به گزارش ایران دکونومی، در جدیدترین گزارش بانک مرکزی، نرخ بهره بین‌بانکی در هفته مذکور با افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به هفته گذشته، به ۲۳.۶۱ درصد رسید. بیشترین نرخ بهره بین‌بانکی در سال جاری نیز مربوط به تاریخ ۳ مردادماه با رقم ۲۳.۶۸ درصد بوده است.

همچنین نرخ سود بین‌بانکی در هفته منتهی به ۱۷ مردادماه با افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۵۹ درصد رسیده بود.

بازار بین‌بانکی یکی از ارکان بازار پول است که در آن بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای تأمین مالی کوتاه‌مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود با یکدیگر معامله می‌کنند. در این بازار، بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند، به بانک‌های دچار کسری قرض می‌دهند تا از طرف دیگر نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. این بازار همچنین کمک می‌کند تا بانک‌ها برای تأمین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند و از این طریق از انبساط حجم نقدینگی جلوگیری می‌شود. به بیان ساده، زمانی که یک بانک تجاری دچار کسری می‌شود، از یک بانک دیگر قرض می‌گیرد و نه از سپرده‌گذاران.

اکثر وام‌های بین‌بانکی سررسید کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای یا کمتر دارند و وام‌دهی بانک‌ها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سود معین انجام می‌شود که به آن نرخ سود بین‌بانکی گفته می‌شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array