به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت نفت خام روز دوشنبه (20 فوریه، 1 اسفند) به دلیل خوش‌بینی نسبت به افزایش تقاضای چین، همچنین کاهش عرضه ناشی از کاهش تولید توسط تولیدکنندگان بزرگ و برنامه‌های محدودیت مربوط به نفت خام روسیه، افزایش یافت. نفت خام برنت تا ساعت 10:20 دقیقه به وقت گرینویچ با 59 سنت یا 0.7 درصد افزایش به 83.59 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) مربوط به تحویل ماه مارس، 58 سنت یا 0.8 درصد افزایش یافته و به 76.92 دلار رسید. این در حالی است که قرارداد آوریل با 0.7 درصد افزایش به 77.06 دلار رسید.

پس از انتشار گزارش مبنی بر افزایش ذخایر نفت خام و بنزین ایالات متحده، شاخص‌ها در روز جمعه با کاهش 2 دلاری مواجه شدند و در طول هفته مجموعاً حدود 4 درصد کاهش یافتند. گروه تولیدکنندگان نفت خام (اوپک پلاس متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام) و متحدانش از جمله روسیه در ماه اکتبر توافق کردند که اهداف تولید نفت را تا پایان سال 2023 به میزان 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

نفت خام

پس از اعمال محدودیت‌های قیمتی غرب بر نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، این کشور به‌طور مجزا از اوپک، قصد دارد تولید نفت خود را در ماه مارس 500,000 بشکه در روز کاهش دهد که معادل حدود 5 درصد از تولید روسیه است. در همین حال، تحلیلگران انتظار دارند که واردات نفت چین در سال 2023 به بالاترین حد خود برسد؛ چرا که پس از قطع محدودیت‌های مربوط به کرونا در چین، احتمالاً این کشور با افزایش تقاضا برای سوخت مورد نیاز حمل و نقل و راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید مواجه شود. بادن مور(رئیس تحقیقات کالا در بانک ملی استرالیا) گفت، ما همچنان شاهد بازگشایی چین و افزایش مجدد تقاضای جت در چین و ریسک افزایش قیمت‌های مربوط به انرژی و نفت خام هستیم.

چین و هند از زمان تحریم اتحادیه اروپا، تبدیل به خریداران عمده نفت خام روسیه تبدیل شده‌اند. از سوی دیگر، تحلیلگران گلدمن ساکس (NYSE:GS) دیروز (19 فوریه، 30 بهمن) اعلام کردند که در کنار افزایش تقاضای چین، کمبود عرضه نفت در آینده، احتمالاً قیمت‌ها را تا پایان سال 2023 میلادی به سمت 100 دلار در هر بشکه سوق خواهد داد. آنها همچنین گفتند که با افزایش کمبود و کسری‌های نفت خام در نتیجه سرمایه‌گذاری اندک در بخش پالایشگاه‌ها، محدودیت‌های شیل و همین‌طور صحبت‌های اعضای اوپک که اعلام کرده‌اند عرضه با تقاضا همخوانی ندارد، باید منتظر نفت با قیمت‌های بالاتر باشیم.

همه اینها در حالی است که بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز دوشنبه گفت که تصمیمات اوپک پلاس سیاسی نیست و بر اساس اصول بازار است. وی افزود که تولیدکنندگان نفت به اندازه کافی انعطاف‌پذیر هستند که سیاست‌های خود را در صورت لزوم تغییر دهد. عبدالعزیز در یک مجمع رسانه‌ای، درباره تصمیم اکتبر گذشته اوپک مبنی بر کاهش تولید این گروه به میزان 2 میلیون بشکه در روز صحبت می‌کرد. گروه متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه بر سر کاهش تولید تا پایان سال 2023 توافق کردند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: investing

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array