به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ارائه دهنده شبکه غیرمتمرکز نودل (Nodle) یک بخش سخت‌افزاری بلوتوث را راه‌اندازی کرده است که هدف آن افزایش اتصال اینترنت اشیا (IoT) برای انواع موارد استفاده صنعتی است.

این شرکت اعلام کرد که نودل نانو کامپیوتر (Nodle NanoComputer) به اختصار(N1) منبع باز بوده و دارای یک ماژول امنیتی سخت افزاری (HSM) است که طیف وسیعی از عملیات بلوتوث را قادر می‌سازد. N1 را می‌توان به انواع مختلفی از آیتم‌ها، با موارد استفاده از لجستیک گرفته تا برنامه‌های کاربردی ردیابی متصل کرد.

نودل

گرت کینزمن (Garrett Kinsman)، یکی از بنیان‌گذاران نودل، به طور انحصاری با کوین تلگراف صحبت کرد و گفت که استفاده مورد نظر از این دستگاه‌ها برای به ارمغان آوردن اطلاعات به دارایی‌هایی است که هنوز به یک شبکه IOT متصل نشده‌اند یا اتصال فیزیکی آنها دشوار است:

“از جمله موارد استفاده مرتبط، ردیابی پالت‌های حمل و نقل، یک صنعت قدیمی با حجم تا 6 میلیارد واحد در سال است. آنها سعی کردند از رادیوهای سلولی یا لوروان (LoRawan) استفاده کنند و معلوم شد که این راه حل‌ها بیش از حد انرژی بر و پرهزینه هستند.”

در حالی که نودل از این دستگاه‌ها برای افزایش پوشش و اتصال دستگاه‌هایی استفاده می‌کند که از شبکه بلاکچین مبتنی بر بلوتوث خود استفاده می‌کنند، کینزمن (Kinsman) معتقد است که تصمیم آن‌ها برای ایجاد این فناوری منبع باز به نفع صنعت گسترده‌تر اینترنت اشیا است.

هر کسی که از شبکه نودل استفاده کند، می‌تواند از مجوز استفاده کرده، شروع به چاپ و استفاده از برچسب‌های نودل N1 کند. هدف از منبع باز یک پلتفرم سخت افزاری، تسریع پذیرش و نوآوری در فضا است.

علاوه بر این، تأثیر فناوری بلاکچین جایگزین غیرمتمرکز شبکه‌های اینترنت اشیا معمولی است که داده‌های حسگرها و دستگاه‌ها را روی سرورهای متمرکز میزبانی می‌کنند. کینزمن گفت که مورد دوم به اعتماد در یک نقطه متمرکز است که می‌تواند هک، دستکاری یا اصلاح شود:

“با فشار دادن یک جفت کلید خصوصی عمومی در هر برچسب، حسگرها می‌توانند به عنوان ریشه اعتماد عمل کنند. این کار دستکاری داده‌ها یا سیستم کلی را به طور قابل توجهی سخت‌تر می‌کند.”

نودل

همانطور که قبلاً توسط کوین تلگراف بررسی شد، شبکه نودل از اتصال بلوتوث انواع دستگاه‌های هوشمند برای اجاره قدرت محاسباتی، ذخیره سازی و قابلیت‌های ارتباطی بهره می‌برد. نودل اساساً از تلفن‌های هوشمند برای مکان‌یابی و اتصال اشیاء متصل به بلوتوث نزدیک در بیش از 160 کشور استفاده می‌کند.

کینزمن همچنین به تأثیر زیست محیطی دستگاه‌های بلوتوث و رویکرد N1 برای کاهش ردپای آن اشاره کرد. در حالی که N1 از یک برچسب برقی برای تامین انرژی کافی برای عملکرد پیشرفته‌تر سخت‌افزار خود استفاده می‌کند، از باتری قابل شارژ مبتنی بر روی استفاده می‌کند که گفته می‌شود تاثیر گاز گلخانه‌ای 92 درصد کمتر از منابع برق نسل قدیمی دارد.

کینزمن اضافه کرد که این باتری‌ها بسته به استفاده می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند، اما اجرای یک چیپست بلوتوث معمولاً بسته به مورد استفاده 12 تا 24 ماه دوام می‌آورد.

خود سخت‌افزار به عنوان سخت‌افزار بومی وب 3 معرفی می‌شود که دارای یک عنصر امن است که داده‌ها را رمزگذاری می‌کند. N1 همچنین دارای یک پردازنده است که قادر به اجرای برنامه‌های کاربردی اساسی است که می‌تواند با بلاکچین نودل ارتباط برقرار کند.

این دستگاه‌ها با ارائه معیارها و داده‌های قابل اندازه‌گیری از جمله دما، رطوبت، نور و حسگرهای حرکت، قابلیت‌های بیشتری را برای ردیابی دارایی‌های معمولی ارائه می‌کنند.

یک هدف بلند مدت برای سخت افزار این است که بتواند فایل‌ها را میزبانی کند، با ماهواره‌ها ارتباط برقرار کند و بخشی از شبکه‌های مش (mesh) را تشکیل دهد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array