به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بعد از هفت سال تلاش در مسیر توسعه، اپل بالاخره از هدست واقعیت ترکیبی خود به نام Vision Pro رونمایی کرد.

تماشای تیزر رونمایی از این هدست در ادامه:

هنوز اطلاعات دقیق از کارایی، میزان دقت و سرنوشت این محصول جدید و جنجالی در دسترس نیست؛ اما برخلاف شایعات تلویزیون و خودروی ساخت کمپانی اپل، هدست واقعیت ترکیبی بالاخره اینجاست!

Vision Pro

قیمت نجومی هدست Vision Pro

برخلاف شایعاتی که قیمت این هدست را 3000 دلار و یا 1999 دلار پیش‌بینی کرده بودند، هدست Vision Pro با قیمت نجومی 3499 دلار و در اوایل سال 2024 روانه بازار خواهد شد. همچنین در گذشته از نام‌های احتمالی Reality Pro و یا XR به‌عنوان نام‌های احتمالی این هدست یاد شده بود.

تیم کوک در معرفی این هدست در طی کنفرانس توسعه WWDC گفت: “با استفاده از هدست Vision Pro، شما دیگر محدود و محصور به یک صفحه نمایش نخواهید بود.”

درمقایسه، هدست Quest 3 متا هفته گذشته با قیمت 499 دلار به بازار عرضه شد و هدست Quest 2 نیز درحال حاضر با قیمت 299 دلار به‌فروش می‌رسد. این درحالی است که هدست حرفه‌ای Quest Pro با قیمت 1499 در دسترس کاربران قرار گرفته، اما در بعضی از فروشگاه‌ها با قیمت 999 دلار نیز به‌فروش می‌رسد.

Vision Pro

تمرکز بر واقعیت افزوده (AR)

برخلاف شایعات پیش از این، هدست Vision Pro بیش از واقعیت مجازی (VR) بر واقعیت افزوده (AR) متمرکز است. تفاوت این دو در این است که واقعیت افزوده به اندازه واقعیت مجازی “دربرگیرنده” نیست و کاربر را در خود غرق نمی‌کند. هنگام استفاده از واقعیت افزوده، ارتباط کاربر به‌کلی از دنیای پیرامون خود قطع نمی‌شود و هنوز به اتفاقات اطراف خود آگاه خواهد بود.

هدست Vision Pro از حرکات دست به‌عنوان عامل دستور دهنده استفاده می‌کند و دیگر نیازی به یک کنترل یا ریموت دستی جداگانه نیست. همچنین این هدست توانایی تشخیص حرکات دست، چشم‌ها و صورت را دارد.

کمپانی اپل از تکنولوژی جدید استفاده شده در هدست Vision Pro، یعنی ترکیب محتواهای دیجیتالی با دنیای پیرامون کاربران به‌عنوان Spatial Computing یا “رایانش فضایی” یاد می‌کند.

Vision Pro

ویژگی‌های فنی و ظاهری

این هدست از لحاظ ظا‌هری بسیار شبیه خروجی‌های اولیه و عینک‌‌های مخصوص اسکی است و از نظر عده‌ای اصلاً مناسب استفاده در محل کار یا بیرون از خانه نیست.

اما برخلاف نظر این افراد، کمپانی اپل این هدست را مناسب استفاده در محل کار می‌داند. هدست Vision Pro برمبنای سیستم‌عامل visionOS که چارچوبی مشابه iOS و iPadOS دارد، کار می‌کند. به همین دلیل این هدست با بسیاری از اپلیکیشن‌های فعلی سازگار خواهد بود.
اما در عین‌حال، اپل این اطمینان‌خاطر را به‌کاربران داده است که این هدست با برنامه‌های Microsoft Office و برنامه‌های مخصوص ویدیوکنفرانس مانند Zoom سازگاری دارد.

هدست Vision Pro دارای یک فریم آلومینیومی سبک و بخش بیرونی آن از جنس شیشه‌ای محدب است. این هدست دارای یک دکمه برای ثبت تصاویر و یک Digital Crown (مشابه قابلیت Apple Watch) برای تنظیمات مربوط به واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است.
بند این هدست به‌گونه‌ای طراحی شده که انعطاف‌پذیر و نرم باشد و هر کاربر بتواند آن را مناسب اندازه سر خود تنظیم کند. همچنین بخشی برای جلوگیری کامل از ورود نور به محیط داخلی این هدست تعبیه شده است. در بخش‌های کناری هدست Vision Pro دو پاد صوتی برای تأمین اصوات قرار گرفته است.

