به گزارش ایران دکونومی، بانک مرکزی در حوزه نظارت برای مبارزه با حساب های اجاره‌ای عزم جدی دارد و بانک‌ها برای مقابله با این پدیده مخرب باید فعال‌تر شوند تا بتوانند نظم پولی به وجود آورند.

حساب اجاره‌ای بانکی، به منظور سوء‌استفاده از حساب‌های بانکی افراد دیگر، با رضایت خودشان است.

حساب اجاره‌ای چیست؟

حساب اجاره‌ای یکی از روش‌های پول‌شویی، فرار مالیاتی و پاکسازی رد‌پای منابع مالی حاصل از فعالیت‌های مجرمانه و کلاهبرداری غیرقانونی درسیستم بانکی است.

متقاضیان این نوع حساب‌ها، افراد بی‌اطلاع را با دادن وعده‌های جذاب ترغیب به انجام این کار می‌کنند.

در این پروسه اجاره‌دهندگان حساب باید یک حساب بانکی با موجودی خالی باز کنند و سپس رمز دوم، اینترنت بانک، کارت بانکی، همراه بانک و سایر اطلاعات لازم را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

اما اجاره دهندگان حساب نمی‌دانند چه معاملات و نقل و انتقالاتی از طریق حساب‌های بانکی آنها در حال انجام است.

مبلغ اجاره حساب متغیر است، اما به طور میانگین برای اجاره هر حساب بانکی در هفته ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان پرداخت می‌شود. و در صورتی که چند حساب بانکی به متقاضی اجاره داده شود، بر این اساس میزان اجاره هم چند برابر می‌شود.

افرادی که خواسته یا ناخواسته، یک یا چند فقره حساب بانکی خود را اجاره می‌دهند، به‌ عنوان شریک جرم شناخته می‌شوند و پیامدهای حقوقی و کیفری این اقدام غیرقانونی را باید بپذیرند.

فرزین گفت: وظیفه واحدهای پولشویی و تطبیق بانک‌ها مبارزه با حساب های اجاره‌ای است و باید این موضوع جدی گرفته شود و در صورت عدم اصلاح، طی دوره‌های نظارتی با این واحدها از سوی بانک مرکزی برخورد می‌شود، زیرا این حساب ها منشا بسیاری از تخلفات نظیر قاچاق، فرار سرمایه و مسائل ارزی هستند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array