رسانه ایران دکونومی، با سارا نظری، متخصص منابع انسانی از سخنرانان استیج اینوتکس2023 در مورد منابع انسانی و نسل زد (Z) به گفت‌وگو نشست که می‌توانید حاصل آن را در ادامه مطالعه کنید.

در اسیتج اینوتکس 2023 از تاثیر نسل زد (Z) و در ادامه نسل آلفا بر اکوسیستم استارتاپ کشور، صحبت کردیم. رفتارها و تفاوت‌های چشم‌گیری که با نسل قبل دارند را به بحث گذاشتیم. بخش جالب این استیج این بود که از 2 متولد دهه 80 (خورشیدی) برای گفت‌وگو به استیج دعوت کردیم که باعث شد صحبت‌ها رنگ‌وبوی واقعیت بگیرد؛ حداقل در بین تمام گفت‌وگوهایی که در سال‌های اخیر داشتم، استیج امسال اینوتکس، کاربردی‌تر بود.

دغدغۀ استارتاپ‌ها مهاجرت و عدم پذیرش شرایط کاری از سوی نیروی انسانی است؛ به همین دلیل منابع انسانی از چالش‌های بزرگ و مهم استارتاپ‌ها به شمار می‌رود؟

چالش اصلی هر کسب‌وکار چه در ایران و چه در خارج از ایران این است که تمام برنامه‌هایی که در ذهن صاحبان کسب‌وکار هست، زمانی به مرحلۀ اجرا می‌رسد که نیروی انسانی توانمندی وجود داشته باشد. اما موضوع اصلی میزان آمادگی و پاسخ ما به این نیاز مسئلۀ دیگری است که متاسفانه اکوسیستم استارتاپی یا به‌طور کلی فضای کسب‌وکار نشان از آمادگی می‌دهد.

فضای کسب‌وکار در ایران نشان می‌دهد که ما در تامین نیروی انسانی توانمند ضعیف بودیم، به‌خصوص استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی که در حوزۀ فناوری‌های نوین فعالیت دارند؛ نتوانستیم به اندازۀ تقاضا نیروی انسانی توانمند عرضه کنیم. البته در سال‌های گذشته تلاش‌های خوبی رخ داده است.

با بررسی‌های سال 95 به قبل متوجه عدم ارتباط دانشگاه‌ها با کسب‌وکارها می‌شویم و افراد فارغ‌التحصیل از دانشگاه نمی‌توانند به‌صورت موثر وارد بازار کار شوند و در نتیجه نرخ بیکاری بالا است. اما در اواسط دهه 90 به بعد دانشگاه‌ها همراه‌تر شده‌اند و مدارس کسب‌وکار وارد عمل شدند. در این سال‌ها توقع از دانشگاه‌ها کمتر شده است. با توجه به شرایطی که ایجاد شده، مثل رونق آموزش‌های آنلاین و مدارس کسب‌وکار ما در آموزش نیروی انسانی عملکرد خوبی داشتیم.

 اما چرا با وجود این شرایط هنوز نیروی انسانی معضل است؟

شرایط اقتصادی و موج مهاجرت به دنبال آن باعث شد نیروی انسانی که آموزش‌‌دیده که آماده ورود به بازارکار و صنعت است، مهاجرت کند. برای حل این مشکل سازمان‌ها نمی‌توانند کمک چندانی داشته باشند و باید در سطح کلان تغییرات ایجاد شود.

سازمان‌ها چه کمکی می‌توانند انجام دهند؟

یکی از کمک‌های سازمان بهینه‌سازی، جذب نیروی انسانی است؛ متاسفانه معمولاً پروسۀ استخدام به‌صورت استاندارد طراحی نشده و ریزش به دنبال دارد. به‌عنوان مثال برای جذب یک نیرو در سازمان ممکن است 10 درصد داوطلبین برای سازمان مناسب باشند، اما به دلیل عدم مصاحبه مناسب این نیروها دچار ریزش شوند. یکی دیگر از مسائل، توجه مسئولین به جانشین‌پروری است. در واقع نیروهای توانمند یک سازمان را آموزش بدهند و رویکرد بلندمدت به نیروی انسانی داشته باشند و بهتر است در یک سازمان افراد رده پایین برای ارتقاء به رده‌های بالاتر آموزش ببینند و ترغیب شوند.

نسل زد چقدر به حل معضل منابع انسانی کمک خواهد کرد؟

نسل زد امید بزرگی است، چون ویژگی‌هایی دارد که در نسل‌های قبل از آن کم‌تر دیده می‌شود. این نسل خلاق‌تر، ریسک‌پذیرتر، گفت‌وگو محورتر، ارزش‌های اخلاقی و جمعی برای آن‌ها مهم‌تر است. اگر رفتار خرید این نسل را دنبال کنید، متوجه می‌شود که یکی از اولویت‌های آن‌ها استفاده از برندهایی است که ارزش‌های اخلاقی و حفظ محیط زیست برای آن‌ها اهمیت دارد. یکی از دلایل آگاهی این نسل زد (Z) دسترسی به اطلاعات از سنین پایین‌تر بوده است و به عواقب رفتارها آگاه هستند.

برای اکوسیستم استارتاپی، نسل زد با توجه به ریسک‌پذیر بودن آن‌ها، نیروی انسانی خوبی خواهد. اما یک دلیل می‌تواند باعث عدم تمایل این نسل به کار شود آن هم دلسردی، ناامیدی و باور به عدم امکان تغییر؛ نمود این دلسردی مهاجرت است.

اینوتکس 2023 را نسبت به دوره‌های قبلی چطور ارزیابی می‌کنید؟

تصور نمی‌کردم که اینوتکس امسال به دلایل اقتصادی و اجتماعی استقبال چندانی شود، اما استقبال خوب بود، نمایشگاه سازمان‌یافته‌تر بود. به نظرم با وجود تمام دغدغه‌ها اکوسیستم همچنان امیدوار است و تلاش می‌کند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array