به گزارش ایران دکونومی، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که فضاهای کار اشتراکی با آن مواجه هستند، قوانین موجود و عدم وجود قوانین برای این فضاهاست. مریم نجفی، مدیرعامل فینوا و نائب رئیس هیئت مدیره انجمن فضاهای اشتراکی ایران در خصوص این چالش گفت: این صنعت، بسیار نوپاست و هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌ است؛ به همین دلیل قوانین مناسب و کافی برایشان تدوین نشده‌ است. تشکیل این انجمن می‌تواند به رفع چالش‌های این حوزه کمک کند.

بحث مالیات و دریافت کدپستی، چالش‌هایی بودند که نجفی به آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها اشاره کرد.

در ادامه، محمدرضا سبحان، رئیس هیئت مدیره انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران و مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان افزود: اکنون که بیش از یک دهه از فعالیت اکوسیستم استارتاپی کشور می‌گذرد، انجمن فضاهای کار اشتراکی با حمایت اتاق بازرگانی فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون ۲۰ کوورک عضو آن هستند. این نشست گامی برای گسترش فعالیت این انجمن است.

انجمن با اینترنت طبقاتی مخالف است!

کاوه گودرزی از اعضای هیئت مدیره انجمن فضا‌های کار اشتراکی ایران و بنیانگذار مرکز نوآوری جهش، در این نشست اظهار کرد: یکی از بهترین فضاها برای انتقال تجربه و رفع چالش‌های این صنعت، کوورک‌ها هستند. با توجه به مشکلاتی که اکنون در بحث محدودسازی اینترنت داریم، سعی داریم در انجمن صدای اعضای اکوسیستم را به گوش دولتمردان برسانیم. از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی از اجتماع مخاطبان تشکیل می‌شود، فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به مخاطبان کسب‌وکارها آسیب وارد می‌کند، به همین منظور با اینترنت طبقاتی مخالفیم!

وی همچنین با اشاره به نقش فضاهای کار اشتراکی در اکوسیستم استارتاپی ایران افزود: کوورک‌ها بسیار در کارهش هزینه‌های یک کسب‌وکار و نه فقط استارتاپ‌ها، مؤثر هستند و نگاهی که جامعه به این فضاها دارد، درست نیست. در واقع، در کوورک‌ها فقط فضا یا میز و صندلی اجاره داده نمی‌شود و این صنعت در دنیا هم در حال تغییر است. در حقیقت در این فضاها، روح فضاست که مهم است و رقابت استارتاپ‌ها چنین فضایی را می‌طلبد.

در زمینه فضای کار اشتراکی ضعیف هستیم

سبحان با اشاره به آمار فضاهای اشتراکی و بیان این نکته که در ایران در این زمینه ضعیف هستیم، تشریح کرد: با توجه به اینکه در انقلاب چهارم صنعتی هستیم، ادامه پیدا کردن محدودسازی اینترنت باعث می‌شود که از دنیا عقب بمانیم. هم‌اکنون در کشور حدود ۷۰ تا ۱۰۰ فضای کار اشتراکی داریم و این درحالیست که آمریکا با ۳هزار و هند با ۲هزار فضای کار اشتراکی مشغول فعالیت در اکوسیستم هستند. باید به این درک برسیم که چیزی مثل چت جی‌بی‌تی ناگهانی ساخته نشده‌اند، بلکه در بستر مناسبی رشد کرده‌اند. ما هم نیاز به بستر و زیرساخت مناسبی برای رشد داریم.

نجفی نیز در خصوص مدل درآمدی این فضاها گفت: ما صرفاً به استارتاپ یا فریلنسرها فضا نمی‌دهیم، بلکه زیرساختی برای رشد و شبکه‌سازی نیز در اختیارشان می‌گذاریم. همین ارزش افزوده محسوب می‌شود. در فینووا کسب‌وکاری داریم که بعد از رشد و بلوغ خود همچنان از کوورک استفاده می‌کنند و این انتخاب به دلیل شبکه‌سازی و انتقال تجربه است. این فضاها به نوعی زیرساخت محسوب می‌شوند، به همین دلیل مدل درآمدی پرسودی ندارند، ولی برای توسعه لازم هستند.

وی به اینترنت پرسرعت، اتاق جلسات، فضای برگزاری کارگاه و رویداد اشاره کرد و افزود: این فضاها به هابی تبدیل می‌شوند که پتانسیل آن‌ها را بااهمیت می‌کند. بخش خصوصی هم می‌تواند به حمایت و همراهی استارتاپ‌ها بپردازد.

 

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array