به گزارش ایران دکونومی، حوالی سال 2018 بود که توسعه‌دهندگان تلگرام تصمیم گرفتند بلاکچین لایه ۱، اختصاصی خودشان را با نام «Telegram Open Network» یا به اختصار تون کوین (TON) راه‌اندازی کنند. پس از مدتی، توسعه و نگهداری این پروژه به بنیاد تون (TON) سپرده شد و تیمی وابسته به TON از پروژه جدید و پر سروصدای خود با عنوان نات کوین (Notcoin یا به اختصار NOT) رونمایی کرد.

نات کوین (Notcoin) چیست؟

نات کوین (Notcoin با نام اختصاری NOT) پروژه جدید مجموعه اوپن بیلدرز (Open Builders)، وابسته به بنیاد تون است که اواسط نوامبر 2023 (آبان 1402) نسخه بتا یا اولیه آن راه‌اندازی شد.

نات کوین به عنوان یک مینی اپلیکیشن یا نوعی ربات تلگرامی به کاربران اجازه می‌داد با لمس یا کلیک روی یک آیکون سکه، ارز دیجیتالی با عنوان Notcoin یا NOT را استخراج (ماین) کنند. نات کوین ابتدا به‌عنوان یک دارایی درون بازی در اختیار کاربران قرار می‌گرفت و امکان فروش مستقیم یا واریز و برداشت آن وجود نداشت. با این حال، توسعه‌دهندگان نات کوین اخیراً توکن NOT را روی بلاکچین تون عرضه کرده‌اند.

با توجه به رشد قیمت ارز‌های دیجیتال و استقبال از بازی‌های P۲E در سال‌های اخیر، نات کوین نیز خیلی زود بر سر زبان‌ها افتاد و در همان ماه اول راه‌اندازی توانست نزدیک به 500 هزار کاربر جذب کند. نسخه اولیه آن در مجموع به بیش از 650 هزار کاربر رسید. نسخه رسمی Notcoin در اولین روز از سال 2024 معرفی و عرضه شد و طبق آخرین آماری که توسط تیم نات کوین اعلام شده است، این بازی با بیش از 35 میلیون بازیکن به پایان رسید.

نات کوین و روش خرید و فروش آن

تیم سازنده نات کوین

نات کوین (NOT) یک میم کوین مبتنی بر شبکه TON تلگرام است و مجموعه اوپن بیلدرز آن را راه‌اندازی کرده‌اند. این تیم در مجموع از ۱۰ عضو تشکیل شده است و ساشا پلاتوینوف (Sasha Plotvinov) مدیریت آن را بر عهده دارد.

تون استارتر (Tonstarter)، تنها پروژه مشهور و شناخته‌شده‌ای است که در سوابق تیم توسعه نات کوین دیده می‌شود. تیم توسعه این بازی مدعی است که 100 درصد ماینینگ نات کوین به‌صورت شفاف توسط خود کاربران انجام شده و این پروژه مالک یا سرمایه‌گذار اختصاصی ندارد.

ویژگی‌های نات کوین

استخراج آسان ازجمله ویژگی خوب نات کوین به شمار می‌رود؛ به طوری که کاربران با انجام وظایف ساده در بازی تلگرام می‌توانستند نات کوین رایگان کسب کنند. (توجه: استخراج نات کوین در تاریخ 1 آوریل 2024 به پایان رسید.)

عرضه محدود ویژگی دوم نات کوین است. تعداد کل توکن‌های نات کوین به حدود ۱۰۲ میلیارد واحد محدود شده است.

ویژگی سوم نات کوین را می‌توان جامعه فعال آن در نظر گرفت. نات کوین از یک جامعه کاربری پرشور و فعال برخوردار است.

در نهایت، نات کوین از پتانسیل رشد خوبی برخوردار است. با توجه به ماهیت نوپا بودن و عرضه محدود، نات کوین پتانسیل رشد بالایی دارد.

استیک کردن نات کوین

ربات تلگرامی نات کوین قابلیتی به کاربران ارائه داده که به آن‌ها امکان می‌دهد توکن‌های NOT خود را استیک کنند. استیک کردن به معنای قفل کردن ارز دیجیتال برای مدت معینی است که در این مدت، کاربر با مشارکت در شبکه یا برنامه‌های بلاکچینی پاداش دریافت می‌کند.

چطور نات کوین را استیک کنیم؟

شما می‌توانید از طریق قابلیت استیک در ربات، توکن‌های NOT را به مدت 30 روز قفل کرده و در برنامه‌های پروژه مشارکت کنید.

این برنامه تحت عنوان «Explore & Earn» در چهار سطح برنز، نقره‌ای، طلایی و ویژه ارائه شده است. کاربرانی که اقدام به استیک کردن موجودی خود کنند، به سطوح بالاتر ارتقا یافته و پاداش بیشتری کسب خواهند کرد.

