به گزارش ایران دکونومی، بر اساس گفته‌های شمساپور، مدیرعامل یوآیدی، بستر احراز هویت غیرحضوری از سال ۱۳۹۷ وجود داشت و بدون هیچ اختلالی آماده خدمت‌رسانی بوده است: برای توسعه این سرویس با نهادهای مالی و بانکی مانند سازمان بورس و بانک مرکزی جلساتی برگزار کردیم. از سمت دیگر هم مراکزی مانند ثبت‌ احوال، وزارت بهداشت، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و… را در نظر داشتیم، اما مصوبه‌‌های سمت بانک مرکزی و سازمان بورس بر ارائه خدمات پایه توسط این دو نهاد تأکید داشتند. ثبت‌ احوال هم معتقد بود که خودش باید احراز هویت کند. جلساتی بی‌نتیجه هم برگزار شد و دادستان وقت خطاب به ما اعلام کرد که هر کسی فعالیت خودش را انجام دهد. دو سال بعد با وقوع ویروس کرونا نظرها به ارائه این نوع سرویس برگشت و حتی سامانه سنا وابسته به قوه قضائیه در دوران کرونا به ارائه خدمات غیرحضوری متمایل شد. این شد که به‌مرور سایر بخش‌های بانک‌ها هم به احراز هویت روی آوردند.

او ادامه داد: تصویب‌نامه شورای‌ عالی بورس (در آن دوران دو میلیون احراز هویت در سجام انجام شد.) بر استفاده قوه قضائیه از خدمات غیرحضوری مقدم بود، اما ورود آن به استفاده از ارائه خدمات غیرحضوری فتح باب سایر حوزه‌ها شد و هیئت دولت برای ارائه خدمت پایه تصویب‌نامه ایران را تدوین کرد. بعد از آن آیین‌نامه بانک مرکزی در خصوص الزامات احراز هویت دیجیتال ابلاغ شد و در مرتبه بعدی برای این خدمات تعرفه تعیین شد.

شمساپور با بیان اینکه یوآیدی تاکنون بیش از دو میلیون احراز هویت حضوری انجام داده، توضیح داد: تجربه نشان داده که ایجاد تریدآف میان far و ffr لازمه خروجی صحیح از فرایند احراز هویت غیرحضوری است. تجربه اپلیکیشن ۷۲۴ نمونه‌ای بود که در آن سعی شد روند آسانی برای زنده‌نمایی تعریف شود، البته همراه با حفظ پروتکل‌های امنیتی. به‌طوری‌که بیش از ۵۰ درصد از فرایند توسط هوش مصنوعی قابل‌ تشخیص بود.

او ادامه داد: به‌مرور این مقدار عمیق‌تر خواهد شد. نیاز به تکرار کلمات خواسته‌شده با دردست ‌داشتن کاغذ از بین می‌رود و در نهایت کاربر اصلاً متوجه فرایند زنده‌نمایی نخواهد شد. این امکان در برخی از کشورها به عدد ۱۰۰ رسیده است.

نیما شمساپور با اشاره به صنعت احراز هویت در جهان گفت: بیشترین خدمات احراز هویت در جهان در صنعت بانکی و مالی و اقتصاد اشتراکی و امضای قرارداد صورت می‌گیرد.

 او در بخش پایانی صحبت‌هایش از ظرفیت‌های احراز هویت غیرحضوری برای بانک کشاورزی صحبت کرد. شمساپور معتقد است بانک کشاورزی می‌تواند بر پایه احراز هویت سرویس‌هایی را برای کشاورزان در زمینه اقتصاد اشتراکی ایجاد کند. او با ارائه مثال صدور ۲۳۵ هزار فقره چک در چکنوی بانک صادرات اعلام کرد که بانک کشاورزی نیز با این واسطه می‌تواند هرچه سریع‌تر این سامانه را پیش ببرد.

احراز هویت دیجیتال مصداق ارزش‌آفرینی است

در ادامه محمد صبری، از فعالان حوزه بیومتریک درباره فاکتورهای احراز هویت غیرحضوری صحبت کرد. به گفته او، راهکار فعلی برای ارائه خدمات الکترونیک و غیرالکترونیک به مشتریان در راه‌اندازی دفاتر خدمات‌رسانی نظیر دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر پلیس + ۱۰، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دفاتر کارگزاری شعب منتخب و بسیاری از نهادها و دفاتر مشابه در حوزه کاری سازمان‌های گوناگون خلاصه می‌شود. در واقع این مراکز، احراز هویت مشتریان را در دفاتر انجام داده و سپس سرویس‌های سازمان را از طریق کانال‌های متنوع ارائه می‌دهند.

او گفت: هزینه‌های هنگفت راه‌اندازی و نگهداشت چنین دفاتری و همچنین تمایل مشتریان به دریافت خدمات الکترونیک، وجود زیرساخت متقن احراز هویت مبتنی بر هوش مصنوعی را بیش از گذشته مهم کرده است.

صبری ادامه داد: گرچه احراز هویت دیجیتال و امنیت، بازی موش و گربه را تداعی می‌کند و احتمالاً مشکلاتی مانند جعل، عدم تطابق تصویر شخص با تصویر ثبت‌شده در ثبت‌ احوال، انجام عمل زیبایی، نور نامناسب و زاویه و… را در پی دارد، اما ارتقای امنیت، صرفه‌جویی اقتصادی، تحول دیجیتال و گسترش خدمات نمونه‌ای از مزایای احراز هویت دیجیتالی است. سامانه آرشیو دیجیتال یکی دیگر از سرویس‌هایی است که اخیراً به یک بانک ارائه شد. هزینه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این سرویس از بایگانی کاغذی در استان‌ها هم کمتر بوده است. افتتاح حساب آنلاین در بانک تجارت با تعریف امضای دیجیتال و ورود به اپلیکیشن باجت نمونه‌ای دیگر همکاری ما با یک بانک است.

صبری گفت: بر اساس ترافیک شرکت تخمین زده‌ایم اگر فرض کنیم از کل جمعیت کشور ۱۲ میلیون نفر جامعه هدف باشند و درآمد گواهی رقمی معادل ۶.۲۵۰ باشد، در پایان سال حجم بازار ۳۹۰ میلیاردی داریم. اگر به ۵۵ تراکنش در روز برسیم، ۳۲۰ میلیارد تومان درآمد سالانه این حوزه است.

او این ارقام را اثباتی برای ظرفیت احراز هویت و تبدیل آن به اقتصاد می‌داند.

شمساپور نیز این عدد را هشت میلیون دلار برآورد کرده و تصریح کرد: احراز هویت بیومتریک و غیرحضوری به ارزش‌آفرینی بانک کمک می‌کند و از سویی از هزینه‌های آن در بخش نیروهای انسانی و… می‌کاهد. برای همین لازم است که بانک در ازای دریافت این نوع خدمت به شرکت سهم بدهد.

ذاکرزاده هم معتقد است که بازار از این اعداد به‌شدت فراتر است و به‌ ازای هر سرویس متنوع، فرصت احراز هویت وجود دارد. به‌رسمیت‌ شناختن احراز هویت سامانه اشتراک خدمات را حذف می‌کند و دیگر لازم نیست که هر خدمت از باب خود مرکز مربوطه ارائه شود.

همچنین امینی در پایان تأکید کرد که با توجه به توسعه فین‌تک‌ها در کشور و رشد هرروزه فناوری، احراز هویت دیجیتالی می‌تواند به حوزه درآمدزایی تبدیل شود که بر لبه فناوری حرکت می‌کند.

منبع: راه پرداخت

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array