ایران دکونومی: افرادی که بین سال‌های ۱۹۸۰ تا اواخر دهه ۹۰ (حدود ۱۹۹۵) به دنیا آمده‌اند نسل Z خوانده شده و به آن‌ها نسل هزاره (Millennium) هم اطلاق می‌شود. این دسته از افراد با ابزارهای ارتباطی و هوشمند میانه بهتری دارند و برخی از آن‌ها امروزه در حوزه کسب و کارهای آنلاین فعالیت می‌کنند.

این نسل چند مشخصه اصلی دارند و از همین مشخصات می‌توان به کسب‌وکارهای مورد علاقه آن‌ها پی برد:

۱. علاقه شدید به ارتباطات مجازی و رسانه‌های دیجیتال

۲. طرفداری از خلاقیت و نوآوری

۳. اظهار نظرات و احساسات شخصی به صورت آزاد (آزادی بیان)

۴. اعتقاد جدی به گفتگو و مذاکره برای بهبود وضعیت

۵. واقع بینی و درک واقعیت

۶. تعهد به اصول اخلاقی

۷. نیاز به باور و اعتماد

این نسل در محیط کار به دنبال برخورداری از رفاه اجتماعی، شغلی، مالی، ارتباطی، فیزیکی و آموزش و به روز بودن است. به همین جهت می‌توان گفت، این نسل برای کسب‌وکارها اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که نسل زد پرجمعیت‌ترین نسل است؛ بنابراین این نسل به عنوان یک بازار بزرگ برای استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکارها، بسیار ارزشمند است.

همچنین، اعضای نسل Z به تکنولوژی تسلط دارند و از تلفن‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی و خدمات آنلاین برای رسیدگی به امور روزمره خود استفاده می‌کنند. کسب‌وکارها باید این تکنولوژی‌ها را بهبود دهند و تجربه کاربری متناسب با آن را ارائه دهند تا برای نسل Z جذاب‌تر باشند.

این نسل، ویژگی‌ها و ارزش‌های مختلفی نسبت به نسل‌های قبلی دارند. برای مثال، معمولاً ترجیح می‌دهند با محصولات و خدماتی که ارزش‌های اجتماعی و زیست‌محیطی را رعایت می‌کند، ارتباط برقرار کنند. از این رو، کسب‌وکارها باید به این تفاوت‌ها توجه کنند و استراتژی‌های تبلیغاتی و بازاریابی مناسبی را انتخاب کنند.

نسل زد

اعضای این نسل در ایران می‌توانند به عنوان نیروی جدید و تازه نفس وارد بازار کار شوند. مهارت‌های دیجیتالی این نسل قوی است و توانایی خوبی برای همکاری و کار تیمی دارند.

نسل Z برای کسب و کارها، فرصت‌های زیادی به همراه دارند در حالیکه کارفرمایان باید به تفاوت‌ها و نیازهای این نسل توجه کنند و با تدوین استراتژی مناسب این نیروها را جذب کنند.

نسل Z چه می‌خواهد؟

بعضی‌ها خیلی ساده‌انگارانه می‌گویند که این روزها هیچ کس نمی‌خواهد کار کند. موضوع این نیست که جوان‌ها نمی‌خواهند کار کنند بلکه نسل Z نمی‌خواهد در شغل‌هایی کار کند که در آن دستمزد مناسب دریافت نکند، مورد تقدیر قرار نگیرد و بیش از حد کار کند.

تعامل آنان در محیط کار با هم نسلی‌های خود بسیار بیشتر از نسل‌های قبلی است و لزوما با چارچوب‌ها و مدل‌های فکری نسل قبلی خود در انجام کارها همراهی ندارند.

این نسل بیشتر از نسل‌های قبلی نتیجه‌گراست و می‌خواد زود برود سر اصل مطلب. می‌خواهد آزاد و راحت باشد، در قید و بند ساعت زدن و مرخصی گرفتن و … نباشد و به کمک شبکه ارتباطی خود با هر روشی و زمانی (نه لزوما آنچه که به او توسط مدیران دیکته می‌شود) کارش را انجام دهد.

کارآفرینی در نسل Z

این نسل به کارآفرینی دیدگاه متفاوتی نسبت به نسل‌های دیگر دارد و بدون شک سطح بالایی از سواد دیجیتال و پذیرش فناوری را دارا می‌‌باشد. در یک نظرسنجی وقتی از شرکت‌کنندگان پرسیده شده که چه نوع کسب‌وکاری را می‌خواهند راه‌اندازی کنند، خرده‌فروشی اولین انتخاب برای نسل‌های قبلی بوده اما نسل Z تنها نسلی بوده که ابتدا فناوری را انتخاب کرده است.

آنها نه تنها مشتاق راه‌اندازی کسب‌وکارهایی هستند که ریشه در فناوری دارند، بلکه از فناوری برای آموزش خود استفاده می‌کنند و به شدت به اینترنت به عنوان منبع اصلی آموزش متکی هستند.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array