به گزارش ایران دکونومی، این مراکز محلی برای اجتماع صاحبین ایده و اساتید باتجربه‌ایست که مشغول خلق محصول و سرویس‌های جدید و مبتنی بر نوآوری هستند.

همین موضوع سرمایه‌گذاران خطرپذیر را به این مراکز جذب کرده و باعث میشود تا مدیران صنایع و سازمان‌ها به منظور یافتن راه‌حلی بهینه برای ‌چالش‌های کوچک و بزرگشان خروجی‌ها رو مورد بررسی قرار دهند.

این یک ‌زنجیره خلق ارزش پایدار است و می‌توان از آن را یک اکوسیستم کامل نامید که تمام مخاطبان و ذی‌نفعان از حضور، همکاری و مشارکت با آن سود می‌برند.

اما بیشترین سود تضمین شده متعلق به کدام بازیگر این اکوسیستم است؟

بیشترین سود متعلق به بازیگر پنهان این اکوسیستم یعنی مالک ساختمانیست که از این مرکز نوآوری میزبانی می‌کند!
حتی در مواردی ارزش ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری همسایه‌ی مراکز نوآوری تنها به دلیل نزدیکی به این اجتماع رشد چشمگیری داشته است.

میزبانی از مراکز نوآوری برای مالکان ساختمان‌ها چندین مزیت دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
اول و مهمتر از همه، مراکز نوآوری بر گرد هم آوردن افراد خلاق و شرکت‌های نوآوری برای همکاری و خلق ارزش متمرکز هستند. با قرار دادن این استعدادها زیر یک سقف، می توان محیطی زنده و پویا ایجاد کرد، روحی که حتی می‌تواند یک ساختمان قدیمی را پس از بازسازی به دوران اوج خود برگرداند.

همچنین با توجه به اینکه مراکز نوآوری طیف گسترده ای از امکانات و منابع را از جمله فضاهای اداری مشترک، اتاق‌های کنفرانس و تجهیزات پیشرفته را به اعضا ارائه می دهند برای استقرار استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچکتر که ممکن است خودشان بودجه ای برای این موارد نداشته باشند، بسیار مقرون به صرفه و جذابند.

همچنین مالکان بعضی ساختمان‌ها حوزه فعالیت مرکز نوآوری را در راستای کسب و کار و صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند قرار می‌دهند و با این کار علاوه بر کسب ارزش‌های ذکر شده، دید اقتصادی به‌روز و دسترسی به بازارهای جدید برایشان فراهم خواهد شد.

در مجموع، یک مرکز نوآوری می تواند ارزش قابل توجهی به یک ساختمان هم از نظر ارزش مالی و هم از نظر خلق برند و جایگاه اجتماعی اضافه کند و افزایش فروش و درآمد خرده‌فروشان محلی را نیز به همراه داشته باشد.

پس از گذشت پنج سال از آغاز به کار کارخانه نوآوری آزادی که مالکیت آن متعلق به مالکان کارخانه الکترودسازی آماست، نه تنها توانسته است ارزشی چندبرابر بیشتر از رشد قیمت بازار ملک را تجربه کند بلکه موجب افزایش ارزش املاک مسکونی، کارگاهی و اداری اطرافش نیز گشته که این خود گواهی از معجزه ارزش‌های خلق شده در اکوسیستم نوآوری می‌باشد، اتفاقی که تنها مختص ایران نیست و در کشورهای توسعه یافته نیز توسعه ساختمان‌ها و شهرک‌های نوآوری سود فراوانی برای ذی‌نفعان به همراه داشته است.

در آخرین تحولات این حوزه، پژمان طیار که فردی شناخته شده در صنعت ساختمان هستند و راه‌اندازی مجتمع‌های مشهوری از جمله پالادیوم، تیراژه۲ و احسان‌مال تهران، اکومال کرج، پین‌پلازا شیراز و سیتادیوم ارومیه را در کارنامه خود دارند، طی امضای تفاهم‌نامه‌ای با آقای کاوه گودرزی، مدیرعامل جهش به عنوان یکی از مراکز نوآوری باسابقه و آزموده شده، در حال تدوین برنامه‌ای مشترک جهت توسعه‌ فضاهای نوآوری در سطح کشور هستند.

با این روند، که متاثر از روندی جهانیست، پیشبینی می‌شود انبوه‌سازان و دیگر سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان، برای کسب سود بیشتر به سراغ میزبانی و حمایت از شبکه نوآوری خواهند آمد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array