به گزارش ایران دکونومی، تبلیغات آنلاین به عنوان یک روش مدرن و کارآمد برای بازاریابی محصولات و خدمات در جهان شناخته می‌شود. در این روش، تبلیغات به صورت آنلاین و در فضای وب انجام شده و محصولات و خدمات کسب و کارها به صورت لحظه‌ای در معرض دید میلیون‌ها کاربر وبسایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین قرار می‌گیرند.

مطابق تخمین‌ها، در سال ۲۰۲۳ بودجه تبلیغات آنلاین در جهان به بیش از ۶۳۸ میلیارد دلار گسترش می‌یابد و رشد این صنعت در جهان با شتاب بیشتری در سال‌های آتی مورد انتظار خواهد بود. در ایران نیز همگام با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جامعه، تبلیغات در فضای وب به یکی از روش‌های بازاریابی مورد علاقه کسب و کارها تبدیل شده که البته با فاصله معناداری نسبت به بازار جهانی در حال گسترش می‌باشد.

تقلب در تبلیغات آنلاین

رشد پر شتاب صنعت تبلیغات آنلاین در دنیا، این حوزه را به یک هدف جذاب برای متقلبین تبدیل نموده است. برای تقلب در تبلیغات تعاریف متعددی براساس نوع تبلیغ، پلتفرم تبلیغاتی، نوع رفتار متقلبانه و … ارائه شده است اما در یک تعریف کلی، هر نوع تعامل غیرطبیعی در نمایش تبلیغات یا تعامل کاربران با تبلیغات که منجر به ایجاد ترافیک نامعتبر تبلیغاتی شود را می‌توان تقلب در تبلیغات آنلاین در نظر گرفت.

در این گزارش که داده‌های آن از شهریور ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ توسط دژینو منتشر شده است، از میان تمام روش‌های مرسوم تقلب در تبلیغات، کلیک‌های تقلبی را مورد بررسی قرار داده است. کلیک تقلبی به هر نوع کلیک نامعتبر روی تبلیغات که باعث هدر رفتن هزینه تبلیغاتی کسب و کارهای تبلیغ دهنده می‌گردد، اطلاق می‌شود. کلیک ربات‌ها، کلیک رقبا، کلیک اشتباهی بازدیدکنندگان و کلیک‌های تولید شده توسط کلیک فارم‌ها (مزارع کلیک) تنها بخشی از انواع کلیک‌های نامعتبر هستند.

در گزارش دژینو، تقریباً تمام سورس‌های تبلیغات آنلاین مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته‌اند.

تقلب تبلیغات آنلاین

بر طبق این گزارش، اینستاگرام پرطرفدارترین شبکه اجتماعی برای تبلیغات کلیکی در بین کسب‌وکارهای ایرانی بوده است. ۶۲ درصد از سشن‌های با سورس سوشال‌مدیا‌ از این شبکه اجتماعی بوده است.

تقلب تبلیغات آنلاین

وضعیت تقلب تبلیغات آنلاین در ایران

بر اساس گزارش دژینو، تنها ۵۰ درصد از تبلیغات آنلاین توسط مخاطبان دیده می‌شوند. در ایران نیز کسب‌وکارها، به دلیل وجود تقلب در تبلیغات آنلاین، چیزی حدود ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان از بودجه‌های تبلیغاتی خود را از دست داده‌اند.

در سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان سشن تقلبی در نیمه دوم سال، در مهر‌ماه به ثبت رسید. ۱۷ درصد از سشن‌های تبلیغاتی در این ماه نیز تقلبی بوده است. در بازه ۶ ماهه دوم سال گذشته به دلیل قطعی و محدودیت دسترسی به اینترنت، حجم ترافیک تبلیغاتی و در نتیجه میزان تقلب به نسبت مدت مشابه سال قبل از آن کاهش یافت.

اما در ۱۴۰۲ بیشترین میزان سشن تقلبی در نیمه اول سال، در تیرماه‌ ثبت شد. در این ماه از هر ۵ سشن تبلیغاتی، یک سشن تقلبی بوده است.

تقلب تبلیغات آنلاین

تقلب تبلیغات در بازه‌های زمانی

در نیمه دوم هر ماه، علیرغم افزایش نسبی سشن‌های تبلیغاتی، به نسبت نیمه اول همان ماه تقلب کمتری را شاهد بودیم.

تقلب تبلیغات آنلاین

بیشترین نرخ سشن تقلبی در روزهای چهارشنبه و کمترین نرخ سشن تقلبی در روزهای جمعه هر هفته اتفاق می‌افتند. بیشترین میزان ترافیک تبلیغاتی مربوط به پنجشنبه و کمترین میزان آن مربوط به جمعه هر هفته می‌باشد.

تقلب تبلیغات آنلاین

تقلب تبلیغات دیجیتال مطابق پابلیشرها

مطابق نمودار زیر، دسته‌بندی‌های مادر،‌ کودک‌ و‌ نوزاد، غذا‌و‌آشپزی و کتاب‌ و‌ ادبیات به‌طور متوسط بیشترین میزان سشن تقلبی را روی وبسایت تبلیغ دهندگان ایجاد کرده‌اند.

تقلب تبلیغات آنلاین

دژینو بیش از ۲۰۰ پابلیشر تبلیغاتی با بیش از ۳۳.۳۳درصد سشن تقلبی شناسایی کرده است. همچنین بیشترین میزان تقلب یک پابلیشر در تبلیغات آنلاین ۹۴.۹درصد ارزیابی شده است.

سشن‌های ۱۰ پابلیشر در یک سال گذشته حاوی بیش از ۹۰ درصد تقلب بود که هر ۱۰ پابلیشر از دسته‌بندی آهنگ‌ و‌ موسیقی‌ بوده‌اند.

همچنین از بین ۱۰ پابلیشر با کمترین میزان تقلب (کمتر از ۲ درصد)، ۷ مورد مربوط به دسته‌بندی نرم‌افزار‌ موبایل‌ بوده‌اند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array