به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بزرگترین ارتقای شبکه اتریوم در سال 2024، یعنی هاردفورک دنکان (Dencun)، راس ساعت 1:55 بعد از ظهر به وقت UTC روز 13 مارس (مقارن با ساعت 17:25 دقیقه روز چهارشنبه 23 اسفند) با موفقیت در شبکه اصلی اتریوم راه‌اندازی شد. بعد از هاردفورک مرج (Merge )، دنکان مهم‌ترین به‌روزرسانی در این شبکه بلاکچین محسوب می‌شود و انتظار می‌رود بتواند به میزان قابل توجهی هزینه تراکنش‌های شبکه‌های لایه 2 را کاهش و مقیاس پذیری کلی اتریوم را افزایش دهد.

به گفته آرتور بریتمن (Arthur Breitman)، یکی از بنیانگذاران بلاکچین تزوس، در حالی که هاردفورک دنکان گامی مهم و درست در جهت ارتقای شبکه است، اما تمام کاستی‌های راه حل‌های لایه دوم را بهبود نمی‌بخشد.

راه‌اندازی دنکان حدوداً یک سال پس از ارتقاء شانگهای صورت می‌گیرد که در ماه آوریل 2023 منتشر شد و به مشارکت‌کنندگان شبکه امکان داد اترهای خود (ETH) را برای اولین بار پس از انتقال شبکه به مکانیزم شبکه اثبات سهام پس از مرج، از حالت استیک خارج کنند.

هاردفورک دنکان

با دنکان بیشتر آشنا شوید

در واقع، هاردفورک دنکان نُه پروپوزال مختلف بهبود شبکه اتریوم (EIP) را در خود جای داده است. نام این نسخه ترکیبی از ارتقاء کانکون (Cancun ) لایه اجرایی اتریوم و ارتقاء دنِب (Deneb) در لایه اجماع آن است. بخش اول، یعنی کانکون، بر بهبود نحوه مدیریت و پردازش تراکنش‌ها در لایه اجرا تمرکز دارد، در حالی که بخش دوم، یعنی دنب، با هدف بهبود لایه اجماع ارائه شد که به نحوه توافق مشارکت کنندگان شبکه در مورد وضعیت بلاکچین اشاره دارد.

به گفته جیمز وو (James Wo)، مدیر عامل و بنیانگذار دیجیتال فایننس گروپ (Digital Finance Group)، معرفی blobsهای داده از طریق پروپوزال EIP-4844، که با عنوان proto-danksharding نیز شناخته می‌شود، یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌های این ارتقا است:

«هدف Proto-danksharding کاهش هزینه‌های تراکنش در لایه دوم با افزایش دسترس‌پذیری داده‌ها است که حرکتی حیاتی در جهت معرفی اتریوم به عنوان یک لایه تسویه مقیاس‌پذیر به‌شمار می‌رود.»

با این حال، طبق گزارش روز 6 مارس (16 اسفند) مکس ودینگتون (Max Wadington)، تحلیلگر تحقیقاتی فیدلیتی اینوستمنتس (Fidelity Investments)، کاهش کارمزدهای وعده داده شده در دنکان، کاربران شبکه اصلی اتریوم را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. او گفت:

«در کوتاه‌مدت، کاربرانی که می‌خواهند از این تغییر کارمزدها بهره‌مند شوند، باید با انجام تراکنش‌های L2 به جای اتریوم، مقداری از تمرکززدایی و امنیت را قربانی کنند. این واقعیت، مطمئناً به تدریج کاربران بیشتری را ترغیب می‌کند تا دارایی‌های خود را در جاهای دیگر بریج کنند. با این حال، ما معتقدیم که تراکنش در شبکه اتریوم برای اهداف خاص برنامه به ویژه برای تراکنش‌های با ارزش بالا همچنان بهترین گزینه در میان مدت است، چراکه پلتفرم‌های L2 هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند.»

لازم به ذکر است که طبق داده‌های اتراسکن (Etherscan) هزینه‌های گس در شبکه اصلی اتریوم همچنان بالا و در حدود 72 gwei است، یعنی یک سوآپ معمولی، 86.15 دلار هزینه برای کاربران به همراه دارد، در همین حال، فروش توکن‌های غیرمثلی به طور متوسط مستلزم پرداخت کارمزد ​​145.60 دلاری است.

میانگین هزینه‌های گس در شبکه اتریوم
میانگین هزینه‌های گس در شبکه اتریوم

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array