به گزارش ایران دکونومی، «اخزا» اوراق یا اسناد خزانه اسلامی است که نوعی اوراق بهادار می‌باشد که توسط دولت‌ها و به‌منظور تأمین مالی منتشر می‌شود. 

در واقع، دولت برای تسویه بدهی خود به پیمانکاران پروژه‌های ساخت و ساز دولتی اوراق اخزا را با قیمت اسمی معین و تاریخ سررسید مشخص منتشر ‌می‌کند.

خرید اوراق توسط بانک مرکزی به عنوان یک ابزار مهم در سیاست‌های پولی و مالی شناخته می‌شود. این اقدام به بانک مرکزی امکان می‌دهد تا با تأثیرگذاری بر نقدینگی و نرخ بهره در بازار، به اهداف اقتصادی خود دست یابد.

اهداف بانک مرکزی از خرید اوراق اخزا

کنترل نقدینگی: بانک مرکزی با خرید اوراق از بازار، نقدینگی را افزایش می‌دهد که می‌تواند به تحریک اقتصادی و جلوگیری از رکود کمک کند.

کنترل نرخ بهره: از طریق خرید اوراق، بانک مرکزی می‌تواند نرخ بهره را کاهش دهد که این امر منجر به کاهش هزینه‌های وام‌گیری برای کسب‌وکارها و افراد می‌شود.

مدیریت تورم: با تنظیم نقدینگی و نرخ بهره، بانک مرکزی می‌تواند تورم را تحت کنترل نگه دارد.

حمایت از سیستم مالی: خرید اوراق می‌تواند به تثبیت و تقویت بازارهای مالی و کاهش ریسک‌های سیستمیک کمک کند.

لازم به ذکر است ابزارها و روش‌های بانک مرکزی برای خرید اوراق نیز در عملیات بازار باز و برنامه های خرید دارایی است. به طور کلی عملیات بازار باز، یکی از روش‌های رایج است که طی آن بانک مرکزی اوراق بهادار را از بازارهای مالی خریداری یا به آنها می‌فروشد. همچنین برنامه‌های خرید دارایی نیز در شرایط خاص مانند بحران‌های اقتصادی، بانک مرکزی ممکن است برنامه‌های گسترده‌تری برای خرید اوراق اعلام کند تا به طور مستقیم از اقتصاد حمایت کند.

بانک مرکزی با مداخله مستقیم موجب کاهش نرخ اخزا می‌شود

بررسی ها نشان می دهد بانک مرکزی با مداخله ی مستقیم، امروز در سمت خریدار برخی اوراق اسناد اخزانه بوده که همین امر نیز منجر به کاهش نرخ اخزا شده است. گفتنی است اتخاذ چنین سیاست هایی توسط بانک مرکزی خرید یا فروش اوراق می تواند منجر به افزایش قیمت اوراق، کاهش نرخ بازدهی، تشویق به سرمایه‌گذاری شود.

همچنین خرید اوراق توسط بانک مرکزی یکی از ابزارهای کلیدی در سیاست‌گذاری‌های پولی است که می‌تواند اثرات گسترده‌ای بر اقتصاد داشته باشد. این اقدام نیازمند تحلیل دقیق و متوازن از شرایط اقتصادی و اهداف کلان اقتصادی است تا بتواند به صورت مؤثر و بدون ایجاد مشکلات جانبی، به اهداف خود دست یابد.

نحوه خرید و فروش اوراق اخزا

افراد جهت خرید اوراق خزانه اسلامی نیاز به دریافت کد بورسی دارند. سپس باید به سامانه فرابورس مراجعه و بخش جستجو واژه خزانه را وارد کنند تا فهرستی از اسناد در حال معامله را مشاهده کنند. همچنین می‌توانند از بخش بازارها و محصولات، گزینه اسناد را انتخاب کنند تا لیست اوراق نمایش داده شود. اوراق اخزا با نمادی مانند اخزا ۰۰۷ نشان داده می‌شود که بیانگر تاریخ سررسید و بازه قیمتی آن است.
در زمان موعد سررسید آن، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مبالغ لازم را به بانک‌ها منتقل می‌کند و سپس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با توجه به اطلاعات دارندگان اوراق اخزا، مبلغ اسمی را توسط بانک‌های مسئول به حساب دارندگان اوراق، واریز می‌کند.

مزایای خرید اوراق اخزا

  • سرمایه‌گذاری در آنها ریسک پایینی دارد.
  • خرید و فروش این اوراق معاف از مالیات است.
  • معامله این اسناد گزینه مناسبی برای دولت، پیمانکاران و سرمایه‌گذاران است.
  • خرید اوراق خزانه در زمان رکود بازارها سود مناسبی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد کرد.
  • این اوراق نقدشوندگی بالایی دارند.

معایب خرید اوراق اسناد خزانه اسلامی

  • بازدهی این اسناد کمتر از بازدهی دیگر بازارها است.
  • سود به صورت دوره‌ای پرداخت نخواهد شد.
  • بازدهی آن دارای سقف مشخصی است.

کارمزد اوراق خزانه اسلامی چقدر است؟

کارمزد خرید اوراق خزانه اسلامی معادل 0.0725 درصد ارزش معامله و کارمزد فروش این اوراق نیز معادل 0.0725 درصد ارزش معامله است. در مجموع کارمزد خرید و فروش اوراق خزانه برابر با 0.145 درصد ارزش معامله است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array