به گزارش ایران دکونومی، بعضی از شرکت‌های ایرانی امسال، با کمک نهادهای دولتی مثل صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی ریاست جمهوری در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۳ در دبی حضور یافتند. اما، پاویون ایران که با حمایت دولت برپا شده است، نسبت به برخی مجموعه‌ها مثل همراه اول که مستقلاً در نمایشگاه شرکت کردند، جایگاه مناسبی ندارد.

یکی از غرفه‌داران ایرانی این نمایشگاه، ضمن بیان این نکته که در خصوص جایگاه شرکت‌هایی که با حمایت دولت آمده‌اند انتقادات فراوان وجود دارد، گفت: «دولت زحمت کشیده و هزینه‌هایی را تقبل کرده است تا شرکت‌های ایرانی بتوانند در این نمایشگاه جهانی بدرخشند؛ اما این هزینه‌ها به نظر من چندان درست مدیریت نشده است.» او تأکید کرد غرفه ایران در یک سالن کاملاً جدید قرار گرفته و پیدا‌کردن آدرس غرفه‌های ایران خیلی سخت است و در سازه‌ای قرار گرفته که به‌ نظر نمی‌رسد یک سازه همیشگی در این نمایشگاه باشد.

او اضافه کرد: «یک‌بیستم بازدیدکنندگان جیتکس در این سالن قدم نمی‌گذارند و افراد مهم هم اصلاً به این قسمت سر نمی‌زنند!»

به باور وی، چنین جایگاهی، نمی‌تواند آورده مناسبی به همراه داشته باشد، او توضیح داد: «همراه اول که مستقل شرکت کرده، توانسته است در سالن اصلی غرفه بگیرد، اما ما که دولت حامی‌مان است، جای پرتی مستقر شدیم.»

این غرفه‌دار پس از انتقاد از رفتار کارگزار این نمایشگاه، بیان کرد: «ایشان اطلاعات پایینی درباره نمایشگاه دارد و حتی درباره اینترنت Wi-Fi در نمایشگاه اطلاعاتی نداشت!»

به گفته این شخص، متراژ غرفه اعطا شده به‌هیچ‌وجه با آن متراژی که گفته شد یکی نیست و مغایرت دارد: «از فضای غرفه شرکت‌ها برای چیدن صندلی و فضای گفت‌وگو استفاده شده و عملاً غرفه‌های در اختیار ما یکی‌دو متر فضا برای تردد دارند.»

او همچنین ادعا کرد که تمامی غرفه‌داران چند روز مانده به آغاز نمایشگاه، درخواست دیدن فضای سه‌ بعدی از این رویداد را داشتند تا بتوانند طرح‌هایی برای غرفه خود داشته باشند، اما تا روز برگزاری نمایشگاه چنین اطلاعاتی به آن‌ها نرسید و نتوانستند بفهمند که بهتر است چه طرحی برای غرفه خود داشته باشند: «این موضوع باعث شد که شکل غرفه‌ها نتواند آن چیزی باشد که شرکت‌ها در ذهن داشتند. وقتی هم درباره این موضوع گلایه می‌کنیم، به جایی نمی‌رسد.»

نارضایتی کارگزار پاویون از جایگاه؟

کارگزار پاویون ایران که از سمت صندوق نوآوری و شکوفایی انتخاب شده، به دیجیاتو گفت: «ما اصلاً جایگاه را انتخاب نکردیم و در سال‌های قبل به گروه‌های ایرانی جا نمی‌دادند. غیرممکن بود که بتوانیم در سالن‌های اصلی باشیم؛ همه سالن‌ها پر شده بود و امکان نداشت که کسی بتواند جا رزرو کند. ثبت‌نام در جیتکس از یک ماه بعد از پایان این نمایشگاه آغاز می‌شود و در سالن اصلی هم هیچ قراردادی نداشتیم. به‌دلیل اینکه در ایران نمایشگاه شهر هوشمند داشتیم، به ما ایمیل زده شد که ما اینجا سالن شهر هوشمند داریم و برای اولین‌بار توانستیم وارد جیتکس شویم.»

