به گزارش ایران دکونومی، سازمان امور مالیاتی برای شفاف‌سازی تکالیف مالیاتی مشاغل مختلف، گروه‌بندی مشاغل مالیاتی را معرفی کرده است.

در سال 1403 در کدام گروه مالیاتی قرار دارید؟

هم‌زمان با فصل ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی مشاغل، سازمان امورمالیاتی گروه بندی مالیاتی صاحبان مشاغل را نیز اعلام می‌کند؛ تا مؤدیان مالیاتی بفهمند در چه گروهی قرار دارند، تا به وظایف خود و میزان پرداخت مالیات و همچنین جرایم و تشویق های خود آگاهی پیدا کنند.

گروه بندی مشاغل بر اساس حجم فعالیت و در آمد آن ها تعیین می‌شود. و بر این اساس به سه گروه مودیان گروه اول دوم و سوم تقسیم می شوند.

نگاهی به آیین‌نامه‌های اجرایی ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم نشان می‌دهد که براساس حجم فعالیت در سال 1402، درآمد بیش از 30 میلیارد تومان منجر به قرار گرفتن فعالان اقتصادی در گروه اول خواهد شد. همچنین از درآمد بیش از 10 و کمتر از 30 میلیارد تومان در گروه دوم طبقه‌بندی شده و صاحبان مشاغلی که در گروه‌های اول و دوم قرار نمی‌گیرند، جزو گروه سوم محسوب می‌شوند.

در مواردی که مودیان صرفاً به فعالیت ارائه خدمات اشتغال داشته باشند 50 درصد نساب‌های تعیین شده در شاخص مبنای گروه‌بندی است،بعبارتی برای هر دسته بندی نیمی از این مبالغ در نظر گرفته می‌شود.

نکته بعدی اینکه شاخص درآمد آخرین برگه قطعی، مشروط به ابلاغ برگ قطعی حداکثر تا پایان دی ماه سال قبل به مودی است.

این رقم برای گروه اول در سال 1401، 15 میلیارد تومان و برای سال 1400، 5.5 میلیارد تومان تعیین شده است. در نتیجه اگر درآمدهای مربوط به سال‌های 1400 و 1401 از رقم‌های مورد اشاره بیشتر باشد، مشمول گروه اول خواهد شد.

همچنین اشخاص گروه اول براساس نوع فعالیت شامل کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان، صاحبان کارخانه‌های و واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن دارای پروانه، صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر، صاحبان بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی، صاحبان مشاغل صرافی، صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صاحبان موسسات حسابداری و دفترداری و خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی و مشاوره‌ای و انفورماتیک و طراحی سیستم و صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری یا باربری هستند.

 اشخاص باید اطلاع داشته باشند که در کدام گروه از مشاغل و با چه قوانین مالیاتی خاصی قرار دارند؛ چرا که در صورت عدم اطلاع از این موضوع و دادن اطلاعات غلط به سازمان امور مالیاتی با جرائم سنگینی روبرو خواهند شد.

گروه بندی اشخاص حقوقی به چه صورت است؟

اشخاص حقوقی، دارای گروه بندی مشاغل مالیاتی، نبوده و همواره، درصدی مشخص را به عنوان مالیات، به سازمان امور مالیاتی کشور، می پردازند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array