به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، به دنبال هجوم کاربران برای ضرب توکنی الهام گرفته از اوردینالز (Ordinals) با نام POLS، هزینه‌های گس در شبکه بلاکچین لایه دوم اتریوم یعنی پالیگان بیش از 1000٪ افزایش یافت و به اوج 0.10 دلاری خود رسید.

ساندیپ نیلوال (Sandeep Nailwal) یکی از بنیان‌گذاران شبکه پالیگان، روز ۱۶ نوامبر (25 آبان) در پستی که در ایکس منتشر کرد ضمن ابراز شگفتی از این حجم از افزایش فعالیت تراکنش‌ها در این شبکه بلاکچین، گفت که این افزایش می‌تواند به دلیل راه‌اندازی مجموعه جدید توکن‌های غیرمثلی (NFT) مبتنی بر پالیگان باشد:

«در بلاکچین پالیگان چه می‌گذرد؟ 6 میلیون تراکنش در 24 ساعت گذشته با میانگین 170 TPS . زنجیره به آرامی کار می‌کند ولی هزینه‌های گس سر به فلک کشیده است درحالی که هیچ بلوک صفری در شبکه دیده نمی‌شود. شاید راه‌اندازی بازی Baby Shark Launching دلیل این جهش باشد…..»

— (sandeepnailwal@) . 16 نوامبر 2023

دلیل جهش نجومی هزینه‌های گس در شبکه پالیگان

طبق اظهارات وی، به نظر می‌رسد دلیل افزایش فعالیت شبکه و افزایش ناگهانی هزینه‌های گس عمدتاً ناشی از شور و شوق کاربران برای ضرب توکن جدید POLS باشد. داده‌های پلتفرم تحلیلی Dune Analytics نیز نشان می‌دهد که هجوم فعالیت‌های ضرب‌ توکن POLS همزمان باعث شده است که بیش از 102 میلیون توکن پالیگان (MATIC) به ارزش 86 میلیون دلار با قیمت‌ فعلی، به عنوان کارمزد تراکنش‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

هزینه گس
ضرب توکن POLS باعث شد بیش از 86 میلیون دلار از MATIC به عنوان هزینه گس استفاده شود.

توکن POLS بر اساس استاندارد پروتکلی به نام PRC-20 ساخته شده است که مشابه استاندارد توکن BRC-20 مشتق شده از اوردینالز بیت کوین عمل می‌کند. بر اساس داده‌های ارائه‌دهنده داده‌های ماشین مجازی اتریوم (EVM)، تنها 8.7 درصد از کل عرضه POLS تاکنون ضرب شده است و کمی بیش از 18100 هولدر این توکن را در اختیار دارند.

در زمان انتشار این مطلب، هزینه‌های گس در شبکه پالیگان به سطوح معمولی در حدود 882 gwei بازگشته است. گفتنی است که هزینه گس مقدار تلاش محاسباتی مورد نیاز برای انجام یک تراکنش در یک بلاکچین خاص را با معیار 1 gwei معادل حدوداً 0.000000001 MATIC تعیین می‌کند.

میانگین هزینه گس در شبکه پالیگان
هزینه‌های گس در شبکه پالیگان از آن زمان به حدود میانگین بازگشته است. منبع: Livdir

لازم به ذکر است که شبکه بیت‌کوین در ماه می سال جاری افزایش فعالیت‌های مشابه ولی طولانی‌تری را پس از انتشار پروتکل اوردینالز تجربه کرد. این پروتکل به کاربران اجازه می‌داد NFT‌های خود را مستقیماً بر روی بلاکچین بیت کوین ضرب کنند. جنون ناشی از این پروتکل و توکن‌های Ordinals NFT و BRC-20 باعث شد که کارمزد تراکنش در شبکه بیت‌کوین به سطوحی برسد که از آوریل 2021 تاکنون مشاهده نشده بود. این وضعیت با انتقاد شدید بیت کوینرهای تندرو و سنتی‌تر مانند سامسون موو و آدام بک همراه شد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array