به گزارش ایران دکونومی، سرهنگ «رامین پاشایی» معاون اجتماعی پلیس فتا امروز (دوشنبه، ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره بازی همستر کامبت توضیح داد: «تاکنون هیچ کارشناس داخلی و خارجی خوشبینی صد در ۱۰۰ نسبت به این بازی ندارد، البته آنها اعلام کرده‌اند که ما در بستر بلاکچین و رمزارز آن را بالا می‌آوریم و در صرافی ها لیست می‌کنیم، ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.»

سرهنگ پاشایی اذعان داشت: «تفاوت این بازی با نات‌کوین این است که در نات‌کوین فقط ۲۵ میلیون نفر در این بازی شرکت کردند (توضیح نویسنده: طبق اعلام تیم توسعه‌دهنده نات کوین، تعداد بازیکنان ۳۵ میلیون نفر بود)، اما حالا تقریباً ۱۱۶ تا ۱۲۰ میلیون نفر در این بازی هستند که چالش محسوب می‌شود؛ زیرا تعداد زیادی رمزارز وجود دارد و تعداد فروشنده‌ها زیاد است و هرچه فروشنده زیاد باشد، قطعاً کاهش قیمت پیدا می‌کند؛ که هنوز هم در صرافی ها لیست نشده، همچنین مشخص نیست این رمزارز متعلق به کدام کشور و کجاست و چگونه توسعه می‌یابد.»

معاون اجتماعی پلیس فتا درخصوص مخاطرات این بازی برای هموطنان، اظهار کرد: «پرونده‌ها زیاد نیست اما مطابق تجزیه و تحلیل های پرونده‌های قضایی، ۱۸ مورد پرونده شکایت از کلاهبرداری تبلیغاتی در اینستاگرام و پیام‌رسان تلگرام داشتیم افرادی مدعی بوده‌اند که می‌توانند کارت بازی و یا کدهای مخفی را بفروشند تا افراد بتوانند به روزانه ۶ میلیون سکه اضافه دست پیدا کنند.»

این مقام مسئول ادامه داد: «شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ نیز پل ارتباطی مردم با پلیس فتا است. دیدگاه و پیشنهاد من این است که مردم وارد این چالش نشوند. اگر به عنوان تفریح و سرگرمی به آن نگاه می‌کنند، درنظر داشته باشند که علاوه بر وقت زیادی که از دست می‌دهند، باید به آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی آن نیز توجه شود.»

معامله خودرو ۲۰۶ با سکه همستر

وی در مورد معامله خودرو ۲۰۶ با ۴۰۰ میلیون سکه همستر کامبت که ویدیویی از آن در فضای مجازی منتشر شده بود، توضیح داد: «اینجا اتفاق می‌افتد، بازار رمزارز، یک بازار بسیار خاص است که در کشور ما هنوز قوانین آن اجرا نشده و مشخص نیست که قرار است در این حوزه چه اتفاقی بیفتد.»

معاون پلیس فتا افزود: «رمزارزها کلاس جدیدی از دارایی‌ها محسوب می‌شود و در مسیر قانونی شدن قرار دارد، ولی هنوز وضعیت مشخص ندارد. در این حوزه پرونده‌های قضایی بسیاری وجود دارد و افراد زیادی مالباخته این حوزه هستند و این حوزه بسیار پیچیده است.»

وی خاطرنشان کرد: «مجرمان سایبری در حال مانیتورینگ فضای مجازی هستند و براساس این بازی ممکن است پلتفرم‌های مجرمانه طراحی کنند، مثلاً ممکن است حساب کاربری درست کنند و خود را به عنوان حساب پشتیبانی این بازی معرفی می‌کنند و بعد با زبان انگلیسی یا فارسی با مردم صحبت کرده و برای افزایش تعداد سکه‌ها، پول تقاضا می‌کنند. یا نوع دوم کلاهبرداری در این حوزه وجود دارد که متاسفانه ما هنوز نوع والت و میزان امنیت آنها را نمی‌شناسیم. همچنین احتمال سرقت اطلاعات گوشی‌ها نیز تهدید محسوب می‌شود.»

سرهنگ پاشایی گفت: «هنوز مشخص نیست که کدام صرافی می‌خواهد این پول را برای ما نقد کند. من به شما توصیه می‌کنم صرفاً به عنوان شوخی، سرگرمی و نه به عنوان منبع درآمد باشد. اما صرفاً به دلیل اینکه نات کوین به تعهدات خودش عمل کرد، نمی‌توان در این زمینه هم اعتماد کرد.» 

معاون پلیس فتا اضافه کرد: «پس نوع دوم، احتمال دارد که یک اکانت کاربری ساخته شود با اسم این بازی، از شما درخواسن پول کند، حساب کاربری شما را هک کند، موجودی والت شما را برداشت کند و از شما کلاهبرداری کند.»

معاون پلیس فتا تاکید کرد کرد: «بازی همستر کامبت یک مینی اپلیکیشن است که روی گوش افراد نصب می‌شود و یک سری اجازه دسترسی از شما می‌گیرد. پس احتمال سرقت اطلاعات هست. اطلاعات تعداد زیادی از هم‌وطنان در یک سرور ذخیره می‌شود که خود یک تهدید است. علاوه بر این پیامدهای روانی ناشی از عدم تحقق رویاها را نیز نباید نادیده گرفت.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array