به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، درست یک روز قبل از نشست مهم کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)، فشار فروش شدیدی که همزمان با اصلاح 6 درصدی قیمت بیت کوین (BTC) و سقوط آن تا مرز 64 هزار دلار در بازار ارزهای دیجیتال جریان یافته بود و منجر به اصلاح قیمت آلتکوین‌های بزرگی همچون اتریوم و سولانا شد، به اوج خود رسید. این جلسه قرار است روز چهارشنبه اول فروردین ماه برگزار شود.

نشست کمیته بازار آزاد فدرال و بانک‌های مرکزی

قرار است این هفته کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)  تصمیم خود در مورد نرخ بهره را همراه با سخنرانی جروم پاول اعلام کند. طبق داده‌های CME، احتمال 99٪ وجود دارد که نرخ بهره بدون تغییر باقی بماند. داده‌های موجود حاکی از آن هستند که تحلیلگران برای کاهش نرخ بهره در سال 2024 تنها احتمال 3 درصدی را درنظر گرفته‌اند. این احتمال در ماه می امسال به حدود 7 درصد می‌رسد. دلیل این کاهش انتظار، افزایش مجدد داده‌های مربوط به نرخ تورم در آمریکا است.

پس از جلسه FOMC، اظهارات جروم پاول مثل همیشه تاثیر ملموسی بر دارایی‌های ریسکی خواهد داشت. مهم‌ترین این تاثیرات، رابطه میان چشم‌انداز فدرال رزرو در مورد تورم و تأثیر آن بر مسیر حرکت بیت کوین است.

علاوه بر آمریکا، کشورهای استرالیا، بریتانیا و ژاپن هم تصمیمات نهایی خود درباره نرخ بهره را همین هفته اعلام خواهند کرد. بانک مرکزی ژاپن، پس از 17 سال، با افزایش نرخ بهره معیار خود از 0.1-٪ به 0.1٪ تصمیمی تاریخی گرفت. این اولین افزایش نرخ بهره از سال 2007 است که به طور رسمی به دوره هشت ساله نرخ بهره منفی در این کشور پایان داد.

داده‌های مربوط به شروع ساخت مسکن آمریکا، شاخص تولیدی فدرال رزرو فیلادلفیا و داد‌های شاخص فروش خانه‌های موجود و در راس همه آنها، سخنرانی جروم پاول ازجمله داده‌های اقتصادی مهمی هستند که هفته سرنوشت‌ساز فدرال رزرو را رقم خواهند زد.

نشست کمیته بازار آزاد فدرال

سایر عوامل موثر در تعیین راه بیت کوین

علاوه بر داده‌های مهمی که طی هفته پیش رو می‌توانند نوسانات زیادی را در بازار ارزهای دیجیتال تزریق کنند، کاهش سرمایه ورودی به صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین نقش به‌سزایی در فروکش کردن احساسات صعودی بازار داشته است. همانطور که در خبرها گفتیم، با خروج 640 میلیون دلار بیت کوین از صندوق GBTC گری اسکیل، رکورد بیشترین موج خروج سرمایه از ETFهای بیت کوین به ثبت رسید. در همین حال، سایر صندوق‌ها نیز ورود سرمایه بسیار کمتری را نسبت به روزهای گذشته شاهد بوده‌اند.

به علاوه، تاریخ ثابت کرده است که قیمت بیت کوین در یکی دو هفته پیش از هاوینگ، پولبک‌های عمیقی را تجربه می‌کند. در هاوینگ 2020 این عقب‌نشینی قیمت تا 20 درصد رسید. در سال 2016 این وضعیت وخامت بیشتری داشت و پیش از هاوینگ قیمت تا 40 درصد ریزش کرد. رکت کیپتال ضمن هشدار درباره نزدیک شدن بیت کوین به این “منطقه خطر”، از احتمال ریزش بیشتر قیمت در روزهای آینده خبر داده است.

با توجه به شاخص‌های فوق، پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران از هرگونه تصمیم احساسی در بازار خودداری کرده و پیش از ورود، کلیه موارد مذکور را در نظر بگیرند.

قیمت بیت کوین قبل از نشست کمیته بازار آزاد فدرال

گفتنی است که در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین بیش از 5.31 درصد کاهش روزانه را تجربه کرده و با قیمتی در محدوده 64 هزار و 403 دلار ترید می‌شود. این افت قیمت، ارزش بازار این ارز دیجیتال را نیز به محدوده 1.266 تریلیون دلار رسانده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: coingape

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array