به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بالیوود (صنعت فیلمسازی هند) بزرگ‌ترین صنعت فیلم‌سازی در جهان است. بالیوود نماینده سینمای هند، مستقر در بمبئی و بزرگ‌ترین صنعت فیلم‌سازی در هند به شمار می‌رود. وقتی صحبت از تعداد فیلم‌های تولید شده می‌شود، بالیوود به عنوان بزرگ‌ترین مرکز فیلم‌سازی در سراسر جهان معرفی می‌گردد.

فیلم‌های بالیوود معمولاً مبتنی بر فرهنگ هند، موضوعات غم‌انگیز یا بر اساس زندگی واقعی هستند. تقریباً در همه فیلم‌های هندی تلفیقی از آهنگ، رقص، کمدی، درام و عشق به چشم می‌خورد.

تاریخچه بالیوود

صنعت فیلم هندی که در شبه قاره هند به خوبی شناخته شده است، بالیوود نامیده می‌شود. بالیوود ترکیبی از دو کلمه بمبئی و هالیوود است. اولین فیلم داداساحب فالکه، «راجا هاریشچاندرا» یک فیلم صامت بود که در سال 1913 به نمایش درآمد. اولین فیلم هندی با قابلیت صدا «علم آرا» بود که در سال 1931 اکران شد.

فیلمسازی بزرگترین صنعت هند است. بالیوود از نظر تعداد کل فیلم‌هایی که تا به امروز ساخته شده، بزرگترین صنعت فیلم جهانی محسوب می‌شود. فیلم‌های بالیوود اغلب از فرهنگ هند، مسائل داغ، حوادث واقعی یا رویدادهای جاری الهام می‌گیرند. موسیقی، رقص، صحنه های طنز، درام، تعلیق، و عاشقانه همه بخشی از داستانی هستند که فیلم ها حول آن می‌چرخند.

بالیوود یک شبه تبدیل به بزرگترین صنعت فیلم جهان نشده و تاریخ عظیمی دارد. بیایید کمی به منشا و تاریخ بالیوود بپردازیم.

فیلم هندی (بالیوود) مادر

دوره طلایی بالیوود فیلم (1940 الی 1960)

هند در سال 1947 استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد و پس از آن به کشورهای مستقل هند و پاکستان تقسیم شد. به دنبال آن، صنعت فیلم هندی در هند از آنچه مورخان به عنوان عصر طلایی یاد می‌کنند، شکل گرفت. اولین فیلم هندی که نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان شد، فیلم مادر هند محصول 1957 «محبوب خان» بود. در طول این مدت، چندین فیلم هندی به نگرانی‌های اجتماعی مانند طبقه اجتماعی پرداختند. برخی فیلم‌های بالیوود مبارزات روزمره طبقه پایین را برجسته کرده و توسط کارگردانان مشهوری مانند «ساتیاجیت ری» و «بیمال روی» تولید شد که به آسیب‌های اجتماعی رایج در جامعه ما مانند مهریه، تک همسری و قاچاق انسان می‌پرداخت.

فروش فیلم های بالیوود چقدر است و چه تعداد مخاطب دارد؟

در این بخش آمارهام متنوعی از صنعت فیلم بالیوود آورده شده است که جالب و تامل برانگیز است:

بالیوود سالانه بیش از 1000 فیلم تولید می‌کند که دو برابر تولید هالیوود است.

متوسط هزینه تولید فیلم در بالیوود حدود 1.5 میلیون دلار است.

بالیوود 43 درصد از درآمد خالص گیشه صنعت فیلمسازی هند را در اختیار دارد.

فیلم (Dhoom 3) محصول 2013 با فروش 88 میلیون دلار در سراسر جهان رکورد پرفروش‌ترین فیلم بالیوود را در اختیار دارد.

بالیوود 3 میلیارد مخاطب جهانی دارد.

تنها 1.3 درصد از جمعیت هند به طور منظم به سینما می‌روند در حالی که این رقم در ایالات متحده آمریکا 9.5 درصد است.

« Baahubali 2» با بودجه 38 میلیون دلاری پرهزینه‌ترین فیلم هندی است که تاکنون ساخته شده است.

40 درصد از درآمد خالص باکس آفیس در هند از نمایش‌های بین‌المللی است.

در سال 2019، ارزش صنعت فیلم هند به 183.2 میلیارد روپیه رسید، این در حالی است که در سال 2018 ارزش این صنعت 179 میلیارد روپیه بوده و در سال 2021 میزان آن به 2.83 میلیارد دلار رسید.

سوپراستار بالیوود «آمیتاب باچان» با بازی در بیش از 200 فیلم، رکورد جهانی گینس را برای “بیشترین فیلم در یک سال” دارد.

بالیوود تقریباً 70 درصد از کل صنعت فیلم هند را پوشش می‌دهد.

شاهرخ خان «فوق ستاره بالیوود» با دارایی خالص 600 میلیون دلار پردرآمدترین بازیگر هندی تخمین زده می‌شود.

بازیگران معروف بالیوود

آمیتاب باچان

پریانکا چوپرا جوناس

شاهرخ خان

آیشواریا رای

پرفروش‌ترین فیلم های بالیوود در سال 2023

پرفرو‌ش‌ترین فیلم بالیوود در سال 2023، فیلم جوان «Jawan» ساخته است که در سراسر جهان 1103.63 کرور (140 میلیون دلار آمریکا) فروش داشت. رتبه دوم پرفروش ترین فیلم بالیوودی سال 2023 متعلق است به فیلم «پاتان» «Pathaan» با فروش کلی 1050.30 کرور روپیه (130 میلیون دلار آمریکا) و فیلم « Gadar 2» نیز با فروش کلی 690.54 کرور روپیه (86 میلیون دلار آمریکا) رتبه سوم پرفروش‌ترین فیلم بالیوود در سال 2023 را دارد.

فیلم هندی پاتان

تفاوت فیلم های بالیوود و هالیوود چیست؟

هندی زبان اصلی مورد استفاده در فیلم‌های بالیوود است و از زبان‌های دیگر نیز استفاده می‌کند. اما فیلم هالیوودی بیشتر از زبان انگلیسی استفاده می‌کند.

فیلم‌های بالیوودی همه جانبه هستند و حاوی عناصر عاشقانه، طنز، ترسناک، درام، محتوای خانوادگی و غیره در یک فیلم واحد هستند. در حالی که در هالیوود، فیلم‌ها بیشتر موضوعات علمی تخیلی، ترسناک، روابط پرشور، کمدی، معمایی، درام و غیره تولید می‌شوند.

هالیوود به خاطر فیلم‌های اکشن موفق خود مشهور است. از طرف دیگر، بالیوود بزرگترین تجارت فیلم در جهان است و به خاطر فیلم‌های موزیکال خود با سکانس های رقص فوق‌العاده مشهور است.

در مقایسه با هالیوود، بالیوود هر سال فیلم‌های بیشتری می‌سازد.

صنعت فیلم هالیوود درآمد بالایی دارد و فیلم‌های بالیوود در مجموع درآمد بسیار کمتری دارند.

منبع: diffzy ، zipdo

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array