به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، تا این لحظه تقریباً 150 اپلیکیشن اختصاصی برای هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro توسعه داده شده است و خلأ نام‌ اپلیکیشن‌های محبوبی مانند یوتیوب، اسپاتیفای و نتفلیکس بسیاری از کاربران را دلسرد کرده است.

البته موضوع فقط عدم حضور این اپلیکیشن‌های محبوب کاربران در گجت پوشیدنی اپل نیست؛ بلکه مسئله بر سر میزان استقبال توسعه‌دهندگان از عرضه این هدست است. با اینکه اپل چند ماه پیش ادعا کرده بود که “توسعه‌دهندگان استقبالی فراتر از انتظار از هدست Vision Pro داشته‌اند”؛ اما شواهد نشان‌دهنده استقبالی ناچیز و کم‌رمق از سوی این افراد است.

با اینکه خیل عظیمی از کاربران، علاقه‌مندان دنیای تکنولوژی و طرفداران سرسخت کمپانی اپل منتظر عرضه رسمی این هدست انقلابی هستند؛ اما گویا در دنیای توسعه‌دهندگان خبری از این اشتیاق نیست. استقبال کاربران از پیش‌فروش Vision Pro در حدی بوده که در عرض 3 روز بیش از 180 هزار از این هدست به‌فروش رفته و زمان ارسال این محصولات به اواخر اسفند ماه موکول شده است!

یوتیوب

جای خالی یوتیوب، نتفلیکس و اسپاتیفای در هدست Vision Pro

براساس داده‌های آماری جدید؛ هدست واقعیت افزوده و واقعیت مجازی Vision Pro تنها دارای 150 اپلیکیشن اختصاصی است که برای استفاده در سیستم‌عامل visionOS ارتقا داده شده‌اند. این آمار تنها رقمی ناچیز از 1.8 میلیون اپلیکیشن موجود در فروشگاه اپ‌استور را شامل می‌شود!

اخبار حاکی از آن هستند که نتفلیکس تمایلی برای توسعه اپلیکیشن اختصاصی خود برای استفاده در این هدست را ندارد و به کاربران آن اجازه استفاده از نسخه آیپد (سیستم‌عامل iPadOS) را نیز نخواهد داد. همچنین، یوتیوب و اسپاتیفای نیز اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای برای ایجاد اپلیکیشن ویژه سیستم‌عامل visionOS ندارند و کاربران این هدست می‌توانند با استفاده از مرورگر سافاری به این پلتفرم‌ها دسترسی داشته باشند.

از لحاظ تئوری و همچنین براساس اخبار چند ماه پیش، هدست Vision Pro به‌گونه‌ای طراحی شده که با تمام اپلیکیشن‌های پیش‌فرض دو سیستم‌عامل iOS و iPadOS همخوانی داشته باشد و از آنها پشتیبانی کند. اگر توسعه‌دهنده‌ای تمایل به شرکت در این اقدام نداشته باشد؛ می‌تواند به‌صورت رسمی با کمپانی اپل در ارتباط باشد و از ارائه خدمات خود در این هدست کناره‌گیری کند.

کمپانی اپل تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا کاربران هنگام خرید این هدست واقعیت ترکیبی، به تمام اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد خود دسترسی داشته باشند. این خبر خوب به این معناست که توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن‌ها دیگر مجبور به همگام‌سازی پروژه‌های خود با سیستم‌عامل جدید visionOS نیستند.

البته استقبال اندک و کمتر از انتظار توسعه‌دهندگان از هدست Vision Pro چند دلیل بسیار منطقی و مبرهن نیز دارد: کمبود موجودی این هدست‌ها برای دوره‌های آزمایشی و فرصت بازار بسیار محدود و ریسک‌پذیر به‌علت قیمت نجومی 3500 دلاری این محصول.
به همین منظور، جای تعجبی ندارد که توسعه‌دهندگان برای ارتقا و سفارشی‌سازی اپلیکیشن‌های خود با سیستم‌عامل visionOS و یا حتی ساختن اپلیکیشن‌های جدید و اختصاصی برای این هدست تمایل زیادی از خود نشان نداده‌اند.
همچنین یکی دیگر از دلایل عدم استقبال توسعه‌دهندگان می‌تواند دشواری فرایند مطابقت دادن اپلیکیشن‌هایی که برای صفحات کوچک گوشی هوشمند طراحی شده‌اند؛ با محیط کاملاً جدید و سه‌بعدی هدست Vision Pro باشد.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array