به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شاید بتوان ادعا کرد که بعد از تایید ETF بیت کوین، راه‌اندازی ربات بازی جدید تلگرام، جنجالی‌ترین اتفاقی است که از ابتدای سال جدید میلادی شاهد هستیم. همانطور که قبلاً در گزارش‌ها خواندید، نات کوین (Notcoin) بازی جدیدی است که بنیاد تون (TON) اواسط نوامبر 2023 به عنوان یک بازی رایگان در قالب یک مینی اپلیکیشن در بستر تلگرام عرضه کرد.

ولی این بازی در مدت زمانی بسیار کوتاه پس از راه‌اندازی رسمی در روز اول ژانویه 2024، توانست علاقه میلیون‌ها کاربر را به خود جلب کند. به‌طوری که طبق آخرین پست منتشر شده در کانال تلگرامی جامعه نات کوین، مجموع کاربران این ربات به مرز 15 میلیون رسیده و روزانه 5 میلیون کاربر فعال دارد. این رقم چشمگیر در بازه دو هفته‌ای، به‌واقع شایان توجه است.

نکته جالب توجه در خصوص این رشد فزاینده، این است که تیم توسعه‌دهندگان آن تا این لحظه حتی یک دلار صرف تبلیغات آن نکرده‌اند و این محصول تنها از طریق تبلیغات دهان به دهان به چنین شهرتی دست یافته است.

آیا نات کوین برای کلاهبرداری آمده است؟

علی‌رغم این موفقیت کم‌نظیر، نباید فراموش کرد که نات کوین یک ارز رمزپایه واقعی نیست و روی بلاکچین تون (TON) لانچ نشده است. همین امر ماهیت اصلی این پروژه را به یک پدیده بازاریابی اینترنتی تبدیل کرده است. حتی “ماینینگ” دانستن فعالیت اصلی درون بازی نیز از نظر فنی نادرست است، زیرا در حقیقت هیچ روند استخراجی صورت نمی‌گیرد. ولی اگر شما نیز در مورد صحت و اعتبار این بازی تردید دارید باید بدانید که در شرایط فعلی “هیچ کس نمی‌تواند با اطمینان به شما بگوید که آیا این پروژه از اصالت کافی برخوردار است یا خیر.”

آنچه مشخص است، این است که این بازی فاقد مؤلفه‌های یک ارز رمزپایه استاندارد از قبیل وب‌سایت رسمی، نقشه راه یا وایت پیپر است. قبلاً اشاره کردیم که برای این پروژه یک وایت پیپر 9 صفحه‌ای منتشر شده است که کلیه این صفحات سفید و خالی هستند!

نات کوین

از طرفی، با وجود اینکه اکنون بیش از چند تریلیون واحد از این به اصطلاح توکن جمع‌آوری شده است، از آنجا که هیچ بستری برای معامله آن وجود ندارد پس هیچ گونه ارزش واقعی یا گزینه نقدی نیز نمی‌توان برای آن درنظر گرفت.

یکی از نکاتی که شاید حس اعتماد را در میان کاربران برانگیخته است، حضور تیم حرفه‌ای پاول دوروف پشت این پروژه است. به‌علاوه، پس از گذشت چند روز، اکنون کاربران تلگرام می‌توانند بازی نات کوین را مستقیماً از بخش کیف پول برنامه در قسمت Learn More شروع کنند. پیش از این، کاربران موظف بودند برای شروع بازی، یک ربات تلگرامی را پیدا و راه‌اندازی کنند.

سادگی و سهولت استفاده از این بازی نقش مهمی در محبوبیت آن داشته است. شما برای استفاده از این قابلیت، نیازی به نصب هیچ برنامه‌ای نداشته، مجبور نیستید در جایی ثبت نام کنید یا برای آن هزینه‌ای بپردازید. بلکه تنها با یک مرورگر وب و اتصال به اینترنت می‌توانید بازی را آغاز کرده و نات کوین به دست آورید.

واکنش جامعه کریپتو در شبکه‌های اجتماعی

به طور کلی، بحث و تبادل نظر درباره این ربات در شبکه‌های اجتماعی داغ نشده است. ولی در میان همین معدود نظرات، هستند عده‌ای که صحت این بازی را زیر سوال برده و این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا می‌توان به آینده پروژه‌ای که چنین به وفور در دسترس همگان است امید داشت؟

بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران نات کوین

تا این لحظه، اطلاعات محدودی در مورد سازندگان نات کوین و نحوه توزیع آن در دسترس است. براساس بیانیه منتشر شده توسط بنیاد تون (TON)، سازمان Open Builders مسئول عرضه این میم کوین است. این سازمان متعهد است منابع مالی مورد نیاز پروژه‌ها در بستر بلاکچین تون را فراهم کند. اضافه شدن امکان دسترسی نات کوین از طریق کیف پول تلگرام، بر پیوند تلگرام با این بازی تاکید دارد. با توجه به شیوع روزافزون کلاهبرداری مختلف در تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی و نگرانی جامعه از مشروعیت این پروژه، این ادغام به افزایش اعتبار آن کمک بسیاری کرده است.

سخن آخر

این پروژه به تازگی راه خود را به دنیای رمزارزها باز کرده است و نتیجه‌گیری قطعی در مورد مشروعیت آن در این مقطع چندان ساده نیست. با این حال، تا زمانی که تنها با هدف سرگرمی و بدون الزام به ورود سرمایه از این ربات استفاده می‌کنید، احتمالاً جایی برای نگرانی نخواهید داشت. توصیه می‌شود پیش از هرگونه اقدام جدی در این زمینه، دانش کافی در مورد خطرات بالقوه تعامل با پروژه‌های پرریسک را به دست آورید و گرفتار احساس طمع یا “ترس از دست دادن” در بازار نشوید.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cryptonica

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array