به گزارش ایران دکونومی، سیصد و بیست و نهمین جلسه شورای عالی کار با حضور وزیر کار و وزیر صمت و نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی بالاخره تمام شد، پس‌از گذشت ساعت‌ها چانه‌زنی تکلیف حقوق کارگران مشخص شد و مزد کارگران برای سال آینده تعیین شد.

طبق ماده 41 قانون کار،‌ حداقل مزد کارگران بر اساس دو معیار تناسب با تورم (42.5 درصد) و سبد معیشت خانوار کارگری در مذاکره سه جانبه کارگری،‌ کارفرمایی و دولت تعیین می‌شود.

بر اساس این مصوبه، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. میزان افزایش دستمزد سایر سطوح هم ۲۲ درصد به اضافه رقم ثابت ماهانه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۸۰ ریال تعیین شد. با توجه به سایر آیتم‌های مزدی، حداقل دریافتی کارگران در سال آینده بیش از ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان خواهد بود.

پول

حداقل مزد روزانه کارگران در سال 1403

 حداقل مزد روزانه با ۳۵ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۷۲۸ ریال افزایش یافت. 

حق اولاد کارگران در سال 1403

 حق اولاد به تبع حداقل مزد از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار ریال افزایش یافت.

کمک هزینه اقلام مصرفی کارگران در سال 1403

کمک هزینه اقلام مصرفی ۳۰۰ هزار تومان زیاد شد و از ۱.۱ میلیون تومان به ۱.۴ میلیون تومان افزایش یافت.

عیدی کارگران

حق مسکن کارگران درسال 1403

حق مسکن کارگری، با هدف تسهیل تامین مسکن برای کارگران، یکی از مزایای انگیزه ای و رفاهی می‌باشد و از جمله حقوق قانونی هر کارگر در قانون کار بوده که کارفرما موظف است، ماهانه، مبلغ آن را علاوه بر مزد ثابت، به کارگربپردازد. کمک هزینه مسکن کارگران در سال 1403 ثابت ماند و همان 900 هزار تومان شد.

حق عائله‌مندی کارگران درسال 1403

 طبق مصوبه جدیدشورای عالی کار برای اولین بار ردیفی تحت عنوان حق عائله‌مندی به ردیف‌های احکام کارگزینی کارگران اضافه می‌شود و مزیت آن بدین صورت است که اگر در گذشته کارگر متاهل مشغول به کار می‌شد به اندازه کارگر مجرد، دریافتی داشت اما با این مصوبه حق تاهل هم به وی داده می‌شود.و مبلغ حق تاهل ۵۰۰ هزار تومانی به کارگران متاهل اعطا خواهد شد.

ممنوعیت پرداخت دستمزد به کارگر کمتر از مصوبه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این اشتباه را باید اصلاح کنیم، مراد از حداقل این است که کسی نمی تواند کمتر از این دستمزد را پرداخت کند این امر در مصوبه شورای عالی کار مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر کار، ادامه داد: مگر تمام جامعه کارگری حداقل بگیر هستند؟ مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ مگر اضافه کار، پاداش، سنوات و بسته های کارفرمایان و اضافه کاری نیست؟

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array