به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  پس از ماه‌ها هیاهو، سرانجام لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام (Snapdragon X Elite) ، وارد بازار شدند. کوالکام قول داده بود این تراشه‌ها بدون هیچ مشکلی با بازی‌های ویندوز سازگاری داشته باشند. اما در عمل شاهد هستیم که شکاف عملکرد بین اسنپدراگون ایکس الیت و iGPUهای شرکت‌های رقیب یعنی اینتل و AMD واقعاً خیره‌کننده است.

علیرغم اینکه کوالکام در کنفرانس توسعه دهندگان بازی 2024 جسورانه تلاش داشت با لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ویندوز Arm به حوزه گیمینگ وارد شود، به نظر می‌رسد این شرکت برای ساخت و توسعه تراشه‌های حرفه‌ای در زمینه گیمینگ به سال‌ها پیشرفت و توسعه نرم افزاری نیاز دارد. سال گذشته هم که تعدادی از خبرنگاران موفق شدند لپ‌تاپ‌های مرجع اسنپدراگون ایکس الیت را آزمایش کند، به ‌نظر می‌رسید بازی‌های محدودی برای اجرا و آزمایش انتخاب شده‌ بودند و همه‌ بازی‌ها قادر به حفظ نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه نبودند.

دلیل ناسازگاری لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت با بازی‌های ویندوز چیست؟

کوالکام در زمان معرفی تراشه‌های جدید اسنپدراگون ایکس الیت ادعا می‌کرد این محصول در کلاس خود بهترین عملکرد گرافیکی را دارد و تا ۳۶ درصد از گرافیک مجتمع Arc در پردازنده‌ Core Ultra 7 155H اینتل بهتر است؛ این درحالی بود که اجرای تمام بازی‌های ارائه شده برای کامپیوترهای شخصی ویندوزی، به زیرساخت نرم‌افزاری گسترده‌تری نیاز دارد.

نمودار مقایسه عملکرد تراشه  اسنپدراگون ایکس الیت

طبق نتایجی که وب‌سایت PCWorld از آزمایشات خود روی لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت و Core Ultra 7 اینتل منتشر کرد، مشخص شد که تراشه‌های ایکس الیت علاوه بر اینکه در اجرای بسیاری از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های اصلی مثل Premiere و After Effects ناتوان عمل می‌کند، تقریباً در اجرای تمام بازی‌هایی که این وب‌سایت مورد آزمایش قرار داده بود، نسبت به رقیب خود عملکرد ضعیف‌تری داشت.

با توجه به این گزارش می‌توان ادعا کرد، علیرغم ویژگی‌های متعدد لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت، نمی‌توان آنها را گزینه‌های خوبی برای گیمینگ در نظر گرفت. بر اساس این گزارش گرافیک‌های مجتمع پایین‌رده‌ AMD و اینتل برای این هدف گزینه‌های به‌مراتب بهتری هستند.

برای مقایسه بد نیست بدانید پردازنده‌ گرافیکی آدرنو X1 مورد استفاده در تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت عملکرد ۴٫۶ ترافلاپس در پردازش‌های FP32 را نشان می‌دهد و درمقابل، استیم دک از APU سفارشی Van Gogh  تولیدی شرکت AMD بهره می‌گیرد که روی کاغذ عملکرد ضعیف‌تر ۱٫۶ ترافلاپس و پهنای باند ۱۰۲ گیگابایت‌برثانیه دارد.

انتظار می‌رود کوالکام در آینده، ویژگی پشتیبانی از درایور و نرم‌افزار برای پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس خود را بهبود ببخشد تا همانگونه که وعده داده بود بتواند در حوزه گیمینگ نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

منبع: tomshardware

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array