به گزارش واحد ترجمه و تحلیل ایران دکونومی، طلا پس از رسیدن به سطح 1971 دلار در هر اونس روند عکس را در پیش گرفت و عقب نشینی کرد و در رنج بالای 1960 حمایت شد. بازدهی بالاتر ایالات متحده، جمع آوری قدرت را برای طلا دشوار می‌کند. از سوی دیگر شاخص دلار آمریکا (DXY) در بالاترین حد روزانه و نزدیک به کانال 102.80 معامله می‌شود که کاملا بر قیمت طلا اثر گذار است.

جفت طلا به دلار (XAU/USD) کمی بالاتر از رنج 1962.30 دلار معامله می‌شود. فیبوناچی اصلاحی 23.6 درصد در سطوح روزانه بین 1824.27 دلار و 2009.77 دلار قرار گرفته است. شاخص‌های تکنیکال نسبت به اوج‌های اخیر خود کاهش یافته‌اند، اما نشان دهنده کاهش آتی در نمودار روزانه نیستند. علاوه بر این، این جفت به رشد بالاتر از میانگین متحرک ادامه می‌دهد، و میانگین متحرک ساده 20 روزه ( 20SMA) به طور محکم و بالاتر از میانگین‌های طولانی‌تر به سمت صعودی در حرکت است.

طلا

نمودار 4 ساعته طلا یک موضع خنثی ارائه می‌دهد، زیرا قیمت در اطراف میانگین متحرک ساده 20 روزه ثابت مانده است. سطح حمایت اولیه 1962.30 دلار بوده و سطوح حمایت بعدی به ترتیب 1947.5 و 1932.65 هستند. در صورت شروع روند صعودی مقاومت اولیه کانال 1978.95 است که در صورت عبور اهداف بعدی به ترتیب 1988.30 و 2000 می‌باشند.

بررسی فاندامنتال قیمت طلا

قیمت طلا در روز چهارشنبه (29 مارس، 9 فروردین) اندکی کاهش یافت و در حال حاضر و در زمان نگارش مقاله حول کانال 1965 دلار در هر اونس معامله می شود. بازارهای مالی در میان کاهش نگرانی‌ها در مورد بحران بانکی، نسبت به اقدامات دولت‌ها برای جلوگیری از یک بحران شدیدتر، خوش‌بین هستند. با توجه به اینکه در تقویم اقتصاد کلان آمار جدیدی نداریم، تقاضا برای ارزهای پربازده کاهش یافت و فضا برای افزایش ارزش دلار آمریکا تسهیل شد. در همین حال، بازارهای سهام جهانی با افزایش شاخص‌های ایالات متحده رشد قابل توجهی را ثبت کردند.

امروز (30 مارس، 10 فروردین) آمارهای جدیدی منتشر می‌شوند که می‌توانند به راحتی روند را در بازارهای مالی تغییر دهند. از یک سو، آلمان و اسپانیا تخمین اولیه شاخص هماهنگی قیمت مصرف کننده (HICP) خود را قبل از منطقه یورو که روز جمعه منتشر می‌شود، منتشر خواهند کرد. همچنین ، ایالات متحده برآورد نهایی تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه چهارم را منتشر خواهد کرد که انتظار می‌رود رشد سالانه 2.7 درصد را تایید کند.

در روز جمعه، ایالات متحده هزینه‌های اصلی مصرف شخصی فوریه ( شاخص قیمت، معیار تورم مورد علاقه فدرال رزرو) را که 4.7 درصد سالانه پیش‌بینی شده است، منتشر خواهد کرد.

آیا طلا در حال تثبیت است؟

قیمت طلا در روز چهارشنبه (29 مارس، 9 فروردین) اندکی پایین آمد تا تصویر کوتاه مدت طلا منفی باقی بماند. چرا که گاوهای طلا پس از سه تلاش ناموفق، قدرت لازم برای عبور از مرز روانی 2000 دلار را نداشتند.

بدیهی است که سطح 2000 دلار مقاومت قابل توجهی را نشان می‌دهد، چرا که توانست رالی اخیر را محدود کند و معامله‌گران را به سود جزئی راضی کند.

فلز زرد، به عنوان دارایی امن در شرایط افزایش عدم اطمینان ناشی از بحران در بی ثباتی اقتصادی یا ژئوپلیتیکی در نظر گرفته می‌شود زیرا معامله گران تمایل دارند در صورت بدتر شدن شرایط به سمت حفظ ارزش دارایی‌های خود حرکت کنند.

بحران اخیر، ناشی از فروپاشی دو بانک آمریکایی و یک بانک سوئیسی، این نگرانی را به وجود آورد که این بحران می تواند به سایر بانک ها و بخش های اقتصاد سرایت کند، و همین موضوع قیمت طلا را به سطح 2000 رساند. قبلا هم در سال های 2020 و 2022 طلا به این منطقه رسیده و در عبور از آن ناکام مانده است.

آخرین عقب نشینی از بالاترین میزان سالانه (2009 دلار) دقیقاً بالای حمایت محوری Fibo در 1931 دلار (38.2 درصد اصلاحی که در کانال 1804 دلار تا 2009 دلار قرار دارد) حمایت محکمی پیدا کرد و به حرکت در این محدوده ادامه داد، که نشان می‌دهد قیمت در حال تثبیت و موقعیت برای سطوح بالاتر است. شرایط کلی برای طلا همچنان مساعد است، زیرا با وجود لحن آرام‌تر مقامات آمریکایی که نشان می‌دهد تهدیدها مهار شده‌اند و بخش بانکی باثبات است، بازارها همچنان با خطر بحران مواجه هستند.

در کنار سیگنال‌های مثبت موثر بر فلز گرانبها، که به سقف های جدید نظر دارد، سخنان جرم پاول (رئیس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا) را داریم که به شرایط سخت‌تر وام دهی در صورت عمیق‌تر شدن بحران بانکی اشاره دارد. این امر مانند نرخ بهره بالا، تأثیر منفی بر تورم خواهد داشت. چنین سناریویی فدرال رزرو را وادار می‌کند، در سیاست‌های خود تجدید نظر کند که این به خودی فشار بر دلار را افزایش و حمایت جدیدی از طلا ارائه می‌دهد.

روند تکنیکال در تمام بازه‌های زمانی (روزانه، هفتگی، ماهانه) صعودی است، هرچند در نمودار هفتگی و ماهانه شرایط خرید بیش از حد را داریم، که سیگنال‌های تثبیت طولانی‌مدت را قبل از اینکه گاوها دوباره کنترل کامل را در دست بگیرند، تأیید می‌کند. طلا در مسیر افزایش ماهانه (نزدیک به 8 درصد) و شکل‌گیری الگوی صعودی فراگیر قرار دارد که نشان دهنده چشم انداز کوتاه مدت صعودی است.

خلاصه

بازارهای مالی همچنان خوش بین هستند، اگرچه معامله‌گران پیش از انتشار آمارهای امروز جانب احتیاط پیشه کرده‌اند.

آمار نرخ تورم ایالات متحده و اتحادیه اروپا در آخرین روزهای هفته (جمعه 31 مارس، 11 فروردین) در مرکز توجه قرار دارد.

قیمت طلا در کانال 1965 دلار معامله می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران منتظر کاتالیزورهای جدید هستند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

منبع: fxstreet, fxstreet, fxstreet

 

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array