به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، روز یازدهم جولای (20 تیر)، پروتکل کراس‌چین اکسلار (Axelar) و غول فناوری مایکروسافت از آغاز همکاری خود برای ایجاد یک پل ارتباطی بین بلاکچین‌های عمومی و خصوصی و ارائه راه‌حل‌های ترکیبی (هیبریدی) خبر دادند. در این پروژه همکاری، پروتکل اکسلار (Axelar) به عنوان اولین پروتکل کراس‌چین لیست شده در فروشگاه آنلاین این توسعه‌دهنده، به بازار مایکروسافت آژر (Azure) می‌پیوندد.

گالن مور (Galen Moore)، سخنگوی اکسلار در مصاحبه‌ای با کوین تلگراف گفته است که این ابتکار اکسلار را قادر می‌سازد تا به ده‌ها هزار شرکتی که از سرویس رایانش ابری آژر مایکروسافت استفاده می‌کنند، دسترسی پیدا کند. مور اظهار داشت: «این کار برای محصولاتی که فناوری اینترنت مستقر را به روشی قابل درک برای کاربر، با بلاکچین‌های عمومی ادغام می‌کنند، از پتانسیل فوق‌العاده‌ای برخوردار است.»

در این بازار، توسعه‌دهندگان از طریق کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) اکسلار موسوم به AxelarJS به ابزارهای مختلف و مسیر ارسال پیام عمومی اکسلار دسترسی پیدا خواهند کرد و این امر به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا عملکردهایی را مستقل از بلاکچین و پایگاه‌های داده در شبکه ادغام کنند.

همکاری آژر و اکسلار

این شرکت‌ها ادغام بلاکچین‌های عمومی و خصوصی برای پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی (AI) را نیز بررسی خواهند کرد. سرگئی گوربونوف (Sergey Gorbunov)، یکی از بنیان‌گذاران اکسلار، در مورد ماهیت این راهکارها توضیح داد و گفت اعتماد به هوش مصنوعی باید در سطوح مختلف شکل بگیرد:

«آیا مدل‌ها بر اساس داده‌هایی آموزش دیده‌اند که قرار است برمبنای آن‌ها ساخته شوند؟ آیا داده‌های خصوصی به مدل‌ها نشت کرده است؟ آیا سوالات ارسال شده به هوش مصنوعی نتایج دقیقی را ارائه می‌دهند؟ آیا می‌توانیم منشا داده‌ها را تأیید کنیم؟ بدون پاسخ به این سوالات، ادغام هوش مصنوعی به عنوان عضوی از جوامع ما کار دشواری خواهد بود.»

به گفته گوربونوف، ترکیب بلاکچین‌های خصوصی و عمومی پاسخ به این مشکل است. او گفت: «بلاکچین‌ها می‌توانند به ایجاد اعتمادی عمیق به سیستم کمک کنند و این اطمینان را ایجاد نمایند که داده‌ها دستکاری نشده‌اند و آن‌ها را در حوزه‌های قضایی مشخصی پنهان کند». وی افزود: «اتصال به بلاکچین‌های عمومی می‌تواند برای اثبات و ایجاد اعتماد میان همه مصرف‌کنندگان، صرف نظر از مکان جستجوی داده، مفید واقع شود.»

طبق اطلاعات وبسایت رسمی این شرکت، بیش از 25000 برنامه و سرویس مختلف در بازار آژر برای توسعه‌دهندگان و مشاغل موجود است. با هر بار جستجو در این پلتفرم حداقل 200 راه حل نشان داده می‌شود که از فناوری بلاکچین پشتیبانی می‌کند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر 43 بلاکچین در اکسلار پشتیبانی می‎‌شود. سال گذشته، 35 میلیون دلار سرمایه در سری ب (B) دور جذب سرمایه این شرکت جمع‌آوری شد و ارزش بازار آن را به بالای 1 میلیارد دلار رساند. برخی از شرکت‌کنندگان در این دور شرکت‌های خطرپذیر نورث آیلند (North Island)، پالی‌چین کپیتال (Polychain Capital) و دراگون کپیتال (Dragonfly Capital) هستند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array