به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «رویترز»، پیامد تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه روسیه، ایران و ونزوئلا، کاهش هزینه‌های واردات نفت پالایشگاه‌های چینی بوده است. این در حالیست که چین همواره از تحریم‌های یک جانبه علیه این کشورها انتقاد کرده است.

به این ترتیب و براساس آمارهای ارائه شده توسط رویترز، پالایشگاه های چین نفت این کشورها را با تخفیفات بالایی خریداری کرده و تنها در سال جاری (2023) خرید بی‌سابقه نفت تخفیف دار از کشورهای تحت تحریم‌های غرب، برای چین 10 میلیارد دلار سودآوری داشته است. گرچه تجارت نفت، برای روسیه، ایران و ونزوئلا نیز قطعاً سودآور بوده است.

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط شرکت‌های ردیاب «Vortexa» و «Kpler»، چین در 9 ماه اول سال 2023، در حدود 2.765 میلیون بشکه در روز نفت خام از طریق دریا از ایران، روسیه و ونزوئلا وارد کرده است.

تحلیل رویترز نشان می‌دهد که این سه کشور یک چهارم واردات چین را بین ژانویه تا سپتامبر 2023 به خود اختصاص داده‌اند. در واقع واردات نفت چین از ایران، روسیه و ونزوئلا به میزان 21 درصد نسبت به سال 2022 افزایش یافته و جایگزین نفت وارداتی این کشور از سایر قسمت‌های خاورمیانه، غرب آفریقا و آمریکای جنوبی شده است.

چین در ازای خرید نفت ایران 4.2 میلیارد دلار تخفیف دریافت کرد

براساس آمارهای ارائه شده توسط رویترز، چین با خرید نفت خام ایران در مقابل نفت عمان، تقریباً 15 دلار در هر بشکه تخفیف دریافت کرد.

چین با واردات بی سابقه 1 میلیون بشکه در روز از ایران و در فاصله زمانی ژانویه تا سپتامبر 2023، حدود 4.2 میلیارد دلار صرفه جویی کرده است. در مقام مقایسه، نفت عمان در 9 ماه اول سال جاری (2023) به طور متوسط 2 دلار بالاتر از برنت قیمت داشته، در حالی که نفت ایران پایین‌تر از نفت برنت قیمت‌گذاری شده است.

چین در ازای خرید نفت روسیه 4.34 میلیارد دلار تخفیف دریافت کرد

از ژانویه تا سپتامبر 2023، روسیه بر اساس میانگین آمارهای ارائه شده توسط شرکت‌های ردیابی «Vortexa» و «Kpler» حدود 1.3 میلیون بشکه در روز نفت خام از طریق دریا به چین عرضه کرد. به گفته منابع تجاری چین، این کشور همچنین حدود 800000 بشکه در روز نیز نفت خام ESPO را از طریق خط لوله وارد کرده است.

صادرات نفت دریایی روسیه به چین، عمدتاً از بندر کوزمینو در اقیانوس آرام و همچنین اورال از دریای بالتیک صورت گرفته است.

از ژانویه تا سپتامبر 2023، مجموع محموله‌های روسیه بیش از 400 هزار بشکه در روز نسبت به سال گذشته (2022) افزایش یافت.

بر اساس مقایسه رویترز از تفاوت قیمت ماهانه بین ESPO و نفت خام Tupi برزیل و اورال در مقابل عمان، چین امسال (2023) با واردات نفت روسیه 4.34 میلیارد دلار صرفه جویی کرده است.

چین در ازای خرید نفت ونزوئلا 1.17 میلیارد دلار تخفیف گرفت

با توجه به داده‌های «Vortexa» و «Kpler»، چین از ژانویه تا سپتامبر 2023، به طور متوسط حدود 430000 بشکه در روز نفت از ونزوئلا وارد کرده و در ازای آن حدود 1.17 میلیارد دلار تخفیف دریافت کرده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array