به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت طلا روز دوشنبه (13 مارس، 22 اسفند) به بالاترین سطح یک ماه اخیر خود رسیده و سریعاً ضررهای قبلی خود را جبران کرد. این واکنش بازار به دلیل آن بود که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند که به دلیل بحران بانکی آمریکا، فدرال رزرو مجبور می‌شود در روزهای آتی تا حدی از موضع هاوکیش و جنگ طلبانه خود عقب‌نشینی کند و این امر به طور کامل طلا و سایر بازارها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

شاخص دلار در برابر سبد ارزهای اصلی کاهش یافت، در حالی که وارونگی منحنی بازدهی اوراق قرضه پس از اعلام ورشکستگی بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley) کاهش یافت. همه اینها باعث شد که بازارها چشم‌انداز خود در رابطه با افزایش نرخ بهره ایالات متحده و اثر آن بر سیستم بانکی آمریکا را مجدداً مورد ارزیابی قرار دهند. در حال حاضر قیمت‌های آتی فدرال رزرو نشان می‌دهد که اکثریت معامله‌گران بازار انتظار دارند که فدرال رزرو این ماه نرخ بهره را به میزان 25 واحد افزایش دهد. در حالی که این میزان پیش‌تر 50 واحد قیمت‌گذاری شده بود.

طلا و دلار

نرخ بهره و قیمت طلا

چشم‌انداز کاهش میزان افزایش نرخ بهره ماه مارس، می‌تواند باعث افزایش سوددهی بازار طلا شود. طلای اسپات 0.6 درصد افزایش یافته و به 1878.92 دلار در هر اونس رسید، در حالی که طلای آتی با 0.9 درصد افزایش در کانال 1883.25 دلار مورد معامله قرار می‌گیرد. در تمام طول تعطیلات، فدرال رزرو در حال انجام اقدامات اضطراری برای تسهیل وام‌گیری بانک‌های درگیر ایالات متحده بوده است. کاخ سفید همچنین عنوان کرد که سرمایه‌گذاران بانک سیلیکون ولی اطمینان داشته باشند که امکان برداشت به زودی برای آنها مهیا می‌شود.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که اقدام سریع فدرال رزرو ممکن است مانع از یک مشکل بزرگتر شده باشد. تحلیلگران ING در یادداشتی نوشتند، با وجود شرایط به وجود آمده امکان افزایش نرخ بهره 50 واحدی در نشست ماه مارس کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) بعید است. ورشکستگی بانک سیلیکون ولی، شکاف‌های عمیق ناشی از افزایش سریع نرخ بهره در اقتصاد ایالات متحده را به خوبی نشان می‌دهد. فدرال رزرو برای مهار تورم سرسام‌آور، جنگ‌طلبانه‌ترین سیاست مالی خود را در بیش از 50 سال گذشته آغاز کرد.

سیاست‌های فدرال رزرو برای بازار فلزات سنگین نیز گران تمام شد، زیرا افزایش بازدهی هزینه فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد. با این حال، چشم‌انداز فدرال رزرو کمتر جنگ‌طلب باعث افزایش قیمت فلزات گرانبها شد. آمارهایی که کاهش رشد دستمزدها را نشان می‌دهد نیز به آرامش بازارها نسبت به فدرال‌رزرو جنگ‌طلب کمک کرد. اکنون تمرکز بر شاخص قیمت مصرف کننده روز سه شنبه (14 مارس، 23 اسفند) است. CPI یکی از مهمترین آمارهایی است که برای سنجش میزان تورم از آن استفاده می‌شود.

معاملات آتی پلاتین با 0.1 درصد افزایش به 966.35 دلار در هر اونس رسید، در حالی که معاملات آتی نقره با 1.2 درصد افزایش به 20.750 دلار در هر اونس رسید. هر دو فلز در روز جمعه به شدت افزایش یافتند. در میان فلزات صنعتی، قیمت مس نیز به دلیل خوش‌بینی نسبت به فدرال‌رزرو کمتر جنگ‌طلب باعث شد که معامله‌گران عمدتاً آمار ضعیف اقتصادی چین را نادیده بگیریند. معاملات آتی مس با 0.2 درصد افزایش به 4.0133 دلار در هر پوند رسید.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

ترجمه: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: investing

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array