به گزارش ایران دکونومی، اولین بنر آنلاین در سال ۱۹۹۴ توسط مجله Wired در وب‌سایت‌ها به نمایش درآمد. آن زمان کسی تصور نمی‌کرد که حدود سی سال بعد، بازاریابی دیجیتال به این میزان از رشد برسد و کسب‌وکارها چنین استقبال بی‌نظیری از آن داشته باشند. بنابر گزارش منتشر شده توسط یکتانت، در سال گذشته، تبلیغات دیجیتال در جهان ۶۵درصد از حجم کل تبلیغات را در اختیار داشته و هزینه کل تبلیغات دیجیتال جهان در سال ۲۰۲۲ چیزی حدود ۵۸۰ میلیارد دلار بوده است. بنابر این گزارش پیش‌بینی می‌شود ۸.۴درصد رشد هزینه در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ صورت گیرد.

استاتیسا(پلتفرم آلمانی ارائه دهنده آمار و گزارشات) نیز پیش‌بینی کرده است که هزینه تبلیغات اینترنتی تا سال ۲۰۲۶ با رشد ۴۴درصدی مواجه شود و به ۸۳۵میلیارد دلار برسد.

رشد تبلیغات دیجیتال در سال گذشته

پیش‌بینی می‌شود در سه سال آینده این رشد نرخ ثابتی داشته باشد. اما تبلیغات غیر دیجیتال در هزینه‌ها ثابت خواهد ماند.

تبلیغات دیجیتال

در سال ۲۰۲۲ اندازه بازار تبلیغات به ۵۸۰ میلیارد دلار رسید. اما در شکل زیر، پراکندگی این بازار در دنیا را مشاهده می‌کنید.

تبلیغات دیجیتال

تبلیغات و تعامل دیجیتال در ایران

اما، بیایید نگاهی به وضعیت کشور در این حوزه داشته باشیم. همانطور که روزانه با این قضیه درگیریم، نقش تلفن‌های هوشمند در زندگی افراد به نقش پررنگی تبدیل شده است. مردم ناگریزند برای رفع نیازهای خود (از گرفتن تاکسی و حمل و نقل، تا خرید) از تلفن‌های همراه خود و البته اینترنت استفاده کنند. این تعامل دیگر به قشر یا سن خاصی تعلق ندارد و کلیه افراد را در برمی‌گیرد.

بنابر این گزارش، میانگین زمان استفاده روزانه از اینترنت در ایران ۱۶۹ دقیقه است، یعنی چیزی بیش از دو ساعت در روز! میزان استفاده از تلفن همراه برای اتصال به اینترنت در بین ایرانیان ۸۷ درصد کل مصرف کنندگان اینترنت است.

اما از میان استفاده کنندگان از اینترنت، ۸۰درصد آن‌ها از VPN برای ورود به شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این افراد در سنین مختلف قرار دارند. گردش مالی سالانه خرید فیلترشکن در سال ۱۴۰۱ در ایران نیز بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

فروشگاه، علاقه ایرانیان در بازار تبلیغات دیجیتال

مجموع تعداد فروشگاه‌ها در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۸۰ هزار فروشگاه برآورد شده که بر طبق نظرسنجی شرکت پژوهش بازار در مجموع ایرانیان در کانال‌های تلگرام بیش از ۵۹۰ میلیارد بازدید انجام داده‌اند.

در استفاده از اینترنت، ۷۳ درصد از ایرانیان استفاده کننده اینترنت را برای ارتباط با خانواده و دوستان استفاده می‌کنند و ۶۶درصد برای کسب اطلاعات، ۶۵درصد نیز برای خدمات بانکی از اینترنت استفاده می‌کنند.

تبلیغات دیجیتال

بر طبق نظرسنجی شرکت پژوهش بازار امروز استفاده از فیلترشکن‌ها در همه سنین و هر سطح از تحصیلات ایرانیان وجود دارد.

تبلیغات دیجیتال

بر اساس آمار منتشر شده، استفاده کاربران ایرانی از تلفن همراه برای وب گردی رشد داشته است و از ۷۴ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۸۹ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. بر همین اساس هم ۶۶درصد ایرانیان حداقل به یکی از روش‌های تبلیغات دیجیتال اعتماد دارند.

تبلیغات دیجیتال
لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array