به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی اپل به کاربران آیفون در 92 کشور جهان هشدار “حمله جاسوسی” داده است.

براساس این هشدار که روز گذشته ارسال شده است؛ اپل اعلام کرده که ممکن است گوشی این کاربران از راه دور مورد حمله نرم‌افزارهای جاسوسی قرار گرفته باشد. پس از بررسی این هشدار، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این حمله کاربران چه کشورهایی را مورد هدف قرار داده و یا هویت حمله‌کنندگان متعلق به چه ناحیه‌ای است.
اپل فقط با ارسال این هشدار به 92 کشور مختلف دارندگان آیفون را از این خطر احتمالی آگاه ساخته است.

حمله جاسوسی به اپل

جزئیات بیشتر درباره هشدار حمله جاسوسی

کوپرتینویی‌ها در هشدار خود به دارندگان گوشی‌های آیفون نوشته‌اند:

“کمپانی اپل متوجه این شده که گوشی اپل متصل به اکانت Apple ID شما مورد هدف یک نرم‌افزار جاسوسی قرار گرفته است و این برنامه در تلاش است تا از راه دور به گوشی شما حمله کرده و به اطلاعات آن دسترسی غیرمجاز داشته باشد”.

در ادامه این متن آمده است: “این حمله جاسوسی به‌صورت اختصاصی و براساس هویت و یا شغل شما طراحی شده است. با اینکه هرگز امکان قطعیت 100% در مورد چنین حملاتی وجود ندارد؛ اما اپل درباره این هشدار اطمینان زیادی دارد و از شما خواستار این است که چنین خطری را جدی بگیرید”.

براساس اطلاعات موجود در صفحه پشتیبانی از مشتریان اپل، این کمپانی سالانه چندین بار چنین اطلاعیه و هشدارهایی را به مشتریان و کاربران خود ارسال می‌کند. سازنده آیفون از سال 2021 تاکنون به دارندگان این گوشی در بیش از 150 کشور جهان هشدارهای مربوط به حملات جاسوسی از راه دور را اطلاع‌رسانی کرده است.

کمپانی گوگل همچنین سال گذشته هشدار مشابهی را به عده‌ای از سیاستمداران و روزنامه‌نگاران هندی ارسال کرده بود. سپس مدتی بعد کاشف به‌عمل آمد که ردپای نرم‌افزار جاسوسی Pegasus گروه NSO در گوشی‌های آیفون خبرنگاران برجسته و معتبر هندی دیده شده است. به تأیید چند منبع آگاه، هشدار جدید اپل درباره حمله جاسوسی اخیر مجدداً در گوشی کاربران هندی آیفون مشاهده شده است.

اطلاعیه اپل درباره این خطر سایبری، با آماده‌سازی مقدمات برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در چندین کشور جهان از جمله هند و آمریکا همزمان شده است. در ماه‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی تمهیدات امنیتی لازم برای جلوگیری و یا کنترل خطرات احتمالی را تدارک دیده‌اند.
این تمهیدات امنیتی عمدتاً با همراهی و حمایت دولت‌ها برای صورت گرفته‌اند تا انتخابات داخلی به‌خوبی پیش بروند. اما اپل در هشدار اخیر خود هیچ اشاره‌ای به انتخابات نکرده است.

به گفته اپل چنین حملات جاسوسی سازمان‌داده شده‌ای به‌شدت نادر هستند و از حملات سایبری معمول و رایج هکرها که به تعدد اتفاق می‌افتند، هزینه‌برتر و پیچیده‌تر نیز می‌باشند. براساس گزارش جدید کمپانی مایکروسافت، محتواهای تولیدشده با هوش مصنوعی کشور چین یکی از قطب‌های مهم و خطرات جدی ایجاد اختلال در انتخابات هند، کره‌جنوبی و آمریکا خواهد بود.
به همین منظور بسیاری از کمپانی پشتیبانی از محتواهای سیاسی تولیدشده با تکنولوژی هوش مصنوعی را مسدود و محدود کرده و الصاق واترمارک‌های نامرئی به محتواهای ساخته شده با ابزار هوش مصنوعی را نیز اجباری کرده‌اند.

برای مثال گوگل اعلام کرده بود هوش مصنوعی Gemini به سؤالات انتخاباتی پاسخ نخواهد داد و کمپانی‌های متا و OpenAI هم در همین راستا قوانین مشابهی را وضع کرده‌اند.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array