قیمت نات کوین چقدر است؟

‌قیمت نات کوین در حال حاضر در محدوده ۰.۰۰۷۸ دلار (تقریباً برابر با ۴۴۸ تومان) قرار دارد. این توکن در ۲۴ ساعت گذشته بیشتر از ۴۰ درصد رشد کرده است. با این حال NOT در ۲۴ ساعت گذشته توانسته بود تا محدوده ۰.۰۰۸۶ دلار رشد کند.

‌شایان ذکر است که مارکت کپ نات‌ کوین در محدوده ۸۰۱ میلیون دلار قرار دارد و در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ درصد رشد کرده است. علاوه بر این حجم معاملات نات‌ کوین هم با رشدی حدوداً ۵۰۰ درصدی به بیش از ۱ میلیارد دلار رسیده است. گفتنی است که NOT در حال حاضر در رتبه ۱۰۲ بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد.

کیف پول نات کوین

با توجه به آینده خوبی که برای نات کوین متصور می‌شود، سرمایه‌گذاران زیادی به فکر نگهداری از این کوین افتاده‌اند. از این رو در ادامه، بهترین کیف پول برای نگهداری نات کوین را معرفی می‌کنیم. بهترین کیف پول های Notcoin عبارتند از:

تون کیپر (Tonkeeper)

محبوبترین کیف پولهای نات کوین

تون کیپر یک کیف پول محبوب است که به طور خاص برای بلاکچین تون طراحی شده و به همین دلیل، می‌تواند یک انتخاب عالی برای والت نات کوین باشد. Tonkeeper کیف پول غیرحضانتی پیشرو در بلاکچین TON است و به کاربران اجازه می‌دهد که Toncoin را مستقیماً از راه دستگاه‌های تلفن همراه خود ارسال و دریافت کنند و همچنین آن را بخرند. این کیف پول همچنین کاربران را قادر می‌سازد که محصولات مختلفی از جمله NFT را خریداری کنند.

تون ولت (TonWallet)

کیف پول محبوب نات کوین

تون ولت، کیف پول رسمی شبکه تون را نیز می‌توان به عنوان بهترین کیف پول نات کوین در نظر گرفت. این کیف پول به طور یکپارچه با بلاکچین تون ادغام شده و از تمام توکن‌های مبتنی بر این شبکه پشتیبانی می‌کند. تون ولت رابط کاربری ساده‌ای دارد و در عین حال، امنیت بالا و پشتیبانی از چند دستگاه را ارائه می‌دهد.

تبدیل نات کوین

نات کوین هم اکنون در قالب یک ارز دیجیتال بر بستر شبکه تون عرضه شده است و به‌صورت محدود می‌توان آن را بین ربات نات کوین و صرافی‌های متمرکز بای بیت، بایننس و OKX جابه‌جا کرد. گزینه بعدی برای جابه‌جایی یا برداشت نات کوین، واریز آن به کیف پول حضانتی خود تلگرام یعنی ربات wallet@ است. البته استفاده از این دو روش با توجه به محدودیت‌های مربوط به احراز هویت کاربران ایرانی در پلتفرم‌های بین‌المللی، برای کاربران داخل کشور به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

خرید نات کوین

بسیاری از صرافی‌های معتبر جهانی، از جمله بایننس، بای‌بیت، اوکی‌ایکس (OKX)، کوکوین، گیت (Gate.io)، بیتفینکس، مکسی (MEXC)، کوینکس و غیره، ارز دیجیتال نات کوین را در پلتفرم معاملاتی خود لیست کرده‌اند.

با این حال، به دلیل اینکه بسیاری از این صرافی‌ها کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند و امکان بلوکه شدن حساب و دارایی‌ آنها در این پلتفرم‌ها وجود دارد، به تریدرها توصیه می‌شود که از صرافی‌های معتبر داخلی برای انجام معاملات خود استفاده کنند. از جمله صرافی‌های داخلی که نات کوین را به لیست دارایی‌های تحت پشتیبانی خود اضافه کرده‌اند، می‌‌توان به ارزپلاس، او ام پی فینکس، اوکی اکسچنج و اکسکوینو اشاره کرد.

فروش نات کوین

فروش نات کوین‌ها و برداشت آن‌ها از کیف پول، دو مرحله مهم در مدیریت دارایی‌های دیجیتال هستند. برای فروش نات کوین‌، ابتدا باید آن‌ها را به یک صرافی معتبر منتقل کنید که این ارز را پشتیبانی می‌کند. پس از انتقال، می‌توانید نات کوین‌ها را در بازار معامله و در نهایت، پس از فروش، مبلغ حاصل را به حساب بانکی خود برداشت کنید.

