به گزارش ایران دکونومی و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، حمید ضرابی زاده، رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و مسئول برگزاری این مسابقات، اعلام کرد که مسابقه‌ بین‌المللی برنامه‌سازی رایان در سه مرحله‌ای انجام خواهد شد.

ضرابی زاده افزود: پس از برگزاری مسابقه‌ مقدماتی (Qualification Round) و مسابقه انتخابی (Selection Round)، مسابقه‌ نهایی (World Final) در آذر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. مراحل اول و دوم به صورت آنلاین روی پلتفرم Codeforces انجام و نفرات برگزیده‌ مسابقه‌ انتخابی برای شرکت در مسابقه‌ نهایی به ایران دعوت خواهند شد.

نخستین دوره مسابقات بین‌المللی برنامه‌سازی رایان

وی با اشاره به اینکه مرحله‌ نهایی مسابقه‌ بین‌المللی برنامه‌سازی رایان با شرکت حدوداً ۱۰۰ نفر برگزیده‌ مرحله‌ انتخابی به صورت حضوری در تهران صورت می گیرد، تصریح کرد: نفر اول مسابقه مدال طلا و ۱۵ هزار دلار جایزه نقدی، نفر دوم مدال نقره مسابقه و ۱۰ هزار دلار جایزه‌ نقدی، و نفر سوم مدال برنز مسابقه و پنج هزار دلار جایزه‌ نقدی دریافت خواهد کرد. همچنین نفرات چهارم تا ششم هر یک، دو هزار دلار جایزه‌ نقدی و نفرات هفتم تا دهم هرکدام، هزار دلار جایزه‌ نقدی دریافت خواهند کرد. علاوه بر این به ۱۰۰ نفر برتر مسابقه‌ انتخابی هدایایی از جمله صنایع دستی ایران و تی‌شرت مسابقه اهدا خواهد شد.

رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: به منظور آماده‌سازی هر چه بیش‌تر دانشجویان برای حضور موثر در مسابقات بین‌المللی برنامه‌سازی، مسابقات دانشگاهی تحت عنوان «جام رایان» در دانشگاه‌های منتخب کشور هم برگزار می‌شود. این مسابقات در بازه‌ تابستان و پاییز ۱۴۰۳ در دانشگاه‌های منتخب برگزار می‌شود و توزیع مسابقات در دانشگاه‌ها به نحوی است که برای دانشگاه‌های هر استان در همان استان یا در حداقل یکی از استان‌های همجوار مسابقه‌ دانشگاهی وجود داشته باشد. مسابقات دانشگاهی به صورت ملی و با حضور دانشجویان از سراسر کشور برگزار می‌شوند.

به گفته وی، مسابقات دانشگاهی از ابتدای مردادماه ۱۴۰۳ آغاز می‌شود؛ دانشگاه بوعلی‌سینای همدان ۴ و ۵ مرداد، دانشگاه شیراز ۱۱ و ۱۲ مرداد و دانشگاه فردوسی مشهد ۲۵ و ۲۶ مرداد میزبان این مسابقات خواهند بود.

به منظور فراهم‌ کردن امکان حضور شرکت‌کنندگان از مناطق مختلف کشور در مسابقه‌ بین‌المللی برنامه‌سازی رایان، به هر یک از مسابقات دانشگاهی یک سهمیه‌ شرکت در مسابقه‌ نهایی بین‌المللی رایان اختصاص یافته است.

این سهمیه به برترین تیم شرکت‌کننده (از دانشگاه‌های خارج از تهران) در هر یک از مسابقات دانشگاهی تخصیص می‌یابد. بدین ترتیب عضوی از تیم برتر که در مسابقه‌ انتخابی بین‌المللی رایان بالاترین رتبه را نسبت به اعضای هم‌تیمی خود کسب کنند، با استفاده از این سهمیه به صورت مستقیم به مسابقه‌ نهایی بین‌المللی رایان راه خواهد یافت.

وی در خصوص جوایز مسابقات دانشگاهی هم گفت: تیم اول هر مسابقه ۱۰ میلیون تومان، سه تیم بعدی (از هر دانشگاه حداکثر یک تیم) شش میلیون تومان، سه تیم بعدی (از هر دانشگاه حداکثر یک تیم) چهار میلیون تومان و پنج تیم بعدی (از هر دانشگاه حداکثر دو تیم) دو میلیون تومان دریافت خواهند کرد. گفتنی است این جوایز از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ۱۲ تیم برتر مسابقات دانشگاهی اهدا می‌شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array