در جریان مذاکرات دوجانبه اخیر ایران و هند؛ زمانی که «جایشانکار» وزیر امور خارجه هند هفته گذشته به ایران سفر کرد، در دستور کار قرار گرفته باشد.

مسیر محموله‌های نفتی ایران از خلیج فارس و دریای عمان می‌گذرد، مناطقی که حضور حوثی‌ها در آنها کم است. از سوی دیگر یمن از متحدان ایران است و انتظار نمی‌رود علیه تهران اقدامی انجام دهد.

ایران در سال 2018 و 2019 یکی از تامین کنندگان عمده نفت خام هند بود. در ژوئن 2019، دولت ترامپ تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال و به معافیت کشورهایی مانند هند برای واردات نفت از ایران پایان داد؛ این موضوع مبادلات دلاری بین هند و ایران را مختل کرد.

ایران همواره تمایل به ازسرگیری صادرات نفت به هند داشته است. سهم بزرگی از نفت ایران به چین می‌رود و 10 درصد از کل نیاز این کشور به نفت خام را تأمین می‌کند. اطلاعات شرکت ورتکسا که حمل‌ونقل کشتی‌ها را ردیابی می‌کند نشان می‌دهد چین در 10 ماه اول 2023 حدود 1.05 میلیون بشکه در روز نفت از ایران خریداری کرده است.

یمن تا امروز حداقل به 3 کشتی مرتبط با هند و چندین کشتی حامل خدمه هندی حمله کرده است و هزینه کشتیرانی طی ماه گذشته دو برابر شده است. اگر این درگیری‌ها ادامه داشته باشد، انتقال نفت به هند در کوتاه‌مدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

منبع: swarajyamag

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array