به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بیل اکمن (Bill Ackman)، یک میلیاردر، از دولت ایالات متحده خواسته است تا تمام سپرده‌های بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley Bank) به اختصار (SVB) را ظرف «48 ساعت» آینده تضمین کند، در غیر این صورت خطر تخریب بسیاری از مؤسسات مالی را تهدید می‌کند.

در 11 مارس (20 اسفند)، بیل اکمن، مدیر عامل شرکت مدیریت صندوق‌های تأمینی پرشینگ اسکوئر کپیتال منیجمنت (Pershing Square Capital Management)، گفت که صدای ترسناک برداشت‌های قابل ملاحظه تمام سپرده‌های بیمه نشده از همه بانک‌ها شنیده می‌شود، و با این اوضاع نه فقط بانک‌های مهم سیستمی باید مورد توجه قرار گیرند، بلکه در خصوص دیگر بانک‌ها نیز باید اینطور باشد و اگر دولت نتواند تمام سپرده‌های SVB را قبل از «باز شدن روز دوشنبه» تضمین کند، مشکلی ایجاد می‌شود.

اکمن پیشنهاد کرد که نتیجه این است که دنیا متوجه می‌شود که یک سپرده بدون بیمه چیست و یک ادعای نقدینگی غیرقابل تضمین از یک بانک شکست خورده به چه صورت می‌باشد.

او هشدار داد که اگر دولت ایالات متحده نتواند از «همه سپرده‌گذاران» حمایت کند، این برداشت‌ها «نقدینگی» را از جامعه، بانک‌های منطقه‌ای و دیگر بانک‌ها تخلیه می‌کند و تخریب این مؤسسات مهم را آغاز می‌کند.

آکمن

اکمن گفت که تنها راه دیگر برای جلوگیری از این اتفاق، در صورتی بعید است که مؤسسات مالی بزرگ، مانند جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) سیتی بانک (Citibank) بانک آف آمریکا (Bank of America) یا‌، SVB را قبل از دوشنبه خریداری کنند.

او استدلال کرد که اگر دولت ایالات متحده «در روز جمعه» برای تضمین سپرده‌های SVB وارد عمل می‌شد، می‌توان از این امر اجتناب کرد، و افزود که «ارزش حق امتیاز» این بانک طولانی مدت می‌توانست محافظت شود و به مالک جدید «انتقال» داده شود.

اکمن پیشنهاد کرد که مدیریت ارشد SVB یک اشتباه اساسی مرتکب شد و باید اخراج شود. وی خاطرنشان کرد:

“آنها سپرده‌های کوتاه مدت را در دارایی‌های بلندمدت با نرخ ثابت سرمایه‌گذاری کردند. پس از آن، نرخ‌های کوتاه‌ مدت افزایش یافت و یک رکود بانکی به وجود آمد. مدیران ارشد خرابکاری کردند و باید شغل خود را از دست بدهند.”

پس از انجام بررسی ترازنامه SVB، اکمن معتقد است که حتی در نقدینگی، سپرده‌گذاران در نهایت باید تقریباً 98 درصد از سپرده‌های خود را پس بگیرند.

اکمن مدت کوتاهی پس از آن توییت کرد و تکرار کرد که شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) باید تمام سپرده‌های بانکی SVB را تا یکشنبه شب به همراه یک طرح پیشنهادی تضمین کند.

FDIC چه باید بکند؟ @FDICgov تمام سپرده‌های بانکی را تا یکشنبه شب قبل از باز شدن آسیا (Asia) تضمین و تایم اوت (time out) را اعلام کند. در حین مدیریت نقدینگی پورتفولیوهای UST و MBS برای سرمایه‌گذاری مجدد در کوتاه مدت UST، فرآیندی را برای سرمایه گذاری مجدد @SVB_Financial اجرا کند.

— بیل اکمن (@BillAckman) 11 مارس 2023

 

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که باب الیوت (Bob Elliot)، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آنلیمیتد (Unlimited)، گفت که تصمیمات فدرال رزرو و FDIC در مورد آینده SVB ممکن است بر بانک‌های منطقه‌ای در سراسر ایالات متحده تأثیر بگذارد و تریلیون‌ها دلار را در معرض خطر یک بانک قرار دهد.

الیوت با بیان اینکه نزدیک به یک سوم سپرده‌ها در ایالات متحده در بانک‌های کوچک نگهداری می‌شود، افزود که تقریباً 50 درصد از این سپرده‌ها بدون بیمه هستند.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع:Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array