این کارگزار در پاسخ به این سؤال که اگر برای سال آینده بخواهیم در فضای اصلی نمایشگاه باشیم باید چه‌کار کنیم، گفت: «ما باید خیلی زود برای ثبت‌نام اقدام کنیم و یک ماه پس از پایان این نمایشگاه، از سمت سازمان توسعه و تجارت و صندوق نوآوری باید ثبت‌نام آغاز شود. باید به‌خاطر نوسانات دلار، یارانه به گروه‌ها داده شود. کشور چین هم مثل ما هفتاد درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و از همه غرفه‌ها می‌خواهد که بعد از نمایشگاه به آن گزارش دهند.»

پاویون ایران جیتکس ۲۰۲۳

نظر نصر در خصوص پاویون چیست؟

حسن هاشمی، رئیس نصر کشور، در خصوص انتقادها به جایگاه پاویون ایران گفت: «ما زمانی که پیگیری کردیم و با استارتاپ‌های ایرانی حرف زدیم، از فضای کاری خود راضی بودند. استارتاپ‌های ایرانی در کنار استارتاپ‌های آمریکایی هم هستند و حدود ۱۲ استارتاپ در این نمایشگاه حضور دارد که ما هیچ نقشی در انتخاب آن‌ها نداشتیم. باور دارم می‌توانستیم در انتخاب این تیم‌ها کمک کنیم و اگر الگوی الکام استارز در سال‌های گذشته تکرار می‌شد، شاید خیلی بهتر می‌توانستیم در این نمایشگاه‌های جهانی حضور داشته باشیم. خوشحال هستیم که صنعت آی‌تی مرزی ندارد.»

وی افزود: «باید دید که سیاست برای حضور در این سالن چیست؟. چند روز پس از پایان این نمایشگاه، به شرکت‌ها ایمیل می‌شود که جای خود را برای سال آینده مشخص کنند و نمی‌توان بدون پیگیری اقدام بهتری انجام داد. در دهه هفتاد، پاویون ایران بهترین جا بود، چرا که سیاست‌گذار در حضور در این نمایشگاه وقفه نمی‌انداخت. سیاست‌گذار باید زودتر دست‌به‌کار می‌شد و از تصمیم‌های دقیقه نودی اجتناب می‌کرد. نباید یک ماه قبل از این رویداد برای این نمایشگاه تصمیم‌گیری می‌شد و باید خیلی زودتر تصمیم می‌گرفت.»

هاشمی همچنان این جایگاه را مناسب نام ایران نمی‌داند.

پاویون ایران در جیتکس۲۰۲۳

صندوق نوآوری در خصوص پاویون چه گفت؟

محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری شکوفایی اما نظری متفاوت نسبت به جایگاه پاویون ایران دارد، او تشریح کرد: «هزینه حضور در این نمایشگاه بالاست و شرکت‌های نوپا که توان تولیدی بالا ندارند، از پس این هزینه‌ها برنمی‌آیند. ما در راستای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، کمک‌هزینه حضور این شرکت‌ها را متقبل می‌شویم که با ایجاد یک پاویون زیر پرچم ایران مستقر شوند تا به دنیا توانمندی‌ها را نشان دهیم و خود شرکت‌ها هم می‌توانند بازاریابی کنند و آخرین فناوری‌ها را ببینند و در توسعه کار خود از آن‌ها استفاده کنند.»

وی افزود: «حوزه تخصصی شهر هوشمند اینجاست. ما از اول در بحث حوزه شهر هوشمند متمرکز بودیم. برگزارکنندگان نمایشگاه با دیدن دستاوردهای ایران، قول دادند که سال آینده در سایر بخش‌ها هم حضور داشته باشیم. توضیحی که به من دادند این بود که اماراتی‌ها نمی‌دانستند قرار است چه محصولاتی از ایران بیاید و ازهمین‌رو ایران را در بخش شهر هوشمند گذاشتند.»

به گفته وی، زین پس باید زمان‌بندی مناسبتری برای شرکت در نمایشگاه‌های اینچنینی داشته باشند تا جایگاه بهتری نصیبشان شود.

پاویون ایران جیتکس ۲۰۲۳
لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array