به گزارش ایران دکونومی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در پیروی از اجرای قانون مطابق به سال‌های گذشته، به تازگی نسخه‌ای از یک سند تعرفه را تحت عنوان «تعیین مبانی قیمت‌گذاری خدمات حوزه فناری اطلاعات و ارتباطات» در سال ۱۴۰۲ منتشر کرد که به گفته این سازمان، سند مذکور با همکاری کارشناسان رسمی رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات در بخش‌های مختلف تهیه شده است.

در این سند ذکر شده که براساس مصوبه شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و جلسات کارگروه تعرفه، نرخ‌های اعلامی تنها برای خدمات شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مشخص شده و نباید مبنایی برای افزایش دستمزد محسوب گردد. مبنای افزایش دستمزد در این خصوص باید مطابق شورای عالی کار «۲۷ درصد» باشد.

گزارش همچنین می‌گوید؛ نرخ خدمات نسبت به سال قبل ۵۵ درصد افزایش داشته و آخرین اصلاحات مصوبات شورای عالی کار و هیئت وزیران راجع به نرخ حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ اجرا شده است. علاوه بر آن تعرفه‌هایی که در این سند تعیین شده‌اند، شامل: خدمات پشتیبانی نرم‌افزار، سخت‌افزار، خدمات فنی زیرساخت فناوری اطلاعات، خدمات مرکز داده، خدمات امنیت فناوری اطلاعات و خدمات مشاوره می‌باشند.

این تعرفه از سال ۱۳۸۹ در ماده ۱۲ قانون «پدیدآورندگان نرم‌افزار» در حالت اجرا گذاشته شده است. در فصل چهارم تعرفه‌های ابلاغی نصر، نرخ سخت‌افزار تعیین شده و در بخش تعرفه ساعت کار با اینترنت در هر ساعت ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است و علاوه بر آن برای ساخت ایمیل نیز ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان هزینه تعیین گردیده است. تعرفه هزینه نرم‌افزارهای ویژه تخصصی نیز ۱۸۸ هزار تومان مشخص شده است.

اکنون اگر نگاهی به تعرفه سال ۱۴۰۱ بیندازیم، نرخ‌های آن نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۷ درصد افزایش داشته است.

ایجاد اتصال فیبرنوری، آرایش تارهای فیبرنوری داخل ساختمان، تعرفه انواع کابل‌کشی، نصب رک و آنتن مخابراتی از تعرفه خدمات فناوری اطلاعات می‌باشد که در بخش پنجم این سند درج شده است.

در حوزه سخت‌افزار نیز خدمات متنوعی دارد؛ از فعالیت‌های مربوط به اینترنت، کافی‌نت، خدمات نرم‌افزار روی کامپیوترهای شخصی تا نصب درایورهای سخت‌افزاری، تعمیرات دستگاه‌های جانبی و … شامل این حوزه می‌گردد. برای مثال؛ تعرفه هر ساعت کار با اینترنت در کافی‌نت‌ها مبلغ ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ساخت ایمیل ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان، تعمیر درایور ۲۳۱ هزار تومان، نصب بازی ۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان و تعویض صفحه کلید نوت‌بوک ۳۵۵ هزار تومان تعیین شده است.

قابل ذکر است که جهت اصلاح و بهبود سند، نصر کشور از همه ذی‌نفعان درخواست کرده تا نظرات و پیشنهادات خود را در پست الکترونیکی این سازمان به نشانی tariffs@irannsr.org ارسال کنند. همچنین نسخه‌های بعدی این سند پس از ارزیابی و نظرات کارشناسان کمیسیون‌های سازمان و بازخوردهای خبرگان، به‌روزرسانی خواهد شد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array