به گزارش ایران دکونومی، بازار خودرو در سال‌های اخیر ملتهب شده و روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشته است. اخبار مختلف از سیاسی تا تصمیمات اقتصادی کاتالیزور بازار خودرو شده و قیمت‌ها را در بازار آزاد متلاطم ساخته است. از زمان لغو برجام با ممنوعیت واردات خودرو و همین‌طور شروع قرعه‌کشی‌ها، پای واسطه‌ها به بازار خودرو باز شد و از آن زمان بازار خودرو نیز چند نرخی شده است.

 راهکارهای زیادی از سوی مسئولان داده شد که عملی نشد. اواخر سال 1400، 8 فرمان برای سامان‌دهی وضعیت خودرو از سوی رئیس‌جمهور صادر شد و پس از آن وزارت صمت سعی کرد این فرمان‌ها را که سامانه یکپارچه فروش خودرو و آزادسازی واردات از جمله موارد آن بود، اجرایی سازد.

تأثیر واردات خودروهای کارکرده بر بازار

کارشناس در مورد تاثیر واردات خودروی کارکرده بر بازار خودرو بر این باورند که در صورت اجرایی شدن، در بازار داخل موثر خواهد بود. بهنام صمدی (کارشناس اقتصادی) در این رابطه اعلام کرد، اگر واردات اتومبیل‌های کارکرده اجرایی شود، حباب قیمت خودروهای وارداتی و حتی خودروهای داخلی تخلیه خواهد شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه هفته گذشته (6 اردیبهشت) در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده در هیئت دولت تصویب شده و در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود. به این ترتیب هر شخص حقیقی می‌تواند خودروی کارکرده وارد کند، اما سال تولید خودروها باید تا ۵ سال گذشته باشد.

نگاه کلی به بازار خودرو

آنچه بازار خودرو را در حال حاضر طوفانی و پر سر و صدا کرده، 5 سال ممنوعیت واردات خودرو، اعمال تحریم‌های بین‌المللی و اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری بوده است که فشار زیادی را به این صعنت و حتی خودروسازان وارد کرد. تقریباً از همان ابتدای وضع قانون ممنوعیت، تیراژ خودروسازان کاهش یافته و بازار با کمبود عرضه مواجه شد.

کاهش عرضه در گام اول خودرو را از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کرد. به طوری که با توجه به اثرگذاری مستقیم ارزش دلار بر قیمت خودرو، اکثر افراد به جای خرید طلا و ملک، سرمایه خود را صرف خرید انواع خودرو نمودند. نتیجه افزایش تقاضای خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای، بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو بود.

خودرو

تنها راه‌حل این مسئله، عرضه خودرو در تیراژ بالا به بازار است که بخش عمده‌ای از آن توسط خودروسازان کشور و بخش دیگر توسط واردکنندگان تأمین می‌شود. وزیر اسبق صمت قول داده بود نیاز بازار را با عرضه ۱.۶ میلیون خودرو برطرف سازد. اما از یک سو وعده تولید محقق نشد و از سوی دیگر وزیر صمت استیضاح و از سِمت خود کنار رفت. باید دید جایگزین فاطمی امین می‌تواند بازار خودروی کشور را سر و سامان دهد.

این مهم به شرطی اتفاق خواهد افتاد که ذی‌نفعان وضعیت فعلی نتوانند با اعمال نفوذ از مسائلی نظیر واردات خودرو دست‌دوم یا عرضه خودروها در بورس کالا جلوگیری نمایند. درواقع به‌نظر می‌رسد که مطرح‌شدن موانع متعدد در زمینه واردات گسترده خودروهای خارجی صفر کیلومتر (غیرچینی)، زمینه را برای موافقت با واردات خودروهای دست‌دوم و عرضه گسترده خودروهای چینی وارداتی توسط دو شرکت دولتی فراهم آورده است.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array