به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از وبسایت خبری coincu،  نسخه جدید زبان برنامه‌نویسی اتریوم موسوم به وایپر (Vyper) به تازگی منتشر شده است. طبق مستندات موجود، نسخه 0.3.10 وایپر یک نسخه متمرکز بر عملکرد است. که حالت بهینه‌سازی codesize و فرمان‌های pragma# خاص وایپر به آن افزوده شده و از قابلیت کد آپشن MCOPY Cancun برای برخی از کدهای تولید شده توسط کامپایلر استفاده می‌کند.

ازجمله تغییرات مهمی که در نسخه جدید اعمال شده است می‌توان به افزودن layout  کد زمان اجرا به initcode، حذف نسخه‌های evm و حذف امضای vyper از runtime  اشاره کرد.

افزودن جداول انتخابگر O(1) ، افزودن حالت بهینه سازی به کامپایلر vyper و بهبود عملکرد batch copy از دیگر تغییراتی است که در این نسخه دیده می‌شود. پیش از این، یک گزارش تحلیل آسیب‌پذیری نیز برای کامپایلر Vyper منتشر شده بود؛ این آسیب‌پذیری نیز رفع شده و در نسخه v0.3.10 آزمایش شده است.

وایپر اتریوم

وایپر چیست؟

شایان ذکر است که وایپر (Vyper) یک زبان نوین برنامه‌نویسی برای توسعه اتریوم است که در سال 2018 منتشر شد؛ درست همانند سالیدیتی (Solidity)، این زبان نیز از نوع Static Type است. به علاوه، به همان روشی نوشته شده است که زبان برنامه‌نویسی پایتون از آن استفاده می‌کند و ساده‌تر از کد سالیدیتی (Solidity) است. این زبان سطح بالایی از امنیت را برای قراردادهای هوشمند تضمین می‌کند. از آنجایی که زبان وایپر featureهای کمتری نسبت به سالیدیتی (Solidity) دارد، در برابر تهدیدات امنیتی کمتر آسیب‌پذیر خواهد بود.

به طور کلی، وایپر یک ابزار ارزشمند برای توسعه دهندگانی است که قصد دارند برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند خود را بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم آماده کنند. شیوه کاربری ساده، ویژگی‌های امنیتی ارتقا یافته و عملکرد آن، وایپر را به انتخابی جذاب برای توسعه دهندگانی تبدیل کرده است که به دنبال ایجاد قراردادهای هوشمند قدرتمند، ایمن و کارآمد هستند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: coincu

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array