به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی خودروسازی لامبورگینی (Lamborghini) به توافقی سازنده و انقلابی با اتحادیه‌ها دست یافته است: معرفی هفته‌های کاری چهار روزه برای کارکنان بخش تولید.
براساس اعلامیه این کمپانی در روز سه‌شنبه، بیشتر گروه‌های تولیدی درحال بررسی و بازبینی ساختار هفته‌های کاری کارمندان خود هستند و لامبورگینی هم در این زمینه دست به اقدام زده است.

دو اتحادیه فعال FIOM و FIM-CISL اعلام کرد که این توافق‌نامه با لامبورگینی یک اتفاق “تاریخی” و “منحصربه‌فرد” محسوب می‌شود. این اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی اروپاست که چنین کاهش چشمگیری در حجم کاری کارمندان، بدون کاهش حقوق افراد صورت می‌گیرد. در واقع کاهش روزهای کاری کارمندان لامبورگینی به 4 روز، به‌نحوی منجر به افزایش حقوق آنها نیز خواهد شد.

لامبورگینی

کاهش روزهای کاری و افزایش پرداختی به کارمندان لامبورگینی

چنین اقدامی از سوی کمپانی ایتالیایی لامبورگینی همزمان با موج گسترده تغییر سبک زندگی شغلی و کاری در بسیاری از اداره‌های عمومی و شرکت‌های سراسر دنیاست. بسیاری از کمپانی‌های دیگر نیز در تلاش هستند برای بهبود وضعیت سلامت جسمی، روحی و روانی کارمندان خود و کاهش هزینه‌های ناشی از سال‌های بیماری کرونا؛ دست به تغییراتی در این زمینه بزنند.

هفته‌های کاری 4 روز در دیگر کشورهای اروپایی، مانند بریتانیا نیز اجرایی شده‌اند. به باور کارشناسان، کارمندان قادرند در مدت‌زمان کمتر، بیشتر کار کنند. در نتیجه این تغییرات، بهره و بازخورد شغلی، ماندگاری افراد در سمت‌های خود و پروسه استخدام کارکنان جدید بهبود یافته است و همچنین مسائل سلامتی و بیماری کاهش چشمگیری داشته‌اند.

براساس بیانیه دو اتحادیه FIOM و FIM-CISL، “کمتر کار کردن و بهتر کار کردن؛ دو باور و اصل مهمی‌ست که ما را در ایجاد این توافق‌نامه و اجرایی کردن این تصمیم منطقی هدایت کرد”. توافق صورت‌گرفته با کمپانی ایتالیایی لامبورگینی بخش کوچکی از یک اقدام بسیار بزرگتر صورت‌گرفته توسط کمپانی آلمانی فولکس‌واگن (Volkswagen) است.

لامبورگینی

برنامه کاری جدید کارکنان لامبورگینی

به گفته این دو اتحادیه، کارکنان بخش تولید کمپانی خودروسازی لامبورگینی از این پس در برنامه‌کاری جدیدی شامل دو شیفت چرخشی مشغول به‌کار خواهند شد. این شیفت‌ها شامل هفته کاری 5 روزه و هفته کاری 4 روزه هستند و در کل (در مقیاس سالانه) تقریباً 22 روز از روزهای کاری افراد را حذف خواهند کرد.

کارکنانی که در سه شیفت کاری (شامل شیفت شب) مشغول به‌کار هستند؛ از این پس در سه شیفت هفته کاری 5 روزه و دو هفته کاری 4 روزه به کار خود ادامه خواهند داد و از سال کاری آنها جمعاً 31 روز کاسته خواهد شد.

در زمینه حقوق و پرداختی کارکنان، این توافق‌نامه شامل 50% افزایش پاداش دریافتی افراد و همچنین یک پاداش 1000 یورویی (تنها برای یکبار) است که همین ماه به کارکنان بخش تولید لامبورگینی پرداخت خواهد شد.

براساس گزارشات آماری، حدود 70% از افرادی که واجد شرایط تغییر شرایط کاری خود به هفته‌های کاری 4 روزه بودند؛ این تصمیم را گرفته‌اند و سبک زندگی شغلی خود را تغییر داده‌اند. البته که درخواست‌ها هنوز ادامه دارند و استقبال خوبی از این اقدام تاریخی لامبورگینی صورت گرفته است.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، بزرگترین بانک ایتالیا در ماه ژانویه سال جاری، تصمیم گرفته بود به منظور کاهش هزینه‌های انرژی، هفته‌های کاری خود را کوتاه‌تر کند و در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز در حال انجام همین روند هستند.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array