به گزارش ایران دکونومی، در فضای سوشال مدیای کشور نیز بلاگرهای زیادی در حال فعالیت هستند که بسیاری از آن‌ها به صورت تخصصی در حوزه خاص فعالیت می‌کنند. در اکوسیستم استارتاپی هم بلاگرهای زیادی در اینستاگرام، توییتر، لینکدین و… در حال فعالیت هستند.

اما، چیزی که در مورد این بلاگرها وجود دارد، تعداد مخاطبین محدود و حوزه‌هایی است که در آن به تولید محتوا می‌پردازند.

اکوسیستم استارتاپی ایران بیش از یک دهه است که مشغول فعالیت است و پیدایش آن از استارتاپ‌های حوزه آی‌تی شروع شد. بنابراین، افراد قدیمی یا آغازگران اکوسیستم شروع به تولید محتوا در حوزه‌های آی‌تی، محصول، دیجیتال مارکتینگ، مارکتینگ، محتوا، کسب‌وکار و… کردند. به دلیل رویدادهای مختلفی که در اوایل پدید آمدن اکوسیستم استارتاپی برگزار و استقبال خوبی هم از آن‌ها می‌شد، این افراد توانستند مخاطبان خوبی هم به سوشال خود، به خصوص اینستاگرام اضافه کنند. افرادی که بیش از ۱ یا ۲ کا فالوور (واقعی و نه فیک، از تعداد ویو و لایک قابل تشخیص است) دارند، با توجه به جامعه محدود اکوسیستم، به عنوان بلاگر یا اینفلوئنسر شناخته می‌شوند.

بلاگرهای کارآفرینی چه تفاوتی دارند؟

یکی از نکات مثبتی که در مورد این افراد وجود دارد این است که بلاگری و تولید محتوا شغل اصلی این افراد محسوب نمی‌شود و اغلب در کنار حرفه اصلی خود به تولید محتوا می‌پردازند. جز عده محدودی که بلاگری سبک زندگی و اتفاقات اکوسیستم را با هم ترکیب کرده و به عنوان تبلیغات، کسب درآمد دارند.

در اکوسیستم، اغلب افراد با این تولید محتوا دو هدف را دنبال می‌کنند:

۱.پرسونال برندینگ، که در جامعه مخاطبان محدود استارتاپی‌ها، فعالیت سوشال در این مورد تاثیر زیادی دارد.

۲.اطلاع رسانی، قطعاً مفاهیم جدید نیاز به زمان دارند تا میان مردم شناخته شوند، در خصوص بسیاری از موارد نیز، افراد اکوسیستم از پیج بلاگرهای این حوزه برای مطلع شدن از اخبار و رویدادها استفاده می‌کنند، گرچه این فعالیت‌ها در کنار رسانه‌های تخصصی اکوسیستم در حال ایفای نقش است.

رشد کدام حوزه بیشتر شد؟

به دلیل تخصصی که افراد حوزه دیجیتال مارکتینگ و محتوا، در حوزه سوشال مدیا دارند، مسلماً این حوزه با شدت بیشتری تولید محتوا کرد، بلاگرهای مختلفی مشغول شدند و کامیونیتی‌های مختلفی شکل گرفت. بعد از این حوزه، حوزه مارکتینگ به دلیل ماهیت خود رشد خوبی تجربه کرد. اما در حوزه‌های فنی همچنان فرصت‌های رشد باقیست. بلاگری در اکوسیستم استارتاپی خالی از نقد نیست. بسیاری از استارتاپ‌های بزرگ مثل علی بابا، دیجی کالا، اسنپ و… اینفلوئنسر مارکتینگ را در برنامه‌های بازاریابی خود قرار دادند و در کنار دعوت از اصحاب رسانه در رویدادهای خود، از این بلاگرها نیز دعوت می‌کنند و همین در فضای مجازی برایشان موج ایجاد می‌کند. اما بهتر است در هر رویدادی با توجه به موضوع رویداد از بلاگرهای تخصصی دعوت شود تا علاوه بر چند استوری رنگارنگ، بتوانند از بحث‌های تاثیرگذار و تخصصی لینکدین و انتقادات توییتری نیز بهره‌مند شوند.

همچنین بلاگرهایی که تبلیغات استارتاپی انجام می‌دهند اغلب تعرفه‌ای بیشتر از رسانه‌های تخصصی دارند و همین باعث هدر رفت بودجه استارتاپ‌ها با منابع محدود خواهد شد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array