به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، استارتاپ فرانسوی فین‌تک Green-Got در حال ساختن جایگزینی برای حساب بانکی رایج و معمول در جامعه است، با این تفاوت که محیط زیست و تغییرات آب‌وهوایی دغدغه‌های مهم این استارتاپ هستند.
اساساً، این نئوبانک به مشتریان خود این اطمینان‌خاطر را می‌دهد که سرمایه‌ و پس‌انداز آنها قرار نیست پروژه‌‌های سوخت فسیلی و سایر صنایع آلاینده را تامین مالی کند.

این استارتاپ اخیراً با هدایت و نظارت شرکت سرمایه‌گذاری Pale Blue Dot موفق به جذب سرمایه 5.5 میلیون دلاری (5 میلیون یورو) شد. جامعه مشتریان این نئوبانک نیز با اهدای مبلغی نزدیک به 2 میلیون یورو در این سرمایه‌گذاری مشارکت داشتند. نئوبانک Green-Got کمپین سرمایه‌گذاری جمعی خود را از طریق کمپانی Crowdcube و با مشارکت حدود 1300 سرمایه‌گذار مدیریت و برگزار کرد.

به‌عنوان یک نئوبانک، Green-Got قصد شونمایی به‌وسیله قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خودش را ندارد. کاربران و مشتریان می‌توانند در عرض دقایقی کوتاه از طریق اپلیکیشن موبایلی Green-Got حساب کاربری خود را ایجاد کنند. در ابتدا یک حساب جاری با شماره کارت فرانسوی برای مشتریان درنظر گرفته شده و پس از گذشت چند روز، کارت بانکی(نقدی) خود را دریافت خواهند کرد.

این کارت‌ها از Apple Pay و Google Pay پشتیبانی کرده و استارتاپ Green-Got کارمزد اضافه‌ای برای تراکنش‌های خارجی، به‌جز هزینه تعیین شده توسط Mastercard دریافت نمی‌کند. با هربار استفاده از کارت بانکی خود، یک اعلان حاوی اطلاعات و جزئیات آن تراکنش در گوشی موبایل شما ظاهر خواهد شد.

 

Green-Got

 

 

چه چیزی Green-Got را از دیگر نئوبانک‌ها متمایز می‌کند؟

در واقع، نئوبانک Green-Got تمام شرایط لازم و بنیادین یک بانک خوب را دارد. نکته‌ای که Green-Got را از دیگر بانک‌ها متمایز می‌کند، تمرکز و دقت نظر این استارتاپ بر مسائل محیط زیستی و تغییر اقلیم است. بر اساس گزارش‌ها و تحقیقات انجام شده در چندسال گذشته، بسیاری از بانک‌های سرشناس و بزرگ در شرکت‌هایی که پروژه‌های سوخت فسیلی را تامین مالی می‌کنند، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. و این فقط بخش کوچکی از این ماجراست، زیرا شرکت‌های بسیاری هستند که لزوماً در این صنعت کار نمی‌کنند، اما همچنان گازهای گلخانه‌ای زیادی تولید می‌کنند.

در نئوبانک Green-Got، مشتریان می‌توانند با خیال راحت مطمئن باشند که پول و سرمایه آنها قرار نیست از چنین پروژه‌هایی حمایت مالی کند. استارتاپ Green-Got در واقع یک بانک نیست، بلکه مؤسسه پرداختی است که با همکاری یک بانک فعالیت می‌کند. وقتی مشتریان پول خود را در حساب بانکی Green-Got قرار می‌دهند، در واقع آن پول در هیچ‌جایی سرمایه‌‌گذاری نمی‌شود، بلکه فقط برای برداشت نقدی بعدی در دسترس خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب Green-Got، نمایش دادن معادل دی اکسید کربن (CO2e) خریدهای کارت شماست تا بتوانید تأثیر شخصی خود را بر محیط زیست درک کنید. مثلاً اگر در سایت هواپیمایی Air France مبلغ 500 یورو برای خرید بلیط هواپیما خرج کنید، یعنی در مقایسه با خرج کردن همین میزان پول در یک دوچرخه فروشی دست‌دوم، اثر محیط‌ زیستی بدتری بر دنیای اطراف خود گذاشته‌اید.

منبع درآمد این استارتاپ، از مشترکین آن است. اشتراک‌های ماهانه Green-Got با مبلغ 6 یورو در دسترس کاربران هستند. استفاده رایگان از خدمات این نئوبانک ممکن نیست، زیرا به عقیده این کمپانی رشد پایدار بر رشد به هر قیمتی، ارجحیت دارد. درحال حاضر حدود 13 هزار نفر مشتری این بانک هستند.

اگر با طرز کار نئوبانک‌ها آشنایی داشته باشید، می‌دانید که استارتاپ‌های فین‎‌تک در ازای هر تبادل نیز کارمزدی دریافت می‌کنند. با هر بار استفاده از کارت خود، کارمزد تراکنش آن در میان چند بخش تقسیم می‌شود: بانک فروشنده، ارائه‌دهنده شبکه (مثلاً Mastercard) و مؤسسه مالی مربوط به مشتری (مثلاً مؤسسه Green-Got).
اما نئوبانک Green-Got نمی‌خواهد از طریق این کارمزدها کسب درآمد کند، به همین دلیل چاره جدیدی اندیشیده است. این نئوبانک با انتخاب چند مؤسسه غیرانتقاعی به کمک مشتریان خود، قصد دارد به ازای همان کارمزد تراکنش‌ها، به این مؤسسات کمک مالی کند.

 

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array