دلیل محبوبیت نات کوین چیست؟

فروش نات کوین

نات کوین از زمان شروع رسمی کار خود در ابتدای سال 2024، موفقیتی مثال‌زدنی در جذب کاربر داشته است. ایده این پروژه در بخش بازاریابی، درگیر‌کردن هرچه بیشتر ذهن کاربران است و به همین خاطر از ابتدا اطلاعات زیادی درباره این بازی و برنامه‌های آینده آن منتشر نشد. در واقع، افراد با گمانه‌زنی درباره اینکه نات کوین احتمالاً پروژه موفقی خواهد بود و سکه‌های ماین‌شده آن‌ها روزی ارزش پیدا خواهد کرد، وارد این بازی می‌شوند.

تفاوت کلیدی نات کوین با سایر بازی‌ها یا پروژه‌های بلاکچینی که از ایده دریافت پاداش در ازای کلیک روی صفحه استفاده کرده‌اند هم این است که به نظر کاربران، نات کوین حامیان شناخته‌شده‌ای مثل تلگرام یا بنیاد تون دارد و به همین خاطر، راحت‌تر به آن اعتماد می‌کنند.

تپ سواپ

تپ سواپ یکی از جایگزین‌های محبوب نات کوین است که قرار است توکن TAPS را میان کاربران خود ایردراپ کند. برای مشمول شدن در این ایردراپ کافی است تا پایان زمان استخراج وارد ربات بازی Tapswap شوید و با ضربه زدن و انجام یک سری تسک ارز دیجیتال تپ سواپ ماین کنید.

پیش بینی قیمت نات کوین

در یک ساعت اولیه پس از لیست شدن نات کوین در صرافی های بزرگ، این رمزارز شاهد حجم معاملات بیش از 294 میلیون دلار بود که نشان دهنده علاقه شدید بازار است.

با این حال، Not coin با نوسانات قیمت قابل توجهی همراه بوده، به طوری که ارزش آن بین ۰.۰۱۰۷۸ دلار و ۰.۰۱۴۴۵ دلار در نوسان بود و حدود ۰.۰۰۶۶ دلار تثبیت شد.

علیرغم کاهش ناگهانی قیمت که برای توکن های جدید معمول است، اولین قیمت نات کوین توجه بسیاری را از سوی معامله‌گران به خود جلب کرد. این توکن به سرعت رشد کرد و به چهاردهمین رمز ارز پرمعامله با حجم 24 ساعته تبدیل شد.

از دیدگاه تحلیلگران، به نظر می‌رسد Notcoin برای یک مسیر صعودی قابل توجه در ماه های آینده آماده است.

طبق پیشبینی‌ها احتمالاً تا پایان سال 2024 این توکن از مرز ۰.۰۱۴۵ دلار فراتر خواهد رفت و حتی از بالاترین قیمت قبلی خود یعنی ۰.۰۱۴۴ دلار در طول سال نیز صعود خواهد کرد.

نکات سرمایه‌گذاری در نات کوین

فقط پولی را که می‌توانید از دست بدهید، سرمایه‌گذاری کنید.

قبل از سرمایه‌گذاری، تحقیق کنید و تمام اطلاعات مربوط را به دقت بررسی کنید.

به وعده‌های غیرواقعی و تبلیغات فریبنده توجه نکنید.

از صرافی‌ها و کیف پول‌های معتبر برای نگهداری از ارز‌های دیجیتال خود استفاده کنید.

احساسات خود را کنترل کنید و از تصمیم‌گیری‌های عجولانه خودداری کنید.

مزایای نات کوین چیست؟

نات کوین قیمت گذاری شد

1-محدودیت عرضه: عرضه محدود توکن‌های نات کوین می‌تواند به افزایش ارزش آن در بلندمدت کمک کند.

2-جامعه فعال: جامعه فعال نات کوین می‌تواند به رشد و توسعه این پروژه کمک کند.

3-پتانسیل نوآوری: نات کوین می‌تواند به عنوان بستری برای نوآوری و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) مورد استفاده قرار گیرد.

معایب نات کوین

1-نوسانات شدید قیمت: قیمت ارز‌های دیجیتال به طور ذاتی نوسانات شدیدی دارد و نات کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

2-کلاهبرداری: در دنیای ارز‌های دیجیتال، کلاهبرداری‌های متعددی وجود دارد. سرمایه‌گذاران باید مراقب افراد سودجو باشند.

3-عدم شفافیت: اطلاعات کاملی در مورد تیم توسعه نات کوین و سابقه آن‌ها در دسترس نیست.

سخن آخر

نات کوین نمونه بارزی از نوآوری مستمر در حوزه ارزهای دیجیتال است. ظهور نات کوین ماهیت پویای این صنعت را برجسته می‌سازد؛ چرا که ایده‌ها و فناوری‌های جدید دائماً درک و نحوه استفاده از پول دیجیتال را تغییر می‌دهند. به این ترتیب، معرفی نات کوین را می‌توان شروع یک فصل جدید در امور مالی دیجیتال دانست.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array