به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کمتر از دو سال پس از پذیرش بیت کوین (BTC) به عنوان پول قانونی در منطقه ویژه اقتصادی پروسپرا (Próspera)، در رواتان هندوراس، این منطقه بیت کوین را به‌عنوان یک واحد محاسبه رسمی (unit of account) به رسمیت شناخته است؛ به این معنی که اکنون می‌توان از این دارایی برای اندازه‌گیری ارزش بازار کالاها و خدمات استفاده کرد.

این پیشرفت توسط خورخه کولیندرز (Jorge Colindres)، مدیر موقت و کمیسر مالیاتی منطقه اشتغال و توسعه اقتصادی Próspera ZEDE در تاریخ 5 ژانویه (15 دی) نهایی شد. وی در پست روز گذشته خود در ایکس گفت که انگیزه این کار، تامین آزادی مالی بیشتر برای افراد و مشاغل فعال در این منطقه بوده است.

«ما در منطقه اقتصادی پروسپرا عمیقاً به حق آزادی مالی و آزادی پولی اعتقاد داریم. مردم باید آزادانه معاملات خود را انجام دهند، حسابداری امور خود را به دست بگیرند و مالیات بر ارز مورد نظر خود را گزارش دهند.»

پست خورخه کولیندر درباره پذیرش بیت کوین
پست روز 7 ژانویه خورخه کولیندر در ایکس. منبع: X

پذیرش بیت کوین به عنوان واحد محاسبه به چه معناست؟

این اقدام در عمل به این معنی است که بیت کوین می‌تواند به عنوان یک واحد پولی برای ارزیابی ارزش بازار کالاها و خدمات مختلف در منطقه پروسپرا استفاده شود. با این حال، کولیندرز ضمن اشاره به محدودیت‌های تکنولوژیکی سیستم الکترونیکی حکومت علاوه بر برخی مسائل نظارتی خارجی، گفته است که در حال حاضر نمی‌تواند «رویه نهایی پرداخت مالیات بیت‌کوین» را اجرا کند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر، بدهی‌های مالیاتی نهادهای منتخب بیت کوین برای اهداف حسابداری داخلی با توجه به این دارایی دیجیتال تعیین شده اما بر اساس دلار ایالات متحده یا لمپیرا هندوراس به منطقه Prospera ZEDE گزارش می‌شود.

کولیندرس خاطرنشان کرد: پس از حل این مشکلات، نهادها بدهی‌های مالیاتی (و مبالغ مربوطه را) به صورت بیت کوین به پروسپرا گزارش خواهند کرد. کسانی که علاقه‌مند به تبدیل بیت کوین به واحد محاسبه خود هستند، باید ظرف 30 روز از دوره مالیاتی مربوطه، درخواستی را به کمیسیون مالیاتی پروسپرا ارسال کنند. وی افزود در این درخواست باید به یک صرافی ارز دیجیتال تایید شده مانند کوین بیس یا کراکن اشاره شود.

منطقه اقتصادی Prospera ZEDE در ماه می 2020 در جزیره شمالی رواتان راه‌اندازی شد. این منطقه در آوریل 2022 یعنی حدود هفت ماه پس از آن که همسایه هندوراس، یعنی السالوادور بیت کوین را به عنوان پول قانونی پذیرفت، اعلام کرد که این دارایی دیجیتال را به عنوان پول قانونی به رسمیت می‌شناسد.

کولیندرز اخیراً این منطقه را یکی از «رقابتی‌ترین رژیم‌های خاص» در آمریکای لاتین توصیف کرد که به گفته او بیش از 100 میلیون دلار سرمایه در دوره سه ساله فعالیت خود دریافت کرده و بیش از 3000 شغل در سراسر کشور ایجاد نموده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array