به گزارش ایران دکونومی و براساس تازه‌ترین گزارش مربوط به تغییرات نرخ بهره بین بانکی، نرخ سود بین بانکی به بالاترین سطح سال جاری (1403) رسیده و رکورد 23.66 درصد را برای هفته پایانی خردادماه ثبت نموده است.

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 23 خرداد،رقم 23.63 درصدی را ثبت کرده بود. همچنین در هفته منتهی به 16 خرداد 1403، این نرخ با افزایش 0.03 درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.64 درصد رسیده بود.

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 9 خرداد ماه با کاهش 0.01 درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.61 درصد رسید و نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 2 خرداد نیز با افزایش محسوس نسبت به هفته پایانی اردیبهشت ماه به 23.62 درصد رسیده بود. این نرخ در هفته منتهی به 26 اردیبهشت ماه با افزایش نسبت به هفته قبل از آن 23.56 درصد بود.

نرخ بهره بین بانکی چیست؟

«نرخ بهره بین بانکی» (Interbank Rate) در واقع به نرخ سود اعمال شده بر وام‌های کوتاه‌مدت بین بانک‌ها اشاره می‌کند. در ادبیات اقتصادی، ممکن است به علت کوتاه مدت بودن این وام‌ها (در حد ۲۴ ساعت)، نرخ تعلق گرفته به آن‌ها را «نرخ یک شبه» (Overnight Rate) نیز بنامند.

به زبان ساده تر، ممکن است بانک‌ها در دوره‌های مالی کوتاه‌مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی روبه‌رو شوند. اگر بانکی دچار کسری نقدینگی شود، باید از طریق وام گرفتن آن را جبران کند تا به حالت تعادل برسد. برای اینکه بانک‌ها برای حل این مشکل به بانک مرکزی نیاز نداشته باشند، بازاری را به نام بازار بین بانکی تشکیل داده‌اند که در آن به یکدیگر وام دهند. اکثر وام‌های بین بانکی سررسید کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای یا کمتر دارند. وام‌دهی بانک‌ها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین بانکی گفته می‌شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array