به گزارش ایران دکونومی، بخش زیادی از بازنشستگان امروز با مشکل معیشتی مواجه هستند، به‌طوری که شرایط تورمی جامعه زندگی را برای بازنشستگان سخت کرده است و حقوق بازنشستگی در شرایط فعلی کفاف زندگی و عائله آنها را نمی‌دهد.

بسیاری از بازنشستگان با وجود سالخوردگی هنوز مشکل تامین مسکن دارند و مستاجر هستند، خرید یک خودروی ساده برای آنان مشکل است. این در حالی است که بازنشستگان از مزایا و پاداش، اعم از کارانه، اضافه کاری و ماموریت نیز محروم هستند. پس نباید فاصله میان حقوق بازنشستگان و شاغلان زیاد باشد؛ برای حذف این فاصله، نیاز است که اصلاح لازم در حقوق بازنشستگان صورت گیرد.

همه می‌دانیم که شرایط بازنشستگان تامین اجتماعی نه تنها همتراز کشوری و لشکری نیست که بدتر نیز هست. کشوری و لشکری شاید بتوانند از مزایای رفاهی شغلی خود هنوز هم استفاده کنند، اما بازنشسته تامین اجتماعی ریالی افزون بر مستمری ندارد و به اندازه ریالی هم از امکانات رفاهی برخوردار نیست. پس نیاز است که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صورت پذیرد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی و در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، جز ۲ بند الحاقی ۲ ماده ۲۹ لایحه که درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود را تصویب کردند. از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر این لایحه با ۲۰۲ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع در جلسه این لایحه به تصویب رسید.

در بند الحاقی یک ماده ۲۹ این لایحه آمده است: به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز منتاسب سازی حقوق بازنشستگان با نود درصد (%۹۰) حقوق و فوق العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و هم تراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل چهل درصد (%۴۰) و در سال‌های دوم و سوم هر کدام سی درصد (%۳۰) ما به التفاوت تا نود درصد (%۹۰) یاد شده خواهد بود. آئین نامه اجرائی این بند به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

همسان‌سازی حقوق، یعنی حقوق فردی كه در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به كسی كه حقوق بالایی دارد، نزدیک شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array