به گزارش ایران دکونومی، روز اول رویداد استیج اینوتکس ۲۰۲۴ شاهد برگزاری پنلی بود به نام “وقتی نوآوری امیدآفرین می‌شود”. این پنل با حضور «حمید محمدی» هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا، «علیرضا کیان‌پور» مدیرعامل گلرنگ سیستم، «محمد خلج»، مدیرعامل اسنپ برگزار گردید.

در ابتدای پنل هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا، با اشاره به وضعیت اکوسیستم استارتاپی اذعان داشت: « با وجود اینکه همیشه در این اکوسیستم به ما می‌گویند خوش‌بین هستید می‌خواهم هشداری بدهم. استارتاپ‌ها و اقتصاد دیجیتال یکی از معدود فرصت‌های کشور برای خروج از بحران‌ها هستند، اما واقعیت این است با اتفاقات چند سال اخیر، این پنجره تقریبا در حال بسته شدن است.»

وی افزود: «در موضوعات نوآوری همیشه بحث بوده و اکنون با بزرگ شدن استارتاپ‌ها بیشتر هم شده است. فارغ از اینکه حق با چه کسی است باید بپرسیم از نوآوری چه‌ انتظاری ‌داریم؟ مهمتر از هرچیز پتانسیل ایده نوآورانه در میزان اثرگذاری، تغییر و بهبود، با حداکثر امکان و با کمترین هزینه و زمان است. اگر با این تعریف به پدیده نوآوری نگاه کنیم، می‌‌شود به خیلی از کسب‌وکارها‌ و حتی پدیده‌های دیگر واژه نوآور را اطلاق کرد. با این تعریف کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال یکی از نوآورترین بخش‌های اقتصاد بوده‌اند.»

«علیرضا کیان‌پور» مدیرعامل گلرنگ سیستم نیز با اشاره به کژتابی در فضای استارتاپی کشور، عنوان کرد: «وقتی به جوان‌ها می‌گوییم نوآوری، ذهن‌شان سراغ مسائل disruptive می‌رود. ما در گلرنگ به دنبال نوآوری‌های بهبود دهنده هستیم. وقتی در کشور این کار انجام می‌شود، انگار کسی نمی‌بیند چرا که در بازار دنبال اتفاقات پر سر و صدا هستند. ما در گلرنگ اعتقاد به آهستگی و پیوستگی داریم.»

وی افزود: «در حوزه نوآوری دو تیپ داریم: نوآوری باز. همه چیز را همه کس دانند پس باید به سراغ‌شان برویم البته در شرکت، اعتماد به نفس لازم را داریم اما می‌دانیم خیلی‌ها بعضی چیزها را بهتر بلدند. بخش مهم‌تر، نوآوری شرکتی گلرنگ است. هر وقت می‌گوییم نوآوری ذهنمان سمت مسائل دیجیتال می‌رود اما این، همه چیز نیست. مثلا در هلدینگ دارویی گلرنگ، داروهای آهسته‌روش را آوردیم. این نوآوری اگر چه به طور اختصاصی برای گلرنگ نیست اما گلرنگ آن را انجام داده است و سر و صدا ندارد. نوآوری بخشی از گروه صنعتی گلرنگ است، اگر نبود تا این حد بزرگ نمی‌شد.»

«محمد خلج»، مدیرعامل اسنپ، در بخش دیگری از پنل شکست و تجربه کردن را ذات استارتاپ‌ها دانسته و تصریح کرد: «ذات کسب‌وکارهای این حوزه این است که مسیرهای نرفته را می‌روند. گاهی یک شکست کوچک ممکن است انتهای داستان باشد و گاهی خیر. در مجموعه ما این شکست‌ها اتفاق افتاده است.»

مدیرعامل اسنپ، حذف گزینه «عجله دارم» را یکی از این شکست‌ها دانسته و گفت: «اخیرا دیدیم کاربران مسافر از گزینه توقف در مسیر استفاده می‌کنند اما عملا در مسیر، توقفی انجام نمی‌شود. بر اساس بازخورد کاربران، گزینه عجله دارم را اضافه کردیم که البته بسیار منطق درستی داشت ولی به هر دلیلی متوقف شد. این هم یک شکست است چون به هر دلیل فعالیتش متوقف شده است. ولی از تمامی پروژه‌های این‌چنینی یاد گرفته‌ایم.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array