به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی مایکروسافت با همکاری شرکت Paige قصد توسعه و ساختن بزرگترین مدل هوش مصنوعی تشخیص سرطان در جهان را دارد.

شرکت Paige، متخصص طراحی و تولید راهکارهای دیجیتالی و ابزار اختصاصی بر مبنای هوش مصنوعی می‌باشد. دستاوردهای Paige به‌منظور استفاده تخصصی توسط آسیب‌شناسان ساخته می‌شوند.

محققان امیدوارند که این مدل هوش مصنوعی بتواند درنهایت به تشخیص مؤثر بیماری سرطان به آسیب‌شناسان کمک کند. خصوصاً در شرایطی که آسیب‌شناسان با مواردی مانند کمبود نیرو و کادر درمان و همچنین افزایش سریع بیماران سرطانی مواجه هستند.

مایکروسافت

پیشرفته‌ترین ابزار هوش مصنوعی تشخیص سرطان

براساس گزارشات، روند آموزش و تعلیم این مدل هوش مصنوعی برمبنای حجم انبوه و بی‌سابقه‌ای از داده‌ها شامل میلیاردها تصویر در حال انجام است. این مدل علاوه‌بر سرطان‌های رایج، توانایی تشخیص سرطان‌های نادری که تشخیص آنها برای آسیب‌شناسان و پزشکان بسیار دشوار است را نیز دارد.

دستاوردهای شرکت دیجیتالی Paige به‌منظور تسهیل و تسریع وظایف آسیب‌شناسان توسعه داده می‌شوند. آسیب‌شناسان با انجام دادن آزمایشات موردنیاز بر روی مایعات و بافت‌های بدن، نقش مهمی در تشخیص بیماری‌ها و روند درمان آینده بیماران سرطانی دارند.

اما فارغ از نقش ضروری آسیب‌شناسان در پروسه تشخیص سرطان، روند کاری این متخصصان در طی 150 سال گذشته زیاد تغییری نداشته است. برای تشخیص سرطان، آسیب‌شناسان معمولاً بخشی از بافت بدن را بر روی تجهیزات شیشه‌ای مخصوص و زیر میکروسکوپ مطالعه و بررسی می‌کنند.
این متد سالهاست که مورداستفاده و مورداطمینان است، اما اگر احیاناً موردی از قلم بیفتد، ممکن است در روند سلامتی بیماران سرطانی تأثیر شدیدی داشته باشد.

به همین دلیل، شرکت Paige تصمیم گرفته تا با دیجیتالی کردن روند کاری آسیب‌شناسان، میزان صحت و دقت این پروسه را به‌طرز چشمگیری افزایش دهد. شایان ذکر است که این کمپانی مجوزها و تأییدیه‌های لازم را از سازمان FDA دریافت کرده و تبدیل به اولین شرکتی شده که آسیب‌شناسان از ابزار هوش مصنوعی آن برای تشخیص سرطان استفاده می‌کنند.

دیجیتالی کردن پروسه تشخیص سرطان، قاعدتاً نیازمند منابع، زیرساخت‌ها و سرمایه عظیمی است. اسکن و مطالعه دیجیتالی هر نمونه بافت، نیازمند 1 گیگابایت فضاست. به همین علت، به‌مرور زمان روند کاری Paige از حالت عادی خارج شده و تأمین فضای بیشتر برای این داده‌ها در دستور کار قرار گرفت. برای مثال، داده‌های دیجیتالی کمپانی Paige تقریباً 10 برابر تمام محتواهای موجود در پلتفرم کمپانی فیلم‌سازی نتفلیکس می‌باشد!

مایکروسافت

آغاز همکاری Paige و مایکروسافت

برای گسترش عملیات و ساختن ابزارها و مدل‌های پیشرفته‌تر هوش مصنوعی، شرکت Paige نیازمند کمک و بودجه بیشتری بود. به همین دلیل، کمپانی مایکروسافت برای به‌عهده گرفتن این وظیفه وارد بازی شد. مایکروسافت و Paige در طی یک‌ سال و نیم گذشته، با همکاری یکدیگر و با استفاده از فضای ذخیره‌سازی مایکروسافت در حال توسعه بزرگترین مدل هوش مصنوعی تشخیص سرطان در جهان بوده‌اند.

مدل قدیمی‌تر کمپانی Paige براساس 1 میلیارد داده و محتوای جمع‌آوری‌شده از 500 هزار نمونه آسیب‌شناسی تعلیم داده شده بود. اما این مدل هوش مصنوعی جدیدتر براساس 4 میلیارد داده و نمونه آسیب‌شناسی آموزش دیده است و از مدل تشخیص سرطان دیگری در جهان پیشرفته‌تر و قدرتمندتر است!

مدیرعامل کمپانی Paige در این باره گفته است: “قبل از انتشار عمومی چت‌بات ChatGPT، هیچ‌کس هیچ تصوری درباره میزان تأثیرگذاری تکنولوژی هوش مصنوعی بر زندگی روزمره ما نداشت.”

شایان ذکر است که هدف کمپانی Paige از ایجاد این راهکارهای دیجیتالی و هوش مصنوعی، افزایش دقت تشخیص سرطان و بهبود عملکرد آسیب‌شناسان است؛ نه جایگزین کردن متخصصان با این تکنولوژی قدرتمند.

منبع: CNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array