ایران دکونومی: کمپین‌ های دیجیتال مارکتینگ، در حقیقت تلاش‌های استراتژیک یک کسب‌وکار، برای ترویج هدفی خاص است که در بستر دیجیتال شکل می‌گیرد و تعریف می‌شود. این هدف می‌تواند افزایش آگاهی مشتریان نسبت به محصولی جدید، دریافت فیدبک‌های مشتریان، فروش، برندینگ و… باشد، اما هدف ارتباط یک کسب‌وکار با مشتریان و مخاطبان خود در همه این اهداف مشترک است.

اما چرا کسب‌وکارها، از کمپین‌های فروش استفاده می‌کنند؟

در اولین دلیل می‌توان به مقرون به صرفه بودن این روش اشاره کرد. گرچه این نوع کمپین نیز هزینه‌های خود را دارد، اما در مقایسه با دیگر روش‌ها زودبازده‌تر و ارزان‌تر است. بعد از این نیز، در این نوع کمپین‌ها، داده‌های کمی برای تحلیلی بهتر در اختیار کسب‌وکار قرار می‌گیرند و کسب‌وکار بهتر می‌تواند قدم بعدی را بردارد. همچنین کاربران به صورت متوسط روزانه ۶ ساعت و ۴۳ دقیقه آنلاین هستند و در پلتفرم‌های مختلف فعالیت می‌کنند. پس، کاملاً واضح است که در این کمپین‌ها، ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار می‌شود.

کمپین دیجیتال

سئو، بازاریابی محتوا، بازاریابی سوشال مدیا، تبلیغات paid search، تبلیغات ویدیویی و صوتی، اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی مشارکتی، ایمیل مارکتینگ، SMS مارکتینگ، تبلیغات نمایشی و… از روش‌های مورد استفاده در کمپین‌های دیجیتال هستند.

در این میان، می‌توان به کمپین ۳۶۰ درجه نیز اشاره کرد. یک کمپین بازاریابی کامل که از عناصر مختلف بازاریابی برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کند، به عنوان کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه شناخته می‌شود. هدف این نوع کمپین انتقال پیامی ثابت به مشتریان از طریق نقاط تماس مختلف است.

اما، نکته‌ای که در این کمپین‌ها اهمیت دارد و باعث می‌شود که کسب‌وکار به اهداف خود برسد، استفاده از «خلاقیت» در طراحی کمپین‌های دیجیتال است. تمامی نمونه‌های کمپین خلاق یک چیز مشترک دارند؛ عناصر خلاق در تمامی آنها به کار گرفته شده است. یادتان نرود که توانایی ارتباط با نگرانی‌ها یا آرزوهای خریدار و انتقال موثر مزایای محصول یا خدمات شما برای موفقیت هر کمپین بازاریابی دیجیتال مهم است.

اجزای مهم کمپین های دیجیتال

در طراحی این نوع کمپین، مثل دیگر کمپین‌ها باید به اجزای مهمی توجه شود که در طراحی آن‌ها نیز نیاز به استفاده از «خلاقیت» وجود دارد. در ادامه به تشریح این اجزا خواهیم پرداخت:

۱.اهداف و شاخص‌های کلیدی پیشرفت (KPIها): قبل از شروع کمپین دیجیتال، لازم است که اهداف مشخص شود. با توجه به اینکه کمپین‌های دیجیتال، دیتای کمی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند. معیارها را درون ابزارهایی نظیر Google Analytics و Looker می‌توان سنجید.

۲.کانال‌ها: بعد از تعیین اهداف، باید کانال و بستر ارتباط تعریف شود. انتخاب بستر مناسب با توجه به پرسونای مخاطب، سهم زیادی در موفقیت یک کمپین دارد. البته ممکن است این کانال‌ها صرفاً رسانه‌های داخلی کسب‌وکار نباشد و در بلاگ یا خبرگزاری کمپین برگزار شود.

۳.بودجه: همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، این نوع کمپین‌ها نیز به تعیین بودجه نیاز دارند. بودجه را می‌توان به نحوی تعیین کرد که سود حاصل از فروش، بتواند هزینه‌ها را پوشش دهد.

۴.فرمت‌های محتوایی: بعد از انتخاب بستر و کانال، اینکه چه نوع محتوایی برای کمپین تولید شود. می‌توان از محتواهای ترکیبی مثلاً ویدیو و تصویر استفاده کرد.

۵.تیم: اینکه چه افرادی از داخل کسب‌وکار و چه افرادی از بیرون (مثل فریلنسر یا صاحبان بلاگ)، قرار است در اجرای کمپین مشارکت کنند، باید به صورت دقیقی تعریف شود.

کمپین دیجیتال

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array