به گزارش ایران دکونومی و به نقل از «فرحناز رافع» رئیس مرکز ملی فرش ایران، آمار مرتبط با میزان صادرات فرش دستباف با توجه به کاهش قیمت پایه صادراتی به جهت کمک به تولیدکنندگان و صادرکنندگان و همچنین وجود اقتصاد پنهان در این بخش، واقعی نیست.

رافع همچنین گفت: «مهم‌ترین مانع صادرات فرش در حال حاضر تحریم است. تحریم‌ها باعث شد هند جای ایران را در بازار جهانی فرش دستباف بگیرد. از سال ۱۳۹۷ تعهد ارزی مطرح شد که مشکلات بسیاری برای صادرات فرش ایجاد کرده است. تعلیق کارت‌های بازرگانی که به خاطر قوانین دست و پاگیر رخ داده هم عامل دیگری است که باعث خروج صادرکنندگان خوشنام از بازار شده است.»

بازار صادرات فرش دستباف

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران با اشاره به این موضوع که پیش از تحریم‌ها، فرش دستباف اولین کالای صادراتی غیرنفتی و دومین کالای صادراتی ایران بعد از نفت بود، گفت: «سال گذشته در مجموع ۵۰ میلیون دلار به صورت رسمی صادرات فرش انجام شد. اما با توجه به مشکلات مربوط به تحریم، بخشی از صادرات بازار فرش دستباف به صورت غیر رسمی انجام می‌شود.»

شرایط بردن فرش به خارج از کشور چگونه است؟

خروج فرش دستباف به همراه مسافر تا سقف 24 متر مربع مجاز است و مسافر از نظر تعداد قطعات فرش همراه محدودیتی ندارد، به شرطی که سقف متراژ ذکر شده را رعایت کند. همچنین سقف خارج کردن گلیم فرش دستباف از کشور 40 متر مربع می باشد. خروج فرش همراه مسافر علاوه بر مرزهای هوایی از مرز زمینی و دریایی نیز مجاز است.

رئیس مرکز ملی فرش در ادامه با بیان اینکه مجبور شدیم از سال ۱۳۹۹ برای حمایت از تولیدکننده و صادرکننده قیمت پایه صادراتی فرش را کاهش دهیم، عنوان کرد: «با کاهش پایه صادراتی فرش، صادرکنندگان می‌توانستند راحت‌تر و با مبلغ کمتری تعهد ارزی را ایفا کنند. بنابراین در سال ۱۳۹۹ معدل پایه صادراتی را ۲.۵ برابر قیمت پایه صادراتی کاهش دادیم که این موضوع نیز بر کاهش آمار رسمی صادرات تاثیرگذار بوده است. بنابراین در قیمت‌های کنونی بازار فرش صادراتی نه تنها تورم لحاظ نشده بلکه قیمت کمتر از سال ۱۳۹۹ محاسبه می‌شود.»

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array