هدست Vision Pro مجهز به تراشه M2 است و همچنین پردازنده‌ای به‌نام R1 اطلاعات سنسورها را به‌صورت لحظه‌ای پردازش می‌کند. به همین دلیل کارایی هدست Vision Pro کاملاٌ مستقل است و نیازی به آیفون یا دستگاه دیگری برای فعالسازی آن نیست.

Vision Pro

قابلیت Eye Sight

یکی از تفاوت‌های اصلی هدست Vision Pro با دیگر رقبای خود، توانایی مشاهده چشمان کاربر از پشت این هدست است.

کمپانی اپل عمداً این محصول را به‌گونه‌ای طراحی کرده که بتوان چشمان شخصی که این هدست را بر سر دارد برای دیگران قابل مشاهده باشد و درنتیجه حسی “انسانی‌تر” را القا کند. هدست Vision Pro به کمک تکنولوژی EyeSight این پروسه را عملی خواهد کرد.

اپل در این باره گفت: “چشمان ما عاملی حیاتی در بروز احساسات و تعامل با دیگران هستند. به همین دلیل، هدست Vision Pro در هنگام حضور شخص دیگری در نزدیکی شما، چشمانتان را به آن فرد نمایش خواهد داد.”

بخش بیرونی سیاه و شیشه‌ای هدست Vision Pro در هنگام بروز این تغییر، به‌صورت شفاف درآمده و به دیگران اجازه مشاهده چشمان کاربر را خواهد داد.

از دید کاربری که هدست را به‌سر دارد نیز، هنگامی که شخصی درحال صحبت باشد، تصویر این فرد واضح‌تر و مشخص‌تر از هر اپلیکیشن بازی نمایش داده خواهد شد.

یکی دیگر از قابلیت‌های هدست Vision Pro، توانایی ثبت تصاویر و ضبط ویدیوست. به گفته اپل اگر کاربری قصد ثبت تصویر و یا ضبط ویدیویی را داشته باشد، به کمک تکنولوژی EyeSight دیگران از این اقدام مطلع خواهند شد.

سیستم‌عامل visionOS

کمپانی اپل در هنگام برگزاری رویداد WWDC، این سیستم‌عامل را اینگونه توصیف و معرفی کرد: “visionOS اولین سیستم‌عاملی است که برمبنای رایانش فضایی (Spatial Computing) قرار دارد.”

عبارت “رایانش فضایی”، راهکار اپل برای توصیف تجربیات مبنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) در فضای سه‌بعدی است.

زیرساخت سه‌بعدی سیستم‌عامل visionOS، اپلیکیشن‌ها را از قید و بند صفحه‌نمایش دو بعدی آیفون و یا آیپد رها کرده و به کمک هدست Vision Pro آنها را در اندازه‌های مختلف در دنیای واقعی برای کاربران نمایش می‌دهد.
در هنگام عرضه این هدست، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی از همان روز اول در دسترس کاربران خواهند بود. برنامه‌هایی مانند مجموعه Adobe (خصوصاً Lightroom)، مجموعه Microsoft (برنامه‌های Teams و Office) و غیره.

این اپلیکیشن‌ها از طریق یک اپ‌استور جدید در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت. به گفته اپل، علاوه‌بر این برنامه‌های کاربردی، بیش از 100 عنوان بازی Apple Arcade نیز برای کاربران تدارک دیده شده است.

کارشناسان معتقدند که با توجه به قیمت بالای این هدست و تمرکز اپل بر تجهیز این دستگاه به برنامه‌های کاری، بازار هدف هدست Vision Pro بیشتر در زمینه‌های تجاری باشد تا تفریحی.

Vision Pro

سیستم امنیتی Optic ID

کمپانی اپل همچنین درباره سیستم امنیتی هدست‌های Vision Pro جزئیات بیشتری را فاش کرد. این سیستم امنیتی که Optic ID نام دارد، از طریق اسکن عنبیه، پروسه احراز هویت کاربران را انجام می‌دهد.
اپل در طی معرفی این محصول در رویداد WWDC به حضار اطمینان داد که تمام داده‌های جمع‌آوری شده تعاملی توسط این سیستم، محفوظ و خصوصی باقی خواهند ماند.

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: techcrunch ( 1234 )

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array