به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اوپک پلاس پس از نشست روز یکشنبه 13 خرداد خود، قراردادی را اعلام کرد که براساس آن کاهش تولید این ائتلاف در سال 2025 هم ادامه خواهد یافت. از سوی دیگر، اعضای ائتلاف اوپک پلاس مقرر نمودند که از ماه اکتبر 2024، اعضا می‌توانند نفت بیشتری را تولید و روانه بازار کنند؛ بدین معنی که کاهش داوطلبانه 2 میلیون بشکه در روز به تدریج از اکتبر حذف خواهد شد.

پس از این اظهارات، دو شاخص اصلی نفت شتاب نزولی به خود گرفتند. قیمت شاخص جهانی نفت خام برنت تا 2.9 درصد کاهش یافت و به زیر 79 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که وست تگزاس اینترمدیت به زیر 75 دلار در هر بشکه رسید. هر دو معیار در پایین ترین قیمت خود از فوریه 2024 قرار دارند.

اوپک و متحدانش در نشست اخیر خود توافق کردند که زودتر از آنچه بسیاری از ناظران بازار انتظار داشتند، کاهش تولید را دستخوش تغییرات نمودند. شایان ذکر است که محدودیت‌های تولید در سه ماهه سوم به طور کامل ادامه خواهند داشت، اما به تدریج طی 12 ماه آینده از بین می‌رود. تحلیلگران در مورد اینکه آیا این تصمیم برای نفت خام نزولی خواهد بود یا اینکه این گروه همچنان قادر به مدیریت مجدانه بازار خواهد بود، دچار تردید شده‌اند.

اوپک پلاس اعلام کرده این افزایش تولید مشروط به سلامت بازار خواهد بود بنابراین این قرارداد فعلا مشروط است. اما حقیقت این است که تمایل این ائتلاف برای تولید بیشتر بر روانشناسی بازار تاثیر می‌گذارد، مخصوصا اینکه امارات اجازه پیدا کرده تولید خود را بیش از سایر اعضا افزایش دهد. سایر اعضا، مثل عراق و قزاقستان که بی‌صبرانه منتظر افزایش تولید هستند مانند امارات خوش شانس نبوده‌اند بنابراین احتمال عدم تعهد آنها به سطح فعلی تولید وجود دارد.

قیمت نفت در دو ماه گذشته با کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیکی و نشانه‌هایی از ضعیف شدن تقاضا کاهش یافته است.

تحلیلگران عقیده دارند کوتاه آمدن اوپک پلاس از هدف سه رقمی شدن نفت تصمیم عاقلانه‌ای بوده و افزایش تولید مزایایی برای این ائتلاف دارد. اول اینکه اوپک پلاس با یک سقوط قیمت مواجه نمی‌شود و شاهد یک کاهش قیمت محدود خواهد بود. دوم پایین آمدن قیمت نفت در کوتاه مدت تاثیرات مثبتی دارد: تورم جهانی را پایین آورده و باعث کاهش نرخ بهره و رشد بیشتر اقتصاد‌های نوظهور می‌شود و در نهایت می‌تواند یارانه‌های اعطایی به رقبای نفت شیل آمریکا را هم حذف کند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array