به گزارش ایران دکونومی، تیرماه امسال بود که امکان عرضه مکمل‌های غذایی و همچنین تجهیزات پزشکی از طریق پلتفرم‌‌های داخلی با توافق بخش خصوصی در حوزه تجارت الکترونیکی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و انجمن داروسازان تهران فراهم شد.

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری از وزارت بهداشت خواسته بود در عرض ۲ هفته بدون نیاز به دریافت مجوز جدید هرچه سریع‌تر سازوکار فعالیت‌ بخش‌ خصوصی در حوزه سکوهای سلامت‌محور را مشخص کند. 

سازمان غذا دارو شکایتی طرح کرد

مردادماه نیز خبری مبنی بر شکایت سازمان غذا دارو، در خصوص فعالیت پلتفرم‌های توزیع دارو مطرح شد. امیر سیاح در سخنانی در حاشیه هفتاد و هفتمین جلسه هیئت مقررات زدایی و بهبود فضای کسب‌وکار در تشریح مصوبات این جلسه اظهار کرد: «پلتفرم‌ها و سکوهای توزیع دارو از هیئت مقررات زدایی خواسته بودند شرایط کارشان قانونمند شود و سازمان غذا و دارو به جای شکایت، وارد فاز تنظیم‌گری و تعیین حد و حدود برای فعالیت آنها بشود.»

او افزود: «هیئت مقررات زدایی این درخواست را پذیرفت و از سازمان غذا و دارو خواست، در اسرع وقت مقررات و حد و حدود فعالیت سکوهای توزیع دارو را روشن کند که خوشبختانه پذیرفتند، زیرا آنها نیز قبول دارند که فعالیت توزیع دارو دارد به سمت سکو‌های آنلاین می‌رود و در آینده، داروخانه‌ها بیشتر در کارهای تخصصی توزیع دارو و نه رساندن آن به بیمار، فعالیت خواهند کرد.»

دارو سازی الحاوی

مجوز توزیع آنلاین دارو صادر شد

طبق مصوبه هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار کلیه پلتفرم‌های دارای مجوز از اتحادیه کسب وکارهای مجازی یا سایر مراجع صدور مجوز کسب وکار اینترنتی می‌توانند در حوزه عرضه دارو از داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو به مصرف کننده نهایی فعالیت کنند و نیازی به اخذ مجوز جدید ندارند.

نکته قابل توجه در این مصوبه تاکید به نیاز نبودن به صدور یا دریافت مجوز جدید برای پلتفرم‌ها یا سکوهای فعال در این حوزه است. در اصل دولت پذیرفته است که این پلتفرم‌ها در جایگاه پلتفرمی خود قرار دارند و نقش واسط را بازی می‌کنند و باید نظارت کاملی روی داروخانه‌ها صورت گیرد.

سازمان غذا و دارو و همچنین وزارت بهداشت در خصوص اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک مرتبط با سلامت و بهداشت، عملکرد مطلوبی نداشته است. به عنوان مثال، ماده ۶۰ قانون تجارت الکترونیکی که از سال ۸۲ تصویب شده، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. همچنین هیئت مقررات‌زدایی، برای تسریع فرآیند و حل مسئله در کوتاه مدت به میدان آمد، اما این اتفاق افتاد و البته این مجوز نیاز به تصمیمی اساسی توسط سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت دارد.

مجوز فروش دارو آنلاین

هجمه‌ها افزایش می‌یابد

اما، مهرماه گذشته معاون اول رئیس جمهور در خصوص فروش آنلاین دارو، موافقت خود را اعلام کرده بود، اما سازمان غذا و دارو همچنان این نوع فعالیت را غیرقانونی می‌دانست. کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال هم در انتظار صدور این مجوز و تعیین وضعیت هستند.

محمد مخبر، معاون اول، در گفتگو با صدا و سیما اظهار داشت: «موافق این هستیم که به صورت نرم‌افزاری خدمات به مردم داده شود، منتها چون حساسیت در حوزه سلامت بالاست نگرانی‌هایی وجود دارد که باید این فرایندها و نظارت‌ها به‌دقت صورت گیرد تا بتوانند این کار را انجام دهند. ما اصرار داریم این اتفاق بیفتد.»

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز توضیح داد: «این کار از طریق داروخانه‌ها باید انجام بگیرد؛ یعنی نظارت باید روی داروخانه‌ها باشد.»

کمی بعدتر و پس از اعلام سازمان غذا و دارو مبنی بر ابطال مجوز فعالیت پلتفرم‌های سلامت دیجیتال حوزه توزیع آنلاین دارو توسط معاون اول رئیس جمهور و شکل‌گیری موج انتقادات متخصصین حقوقی، این بار معاونت حقوقی ریاست جمهوری، ادعای سازمان غذا و دارو را رد کرد و فعالیت پلتفرم‌ها را قانونی دانست.

وضعیت امروز توزیع آنلاین دارو

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به اعطای مجوز انحصاری توزیع آنلاین دارو به بیمه دی اعتراض کرده و به وزارت بهداشت هشدار داده پرونده ترک فعلش را به مراجع ذی‌صلاح می‌فرستد. این کمیسیون خواستار تدوین دستورالعمل توزیع آنلاین دارو شده است. همچنین مقاومت وزارت بهداشت در برابر اعطای مجوز به پلتفرم‌های توزیع آنلاین دارو، مجلس را نیز به اعتراض وا داشته است. (پیوست)

نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس در نامه‌ای خطاب به بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نسبت به اعطای مجوز انحصاری به بیمه دی برای توزیع آنلاین دارو اعتراض خود را ابراز کرده است.

وی نوشته است: «علی‌رغم عدم پاسخگویی کامل در خصوص اعطای مجوز توزیع اینترنتی دارو به شرکت سهامی بیمه دی، بر خلاف پاسخ ارائه‌شده و به گفته مدیر بیمه‌های درمان بیمه دی، دارورسانی برای جانبازان ۷۰ درصد در سراسر کشور اجرا می‌شود، در حالی که در پاسخ اعلامی، مشمولین طرح فقط به ۲ هزار نفر در تهران تقلیل یافته‌ شده است.»

همچنین این کمیسیون با اشاره به دشواری در یافتن دارو برای دیگر اقشار و بیماران از جمله بیماران پروانه‌ای، پیوندی، هموفیلی، دیالیزی و بیماران ام‌اس خواستار انجام اقدامات لازم برای این دسته بیماران شده است.

پژمانفر در ادامه خواستار تدوین دستورالعمل آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه سلامت شده و نوشته است: «زمان ابهام‌افکنی‌ها به پایان رسیده است و اکنون زمان تدوین دستورالعمل فوق با مشارکت ذی‌نفعان اقتصادی است.

تاخیر در تدوین این دستورالعمل فارغ از تکلیف قانونی، باعث تک‌‌قطبی شدن فضا و رشد یک پلتفرم خاص شده است و هرگونه تخلف صورت‌گرفته توسط پلتفرم‌ها در این مدت به دلیل ترک فعل مسئولین وزارت تحت امر جنابعالی است.»

همچنین به وزارت بهداشت هشدار داده شده پرونده ترک فعلش برای ارائه به مراجع ذی‌صلاح در حال تکمیل است.

در انتها نیز تاکید شده هیچ‌گونه ضابطه‌ای برای ذخیره و پردازش داده در این دستورالعمل قابل نگارش نیست. (پیوست)

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array