به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، حدود 20 روز پیش Pebble، یکی از رقبای توییتر (X فعلی) اعلام کرد به دلیل فضای رقابتی بیش از حد در این حوزه، برای همیشه تعطیل خواهد شد.
این استارتاپ که در گذشته T2 نام داشت، اعلام کرد موفقیت پلتفرم X در نگه‌داری کاربران و عدم موفقیت خودش در جذب کاربران جدید، از دیگر دلایل تعطیلی این مجموعه بوده است.

حالا کمتر از یک ماه بعد از آن اتفاق، به‌نظر می‌رسد که یکی دیگر از رقبای توییتر نجات‌بخش Pebble شده است! پلتفرم غیرمتمرکز Mastodon تصمیم گرفته به زندگی کاری این استارتاپ شکست‌خورده شانس تازه‌ای بدهد.

استارتاپ Pebble در زمان آغاز کار خود از همکاری و مشارکت در دنیای Mastodon عمداً امتناع ورزیده بود. اما حالا که مسیر رقابتش با X به بن‌بست خورده، تصمیم گرفته تا به‌عنوان یکی از سرورهای اختصاصی پلتفرم غیرمتمرکز Mastodon با عنوان “pebble.social” به حیات خود ادامه دهد.

Pebble

مسیر پیش‌روی Pebble چگونه خواهد بود؟

در ابتدا هنوز مشخص نبود که آیا دلیل ایجاد این سرور اختصاصی برای Pebble صرفاً از روی خیرخواهی و در مسیر کمک به امرار معاش این کمپانی است یا خیر. حتی با اینکه در این سرور از ویژگی‌های انحصاری برند Pebble استفاده شده بود، باز هم مشخص نبود که دقیقاً چه کسی به چه منظوری این سرور را راه‌اندازی کرده است.

اما حالا به کوشش وبسایت TechCrunch، مشخص شد که سرور مربوط به این استارتاپ توسط مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار آن، گابور سِل ایجاد شده است. به گفته سِل، دلیل اصلی راه‌اندازی سرور اختصاصی این استارتاپ در پلتفرم Mastodon درخواست مکرر کاربران آن بوده است.
مدیرعامل این استارتاپ اعلام کرد که پس از تعطیلی Pebble، کاربران مکرراً از بنیان‌گذاران آن درخواست ایجاد محیطی جایگزین برای فعالیت مجدد داشته‌اند و در نهایت قرار شد با ایجاد سروری اختصاصی در Masotdon به این نیاز رسیدگی شود.
به گفته سل، سرور Pebble در این شبکه غیرمتمرکز قرار است با همراهی و همکاری کاربران مدیریت شود.

گابور سل درباره نحوه شکل‌گیری این سرور گفت: “یکی از کاربران وفادار ما به من مراجعه کرد و لینکی در GitHub را برایم فرستاد که در آن یکی از سرورهای Mastodon را دقیقا شکل محیط کاربری Pebble درست کرده بود. این اتفاق واقعاً برای من جالب و شگفت‌انگیز بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به Pebble یک خانه جدید تحت عنوان سروری در این پلتفرم با آدرس Pebble.social بدهیم و به آنجا مهاجرت کنیم. از زمان راه‌اندازی این سرور چند صد نفر کاربران فعال به جمع ما اضافه شدند. واقعاً این اتفاق نشان‌دهنده معجزه محیط‌های متن‌باز (open source) است.”

پس از انجام برخی تنظیمات ضروری، رسیدگی به محتواهای ناخواسته و مزاحمت‌آمیز و طراحی مجدد این سرور در دنیای Mastodon، گابور سل چند نفر را به‌عنوان مدیران خانه جدید این استارتاپ منصوب کرد و سپس به‌ سراغ انجام آخرین روندهای اداری پایان کار محیط سابق استارتاپ خود، پلتفرم اصلی Pebble رفت.

استارتاپ Pebble

شکست، سرنوشت اجتناب‌ناپذیر T2

این استارتاپ موفق شده بود در دوران اوج خود به بیش از 20 هزار کاربر ثبت‌نام شده دست یابد، اما پس از انجام شدن پروسه ری‌برندینگ و تغییر نام آن از T2 به Pebble در سپتامبر 2023، تعداد کاربران به‌مرور دچار افت شدیدی شد و تنها به 1000 کاربر فعال روزانه رسید.
نام ابتدایی‌ای که برای این استارتاپ انتخاب شده بود، “T2″، قرار بود گواهی باشد بر اینکه این پلتفرم جایگزین جدید توییتر (Twitter) است. این شبکه اجتماعی در دوران فعالیت خود از رابط کاربری توییتر شامل تمام زیرسا‌خت‌ها، طراحی، سیستم احراز هویت، بخش پیام‌های خصوصی و غیره، کپی و آن را به سبک خود بازسازی کرده بود.

تنها نکته تمایز مدنظر بنیان‌گذاران T2، ایجاد محیطی امن‌تر و صمیمی‌تر برای فعالیت کاربران نسبت به محیط نسبتاً سمی و حتی جنجالی توییتر بوده است. البته تمام این تلاش‌ها برای جذب کاربران و افزایش نرخ تعامل کافی نبود و Pebble درنهایت به دلیل مسائل مالی، تشدید رقابت میان رقبای توییتر و نرخ بسیار ناچیز کاربران خود به پایان راه رسید.

حالا با ایجاد سرور اختصاصی Pebble.social، در واقع چند صد نفر کاربر جدید به دنیای پلتفرم Mastodon اضافه شده است. هدف نهایی گابور سِل از این پروژه، صرفاً یک آزمایش اجتماعی در یک پلتفرم متن‌باز غیرمتمرکز است. این محیط جدید، محلی امن و خاطره‌انگیز برای کاربران وفادار T2 سابق خواهد بود.
به‌نظر نمی‌رسد که برنامه بزرگی برای Pebble در راه باشد؛ خصوصاً با درنظر گرفتن اینکه خودِ کمپانی برای همیشه تعطیل شده است.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array