به گزارش ایران دکونومی، آخرین داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که در کل کشور و در پاییز سال جاری (1402)، 14.4 درصد از زنان در سن اشتغال به صورت فعال در بازار کار حضور دارند. یعنی نرخ مشارکت زنان در کل کشور 14.4 درصد است. این در حالی است که نرخ مشارکت مردان بالای 68 درصد است.

این میزان مربوط به میانگین کل کشور است و میزان آن در هر استان متفاوت است. نرخ مشارکت زنان در پاییز 1402 تنها در 3 استان بیش از 20 درصد بوده است. رتبه اول نرخ مشارکت زنان مربوط به استان زنجان است که در آن نرخ مشارکت زنان 24.2 درصد برآورد شده است. به عبارت بهتر، در پاییز 1402 از هر 100 زن در سن اشتغال، 24 زن شاغل یا بیکار بوده‌اند. استان زنجان از نظر سایر شاخص‌های اقتصادی مثل تورم هم وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارد. نرخ تورم ماهانه این استان در دی ماه 1402 یکی از کمترین نرخ‌ها در میان سایر استان‌ها بود.

خراسان شمالی با نرخ مشارکت 21.5 درصدی، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. استان اردبیل هم با نرخ مشارکت 21.1 درصدی زنان در بازار کار جایگاه سوم را از آن خود ساخته است. نرخ مشارکت زنان در سایر استان‌های کشور کمتر از 19 درصد بوده است.

نرخ مشارکت زنان ایرانی در بازار کار

استان های با کمترین نرخ مشارکت زنان در بازار کار

داده‌های مرکز آمار ایران برای پاییز 1402 و در رابطه با نرخ مشارکت زنان در بازار کار، حاکی از آن است که استان کهکیلویه و بویراحمد و استان مرکزی با نرخ مشارکت به ترتیب 7.2 و 7.8 درصد کمترین مشارکت زنان در بازار کار را ثبت کرده‌اند.

به بیان دیگر، در استان کهکیلویه و بویراحمد از هر 100 زن در سن اشتغال تنها 7 زن شاغل یا بیکار هستند و 93 زن مشارکتی در بازار کار ندارند.

نرخ مشارکت

یکی از شاخص‌های اقتصادی که پویایی بازار کار را نشان می‌دهد، نرخ مشارکت است. این شاخص بیان می‌کند که چند درصد از جمعیت در سن کار (15 ساله و بالاتر) به صورت فعال در بازار کار حضور دارند. منظور از حضور فعال این است که افراد یا شاغل باشند و یا بیکارانی باشند که مایل به کار یا در جستجوی شغل هستند. بنابراین افرادی که بیکارند و تمایلی به کار کردن ندارند یا از یافتن شغل ناامید شده‌اند در زمره جمعیت فعال قرار نمی‌گیرند.

تغییرات نرخ مشارکت زنان در مقیاس سالانه

آمار نرخ مشارکت زنان در سال جاری (1402) نسبت به سال گذشته (1401) حاکی از برخی تغییرات کاهشی و افزایشی در میزان مشارکت است. به عنوان مثال، نرخ مشارکت زنان در سال جاری در استان‌هایی همچون هرمزگان و خراسان شمالی به ترتیب با 4 و 3.6 واحد درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به 16.7 درصد و 21.5 درصد رسیده است.

از سوی دیگر، نرخ مشارکت زنان در 9 استان و در مقیاس سالانه با کاهش مواجه شده است. بیشترین کاهش به ثبت رسیده نیز 1.2 واحد درصد بوده که مربوط به استان‌های همدان و سیستان و بلوچستان است. نرخ مشارکت زنان در این استان‌ها پس از اعمال این کاهش به ترتیب به 16.3 درصد و 15.6 درصد رسیده است. در این دو استان از هر 100 زن در سن اشتغال، کمتر از 17 زن به صورت شاغل یا بیکار در بازار کار مشارکت دارند.

در نهایت استان‌های با کاهش نرخ مشارکت زنان در این دوره زمانی عبارت هستند از: زنجان، مازندران، قزوین، همدان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی و کرمان.

در مقابل استان‌های با افزایش نرخ مشارکت زنان در پاییز سال 1402 عبارتند از: خراسان شمالی، اردبیل، یزد، گیلان، هرمزگان، گلستان، چهارمحال بختیاری، اصفهان، تهران، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، لرستان، کرمانشاه، بوشهر، سمنان، البرز، فارس، ایلام، خوزستان، قم، مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array